ارتباطات

ایرانسل ۱۶ ساله شد

ایرانسل ۱۶ ساله شد

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در سال‌های پایانی دهه ۱۳۷۰ و ابتدای دهه ۱۳۸۰ هجری شمسی، میزان تقاضا برای خدمات تلفن‌همراه، به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد و کمبود زیرساخت‌های لازم، باعث شد تا برای ثبت‌نام سیم‌کارت تلفن‌همراه، صف‌های طولانی تشکیل شود. متقاضیان خرید سیم‌کارت، مجبور بودند تا علاوه بر انتظار طولانی، هزینه‌های زیادی را نیز برای دریافت سیم‌کارت پرداخت کنند. ورود ایرانسل به بازار تلفن همراه ایران در ۲۹ مهر ۱۳۸۵، باعث شد تا هزینه لازم برای تهیه یک عدد سیم‌کارت، به چند هزار تومان کاهش یابد و سیم‌کارت و ارتباطات همراه، به وسیله‌ای در دسترس همگان تبدیل شود و زیرساختی برای توسعه اقتصاد دیجیتال باشد.

… و ایرانسل متولد شد!

مشکلات فراوان مردم برای دسترسی به سیم‌کارت و موانع موجود بر سر راه توسعه اقتصادی به دلیل عدم دسترسی عمومی به ارتباطات همراه، باعث شد تا در مهر سال ۱۳۸۲، با هدف اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تحقق ماده ۱۲۴ این برنامه و با هدف توسعه ارتباطات از طریق خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و همچنین با هدف حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدی‌گری، نظارت بر تعرفه‌ها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرف‌کنندگان، مقدمات برگزاری مزایده اپراتور دوم تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت برپا شود.

با برنده شدن کنسرسیوم «ام‌تی‌ان ایرانسل» در مزایده اپراتور دوم تلفن همراه کشور و تصویب قانون اجازه اجرای موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل توانست در تاریخ ۶ آذر ۱۳۸۴، پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار (GSM) را در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی سراسر ایران، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کند.

شرکت ایرانسل در بازه زمانی کوتاهی توانست مراحل راه‌اندازی و توسعه شبکه را طی کرده و در ۶ شهریور ۱۳۸۵، حدود ۹ ماه پس از دریافت مجوز، از شبکه خود به صورت آزمایشی بهره‌برداری کند. سرانجام، روز ۲۹ مهر ۱۳۸۵، شبکه تلفن‌همراه ایرانسل، به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز راه‌اندازی شد. ایرانسل توانست با استفاده از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، شبکه خود را در بازه زمانی کوتاهی، با سرعتی چشمگیر در سراسر کشور توسعه دهد و با ارائه خدمات با کیفیت در سطح استانداردهای جهانی، از جمله ارائه نسل ۲.۷۵ تلفن همراه (EDGE) با ویژگی استفاده از اینترنت همراه برای نخستین بار در ایران، مشترکان زیادی را به خود جلب کند و سهم قابل توجهی از بازار تلفن‌همراه ایران را به دست آورد.

در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ نیز برای نخستین بار در ایران، اپراتور ایرانسل با دریافت پروانه ارائه اینترنت ثابت بی‌سیم (WiMAX) توانست خدمت «وایمکس» را به مشترکان خود ارائه کند. در شهریور ۱۳۹۴، با ارتقای پروانه وایمکس، ایرانسل موفق به دریافت پروانه سراسری انتقال داده مبتنی بر فناوری «بی‌سیم ثابت» شد که به وسیله آن، محدودیت جغرافیایی و تکنولوژیک پروانه وایمکس رفع شد و ایرانسل، خدمت اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) را به مشترکان خود ارائه کرد.

پس از پایان دوران انحصار در ارائه خدمات پهن‌باند همراه، ایرانسل در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۳ توانست مجوز آزمایشی ارتقای شبکه تلفن‌همراه خود به نسل سوم، چهارم و بالاتر را کسب کند و سرانجام به صورت رسمی در روز ۴ شهریور ۱۳۹۳ نسل سوم (3G) ایرانسل راه‌اندازی شد. پس از گذشت مدت کوتاهی، در ۲۹ آبان ۹۳ و در مشهد مقدس، ایرانسل نخستین شبکه نسل چهارم تلفن‌همراه (4G/LTE) ایران را ارائه داد و آن را با شتاب چشمگیری، در سراسر کشور عرضه کرد.

اولین بار در ایران، آخرین نسل فناوری

ایرانسل، در ادامه رویکرد خود مبنی بر ارائه جدیدترین فناوری‌های جهانی در ایران، از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرد و پس از آن که در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ با حضور وزیر وقت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، نخستین آزمایش شبکه کامل نسل پنج تلفن‌همراه در ایران را انجام داد، موفق شد تا در اول مرداد ۱۳۹۹، برای نخستین بار در ایران، خدمات 5G را به صورت تجاری عرضه کند. این سایت توسط رئیس‌جمهوری و با حضور وزیر ارتباطات وقت، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات راه‌اندازی شد.

ایرانسل، نخستین ارائه‌دهنده 5G و رکورددار سرعت (۳.۹۰۹ گیگابیت بر ثانیه) و تعداد سایت‌های نسل پنج (۱۶۰ سایت) در ایران، در ادامه این پیشتازی، با رساندن آمار سایت‌ها به «۹» سایت در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، پروژه توسعه فراگیر نسل پنج در ایران را با هدف‌گذاری برای نصب ۴۶۰ سایت 5G، از ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ادامه داد و موفق شد تا همزمان با شانزدهمین سالروز تأسیس شبکه تلفن‌همراه خود، از یکصد و شصتمین سایت نسل پنج، بهره‌برداری کند.

بر این اساس، تاکنون شهرهای تهران، مشهد، ارومیه، اهواز، ایلام، بندرعباس، تبریز، خرم‌آباد، رشت، زاهدان، ساری، سنندج، شیراز، قم، کرج، گرگان، آمل، بندرانزلی و کیش، تحت پوشش شبکه نسل پنج ایرانسل قرار گرفته‌اند و اقدامات ایرانسل برای راه‌اندازی سایت‌های 5G در شهرهای دیگر ایران نیز با سرعت ادامه دارد.

پیش از این و در جدیدترین رویداد، سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱، همزمان با هفته دولت، دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، یکصد و ششمین سایت 5G ایرانسل که چهارمین سایت ایرانسل در شهر تبریز بود را به نمایندگی از ۸۷ سایت جدید نسل پنج ایرانسل، افتتاح کرد.

ایرانسل همچنین بهره‌برداری از فناوری «موج میلیمتری» را در توسعه شبکه نسل پنج، در برنامه قرار داده است که با استفاده از این فناوری، امکان پوشش شبکه در مراکز اداری، تجاری و فضاهای بسته، با سرعت بالاتر از قبل، فراهم خواهد شد.

ایرانسل، اولین ارائه‌دهنده 5G در ایران، همزمان با گسترش پوشش شبکه نسل پنج، مطالعه بر روی نسل ششم تلفن‌همراه یا 6G را نیز از آغاز سال ۱۳۹۹ با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تأکید بر بومی‌سازی این فناوری آغاز کرده است.

توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال

ایرانسل طی یک سال گذشته، موفق به راه‌اندازی ۹۴۰ سایت ارتباطی جدید و نیز به‌روزرسانی و افزایش ظرفیت ۳۲۰۰ سایت ارتباطی شده است. همچنین در پروژه توسعه پوشش ارتباطی و دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی، ایرانسل موفق به راه‌اندازی ۲۸۰ سایت ارتباطی جدید و ارتقای سایت‌های موجود شده که به این ترتیب، در مجموع، ۵۱۴ روستا و جمعیتی در حدود ۱۳۵هزار و ۴۸ نفر، برای اولین بار تحت پوشش اینترنت پرسرعت ایرانسل قرار گرفته‌اند.

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و اپراتور پیشتاز در توسعه اینترنت پرسرعت روستایی، طی سال‌های اخیر توانسته است نقش مهمی در ایجاد دسترسی مردم ساکن در روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، به خصوص در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، ایفا کند. در آخرین گزارش دوره‌ای وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات که در صفحه اینستاگرام دکتر عیسی زارع‌پور منتشر شد، از ابتدای خرداد تا انتهای مرداد ۱۴۰۱، دسترسی ۱۲۸ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، توسط ایرانسل برقرار شده است.

پیش از این، در روز ۳ بهمن ۱۴۰۰ و در «آیین رونمایی از اتصال ۱۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل، دکتر زارع‌پور با تشکر از دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل و مجموعه کارکنان ایرانسل که در راه‌اندازی ارتباطات روستایی سهیم بوده و بسیار فعالانه ایفای نقش کرده‌اند، گفت: «زحمت اصلی در برقراری دسترسی روستاییان عزیز به اینترنت پرسرعت را این عزیزان می‌کشند.»

با تخصیص باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز به اپراتورهای همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در تیر ۱۴۰۰، ایرانسل موفق شد تا به‌عنوان اپراتور پیشگام در نصب تجهیزات و راه‌اندازی لایه جدید مبتنی بر این باند فرکانسی، در دهه فجر ۱۴۰۰، از ۵۰ سایت ارتباطی مجهز به لایه جدید ۲۳۰۰ مگاهرتز، در شبکه پهن‌باند همراه خود رونمایی کند و در روز ۸ شهریور ۱۴۰۱ و در مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت نیز، فاز نخست این پروژه، شامل تجهیز ۷۰۰ سایت، تکمیل و توسط وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، رسماً افتتاح شد.

در ادامه این پیشتازی، تاکنون ۸۲۰ سایت ارتباطی ایرانسل به لایه فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز تجهیز شده‌اند. ایرانسل قصد دارد تا در فاز دوم این پروژه، تعداد سایت‌های ارتباطی مجهز به این لایه فرکانسی را به عدد ۲۵۰۰ سایت پهن‌باند برساند.

ایرانسل در حوزه احداث خطوط فیبرنوری نیز که یکی از مهمترین زیرساخت‌ها برای توسعه شبکه 5G و فناوری‌های نوین ارتباطی، از جمله خدمات شهر هوشمند است، در ادامه اقدامات گذشته خود، طی یک سال اخیر، توانسته است اتصال ۲۵۴ سایت ارتباطی به شبکه فیبر نوری خود و نیز توسعه ۳۲۰ کیلومتر فیبر نوری در استان‌های اصفهان، البرز، بوشهر، خوزستان، زنجان، فارس، مازندران و مرکزی را محقق کند.

همچنین با ادامه برنامه ایرانسل برای ساخت و توسعه زیرساخت‌های تبادل داده در سطح کشور، سه مرکز سوییچینگ جدید به ظرفیت ۲۴۰ رک در شهرهای کرج، مشهد و اصفهان به بهره‌برداری رسیده و ایجاد سه مرکز سوییچینگ دیگر با ظرفیت ۲۴۰ رک در شهرهای همدان، بابل و بندرعباس، برنامه‌ریزی و آغاز شده است.

در زمینه توسعه خطوط انتقال نیز، ایرانسل طی یک سال گذشته، موفق به ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خطوط مایکروویو و نیز ارتقای این خطوط از طریق تجهیز لینک‌های E-Band، در مجموع به تعداد ۳۲۷۰ مورد شده است.

ایرانسل همچنین به تازگی با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در زمینه توسعه خدمت «فیبر به منازل (FTTH)»، انجام مقدمات لازم برای اجرای این پروژه را آغاز کرده است.

سهم بازار ۴۳ درصدی

بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) از سه ماهه نخست سال جاری، ایرانسل با دارا بودن بیش از ۶۰ میلیون مشترک فعال، توانسته است سهم بازار ۴۲.۹۳۲ درصدی را در رقابت با دیگر اپراتورها از آن خود کند.

هم اکنون، بیش از ۶۱ میلیون مشترک فعال در شبکه تلفن‌همراه ایرانسل حضور دارند که از این تعداد، بیش از ۴۳ میلیون مشترک، مصرف‌کننده دیتا هستند. پوشش جمعیتی شبکه 4G به ۸۲.۵ درصد، پوشش جمعیتی شبکه 3G به ۹۱.۷۶ درصد و پوشش شبکه 2G به ۹۰.۲۷ درصد رسیده است. در شبکه اینترنت ثابت (TD-LTE) ایرانسل نیز، نزدیک به ۷۵۰هزار مشترک، فعال هستند.

همچنین متوسط سرعت دانلود شبکه برای کاربران ایرانسل به حدود ۱۲ مگابیت بر ثانیه رسیده و با روند رشد مصرف دیتا در شبکه ایرانسل، مصرف روزانه دیتا به نزدیک به ۲۰ پتابایت افزایش یافته است. طی سه سال اخیر، ترافیک روزانه دیتای همراه ایرانسل، ۳۲۰ درصد رشد داشته و میزان کاهش ضریب تأخیر، ۷ درصد، میزان رشد ظرفیت شبکه دیتا، ۱۵۳ درصد و میزان رشد تعداد مشترکان، ۱۹۴ درصد بوده است.

«رشد مصرف دیتا» در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل، به بیش از ۲۵ درصد رسیده و در دوره ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۱ نیز نسبت به دوره ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰، بیش از ۳۰ درصد بوده است.

در حال حاضر، نزدیک به سه میلیون گوشی با قابلیت اتصال به 5G، در شبکه ایرانسل فعال هستند که در این میان، حدود یک میلیون دستگاه، توسط شرکت سازنده، قابلیت استفاده از شبکه 5G در ایران را دارند و اصطلاحاً unlocked هستند ولی این امکان، به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، از کاربران سایر دستگاه‌ها سلب شده است.

۶۶۵هزار میلیارد ریال؛ درآمد دولت از ایرانسل

ایرانسل از ابتدای فعالیت خود تا پایان شهریور ۱۴۰۱ و بر اساس نتایج مالی در دست حسابرسی، معادل ۶۶۵هزار میلیارد ریال پرداخت مستقیم و غیرمستقیم به دولت داشته و میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در ایرانسل، از ابتدای فعالیت تا پایان شهریور ۱۴۰۱، بالغ بر ۹ میلیارد دلار بوده است.

ایرانسل در سال ۱۴۰۱، فرآیندهای مربوط به پذیرش و ورود به بازار بورس را آغاز کرد که این فرایندها، همچنان در حال انجام است.

توسعه زیست‌بوم دیجیتال

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، تلاش دارد تا با ارائه خدمات و محصولات دیجیتال و حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان دیجیتال، به توسعه زیست‌بوم فناوری‌اطلاعات و ارتباطات با هدف رشد اقتصاد دیجیتال، کمک کند. در همین رابطه، ایرانسل محصولات و خدمات مختلف و پلتفرم‌های دیجیتال گوناگونی را عرضه کرده است.

یکی از جدیدترین اقدامات ایرانسل در این زمینه، عرضه کیف پول دیجیتال ایرانسل، با عنوان «جیب جت» است. به تازگی، نسخه جدید جیب جت با قابلیت Open Loop بودن به بهره‌برداری رسیده است و پذیرندگان می‌توانند به صورت آنلاین و آفلاین خدمات خود را به کاربران آن عرضه کنند. جیب جت در حال حاضر، قابلیت‌هایی مانند واریز پول، خرید، پرداخت از طریق کد QR، امکان جابه‌جایی وجوه بین کاربران را فراهم کرده است. با عرضه جیب جت، کاربران غیر ایرانسلی هم می‌توانند از خدمات متصل به آن به راحتی استفاده کنند. جیب جت در حال حاضر، بیش از ۹ میلیون کاربر دارد.

با استقبال مشترکان ایرانسل از سوپر اپلیکیشن «ایرانسل‌من» طی سال گذشته، تعداد کاربران فعال ایرانسل‌من به حدود ۱۹ میلیون کاربر افزایش یافته و بستری مناسب و جذاب برای دیده شدن خدمات کسب‌وکارهای ایرانی فراهم شده است که به موجب آن، بخش بازارگاه این سوپر اپلیکیشن، توانسته است در لایه ارائه خدمات به کسب‌وکارها، نقش محوری داشته باشد. سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من با هدف یکپارچه‌سازی و ارائه بستری به منظور تسهیل دسترسی به خدمات کسب‌وکارهای نوپا و فعال بازار به کاربران ایرانسلی، توانسته با ایجاد بخش بازارگاه (Marketplace) در سال گذشته، بیش از ۵۰ کسب‌وکار را به این وسیله، به کاربران خود معرفی کند. ظرفیت حقیقی ارجاع کاربران به کسب‌وکارها به واسطه قرارگرفتن در بخش بازارگاه، برابر با ۵۰ میلیون بار و تعداد خرید موفق از طریق آن، بیش از ۲.۵ میلیون بار بوده است.

«یلو ادوایز»، «یلو هاب» و «یلو نام»، دیگر پلتفرم‌های مرتبط هستند که توسط ایرانسل عرضه شده‌اند. یلو ادوایز که سامانه تبلیغات دیجیتال ایرانسل است، در زمینه برندینگ محصولات و مشاوره تبلیغات به کسب‌وکارها فعالیت می‌کند و در سال گذشته، تعداد مشتریان آن به حدود ۱۵۰ شرکت فعال افزایش یافته است. یلو هاب نیز، سامانه مدیریت و تبادل API است که با هدف مدیریت و عرضه APIهای مورد نیاز کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان محصولات در زیست‌بوم دیجیتال، راه‌اندازی شده است. یلوهاب در سال گذشته منتخبی از APIهای اپراتوری، انواع خدمات شهرداری و خدمات بانکداری باز را عرضه کرد. یلونام نیز سامانه احراز هویت و امضای دیجیتال ایرانسل است که به تازگی به مرحله بهره‌برداری رسیده و برای کاربران و کسب‌وکارها، امکان احراز هویت امن و مدیریت حساب‌های کاربری خود را فراهم می‌کند. در حال حاضر احراز هویت در این سامانه، از طریق رمز یک بار مصرف، ارسال لینک از طریق پیامک و کد دستوری (USSD) پیاده‌سازی شده است. در فازهای بعدی، روش‌های پیشرفته احراز هویت (مانند روش بیومتریک) و همچنین امضای دیجیتال نیز به این سامانه اضافه خواهد شد.

لنز، اپلیکشن و پلتفرم ارائه محتوای تصویری ایرانسل، با بیش از ۳.۲ میلیون کاربر، در حال حاضر توانسته جزو برترین سامانه‌های ارائه محتوای تصویری، به‌ویژه در حوزه ورزش باشد. این سرویس توانسته به‌صورت ماهانه، بیش از ۱۰۰ رویداد زنده را پخش و ترافیک ماهانه بیش از ۱.۷ میلیون گیگابایت را مدیریت کند. در برنامه‌های آتی لنز، میزبانی از مسابقات جام جهانی فوتبال و ارائه محتواهای اختصاصی و مورد علاقه کاربران جای گرفته است و هدف اصلی لنز تنوع بخشی و عرضه محتوای تصویری مورد نیاز مخاطبان خود است. سامانه و اپلیکیشن آهنگ پیشواز نیز در سال گذشته، به رشد بسیار چشمگیری از نظر محبوبیت بین کاربران دست یافته و تعداد کاربران فعال آن بر روی سامانه به ۱۰ میلیون نفر رسیده و توانسته است حمایت خوبی از صنعت تولید محتوای صوتی انجام دهد. همچنین اپلیکیشن پیشواز در سال گذشته توانست بیش از ۴۰۰هزار کاربر ماهانه فعال را تجربه کرده و تعداد نصب آن به بیش از یک میلیون بار برسد. این پیشرفت، موجبات توسعه فنی برای در اختیار قرار دادن API به سایر محصولات دیجیتال صوت‌محور را فراهم کرده تا کاربران سایر اپلیکیشن‌ها هم بتوانند آهنگ پیشواز هر محصول را تنظیم کنند. این قابلیت در حال حاضر قابل بهره‌برداری است و کسب‌وکارهایی که به آن نیاز دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

«دانا» و «دانا پلاس»، سامانه‌های آموزش و برگزاری جلسه آنلاین ایرانسل هستند که در سال گذشته، دانا توانست با برگزاری بیش از ۱۵۰هزار جلسه، به میزان ۲۹۰هزار ساعت، کمک قابل توجهی را به کسب‌وکارها برای برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمان همه‌گیری کرونا انجام داده و تعداد کاربران خود را به ۱.۷ میلیون نفر افزایش دهد. این سامانه، امکان تولید طرح درس و ارائه آن را برای مدرسان خود فراهم کرده است و نیز با ارائه انواع محتوا و دوره‌های آموزشی جذاب به کاربران، به عنوان یک سامانه مفید در زیست‌بوم آموزشی کشور نقش داشته است. همچنین «ایران من»، عنوان سامانه‌ای است که با هدف یکپارچه‌سازی خدمات هوشمند دولتی، برای تقویت زیرساخت‌های معاونت فناوری‌اطلاعات و ارتباطات وزارت کشور، از آذرماه ۱۴۰۰ توسعه داده شده است. عرضه این سوپر اپلیکیشن، با هدف تجمیع ارائه خدمات دولتی به کاربران برنامه‌ریزی شده و خدمات شهروندی برای زائران اربعین، خدمات عمومی شهرداری، اصناف، سامانه روستای من و صدای من و سلامت را یکپارچه‌سازی کرده است. این سامانه از طریق وب و اپلیکیشن قابل استفاده است و تاکنون نزدیک به ۴۰۰هزار کاربر از آن استفاده کرده‌اند و به تعداد ۷۰۰۰ کاربر روزانه دست یافته است.

ایرانسل در حوزه راهکارهای سازمانی و خدمات دستگاه به دستگاه و فناوری اینترنت اشیا نیز، با هدف بومی‌سازی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توانمندسازی زیست‌بوم کسب‌وکار دیجیتال کشور در حوزه‌های متنوع، طی سال گذشته اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار داد که از آن جمله، می‌توان به رونمایی از راه‌حل نوآورانه خودروی متصل (Connected Car) اشاره کرد. دستیابی به این مهم، در گام نخست با ایجاد زیرساخت خودروی متصل آغاز شد. در گام بعدی ایرانسل از سرویس خودروی متصل خود در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران رونمایی کرد. بهره‌برداری از خدمت خودروی متصل در دومین رویداد فناورانه خودروهای آینده با رونمایی از خودرو «شاهین متصل»، جدیدترین محصول شرکت خودروسازی سایپا، به‌طور رسمی آغاز شد. ایرانسل همچنین با امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و گروه خودروسازی سایپا، ارتقای فناوری اینترنت اشیا و توسعه زیست‌بوم مرتبط با خودروهای متصل را در دستور کار آینده خود، برای ارتقای این خدمت قرار داد.

ایرانسل همچنین با تأسیس شرکت ویستا و شرکت ویستا مدیا، تلاش کرده است تا در زمینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز سرمایه‌گذاری در حوزه تولید محتوای چندرسانه‌ای، از رشد و توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال حمایت کند. یکی از نمونه‌های موفق سرمایه‌گذاری ایرانسل، شرکت اسنپ است که از طریق سوپراپلیکیشن اسنپ، خدمات مختلفی را در حوزه‌های گوناگون به مردم ایران ارائه کرده است.

نوآوری و تحقیق و توسعه

مجموعه ایرانسل‌لبز به‌عنوان بازوی نوآوری و تحقیق و توسعه ایرانسل، در سال گذشته، با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هوش مصنوعی (AI Lab) و ابری (Cloud lab) در مرکز نوآوری ایرانسل، گامی مهم برای تحقق حرکت از اپراتور ارتباطی (Telco) به سوی یک شرکت فناوری (Techco) برداشته است. این دو آزمایشگاه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌های برتر کشور به منظور توسعه خدمات نوین بر پایه هوش مصنوعی و زیرساخت ابری، ایجاد شده و در حال توسعه هستند. همچنین ایرانسل لبز، با بهره‌گیری از جوانان خلاق کشور در مرکز توسعه نرم‌افزار (LDC)، موفق به بازطراحی و توسعه برنامه‌های کاربردی مورد نیاز شده است. از دیگر راهکارهای نرم‌افزاری توسعه داده شده توسط مرکز توسعه نرم‌افزار، می‌توان به پیاده‌سازی پلتفرم‌های مورد نیاز در کسب‌وکار ایرانسل اشاره کرد. آکادمی ایرانسل نیز در سال گذشته، دوره‌های متنوعی را با موضوع‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین اعم از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، علوم داده، بلاک‌چین، زبان‌های برنامه نویسی و… به منظور توسعه دانش دیجیتال برگزار کرد. همچنین در مرکز تحقیق و توسعه سخت افزار، تجهیزات پیشرفته مورد نیاز در شبکه‌های ارتباطی، در حال بومی‌سازی بوده و نمونه‌های اولیه آن، تست‌های آزمایشگاهی را با موفقیت سپری کرده است.

پایداری و کسب‌وکار مسؤولانه

ایرانسل در حوزه پایداری و کسب‌وکار مسؤولانه نیز سال پرفروغی را پشت سر گذاشت. مسؤولیت اجتماعی شرکتی (CSR) در ایرانسل، ذیل چارچوب پایداری تعریف شده و ایرانسل تلاش دارد تا در کنار ارائه خدمات ارتباطی و محرومیت‌زدایی ارتباطی در سطح کشور به‌خصوص در مناطق محروم، با انجام فعالیت‌های گسترده‌ای از جمله کاهش ردپای کربن، احداث و بازسازی مدارس، اهدای بسته‌های اینترنت رایگان، توسعه نخستین مرکز ارتباط با مشتریان ویژه ناشنوایان، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا و…، در حوزه سرمایه‌گذاری و مسؤولیت اجتماعی شرکتی (CSR-CSI)، به مشترکان خود و آحاد جامعه، خدمات‌رسانی کند. ایرانسل برای نخستین بار در صنعت فناوری‌اطلاعات و ارتباطات ایران، اولین «گزارش پایداری کسب‌وکار» خود، مربوط به سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد. این گزارش بر بررسی اثرات اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستی کسب‌وکار ایرانسل بر جامعه ایران متمرکز است و مروری کوتاه بر شاخص‌ها، تلاش‌ها، دستاوردها و چالش‌های ایرانسل در پایش و مدیریت تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطیِ کسب‌وکار خود و نیز، مبنایی برای طراحی، استخراج، ارزیابی و در نهایت، مقایسه سالانه شاخص‌های عملکردی سازمان در موضوع «پایداری» و «کسب‌وکار مسؤولانه» به شمار می‌رود. ایرانسل، امسال برای دومین سال متوالی، در دومین دوره «جشنواره روابط عمومی و مسؤولیت اجتماعی»، موفق به دریافت «نشان عالی ۶ ستاره مسؤولیت اجتماعی» و «نشان سفیر و مروج مسؤولیت اجتماعی روابط عمومی» شد.

ایرانسل از ۱۴ دی ۱۴۰۰، با انعقاد قرارداد با فدراسیون هندبال، حامی ورزش هندبال کشور شد و این حمایت، آغازگر یک دوره درخشش در رده‌های مختلف این رشته ورزشی بود. ایرانسل همچنین در ادامه اقدامات خود در چارچوب مسؤولیت و سرمایه‌گذاری اجتماعی شرکتی، با هدف ایجاد شور و نشاط در جوانان به‌عنوان جامعه اصلی مشترکان این اپراتور و کمک به توسعه پایدار و ارتقای جایگاه اقتصادی و فرهنگی باشگاه پرسپولیس و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه موجود برای ارائه خدمات بیشتر به هواداران این باشگاه، در فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ لیگ برتر فوتبال، از باشگاه پرسپولیس حمایت کرد.

فروش و پشتیبانی از مشترکان

ایرانسل همچنین با هدف دسترسی سریع و راحت مشترکان خود به خدمات فروش و پس‌از فروش، اقداماتی از جمله توسعه مراکز خدمات در شهرهای بزرگ کشور و نقاط استراتژیک، با راه‌اندازی ۶ مرکز جدید و افزایش تعداد کل مراکز خدمات در سراسر کشور به ۵۴ مرکز، توسعه فروش انواع سیم‌کارت‌های ایرانسل بر روی پلتفرم‌های پرمخاطب، دستیابی به سهم بیش از ۹۸ درصدی فروش الکترونیکی شارژ، راه‌اندازی و ایجاد امکان فروش اقساطی گوشی تلفن‌همراه با سود حداقلی و همراه با طرح‌های ویژه ایرانسلی، راه‌اندازی و توسعه سامانه مدیریت موجودی محصولات برای تمامی نمایندگان فروش و توزیع کنندگان، راه‌اندازی سامانه محاسبه و پرداخت آنی کمیسیون خدمات به نقاط فروش، راه‌اندازی و توسعه سامانه تحویل سریع محصول به مشترکان در بازه زمانی کمتر از دو ساعت در ۱۴ شهر کشور، توسعه فرایندهای تولید و تأمین مدل‌های مختلف مودم توسط تولیدکنندگان داخلی و بومی، اجرای برنامه تأمین سیم‌کارت از طریق تولیدکنندگان داخلی و بومی و تأمین ۱۰۰ درصدی سفارش‌های بلندمدت از این تأمین‌کنندگان و نیز توسعه دفاتر فروش منطقه‌ای و انبار فعال به ۱۷ مرکز استان در کل کشور را اجرا کرده است.

همچنین مراکز ارتباط با مشتریان ایرانسل با بیش از ۹۵۰ کارشناس، در پنج شهر تهران، مشهد، تبریز، شیراز و بابل، به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخ‌گویی به مشکلات مشترکان ایرانسل هستند. ثبت میانگین ۳۰هزار پاسخگویی روزانه به تماس‌های مشترکان و میانگین ۲۰هزار گفت‌وگوی آنلاین روزانه، پیاده‌سازی نسل دوم دستیار هوشمند مرکز تماس با استفاده از هوش مصنوعی، توسعه امکان پاسخگویی به زبان اشاره با هدف افزایش رضایت مشترکان ناشنوا، امکان ارتباط با مرکز ارتباط با مشتریان از طریق کانال‌های دیجیتال علاوه بر تماس تلفنی و نیز توسعه فرایندهای تخصصی تضمین کیفیت و پایش میزان رضایتمندی مشترکان برای بررسی استانداردهای خدمات‌رسانی، از جمله مهمترین دستاوردهای ایرانسل در حوزه پشتیبانی از مشترکان، طی یک سال گذشته است.

ایرانسل همچنین در حوزه فرایندهای داخلی خود نیز، پس از آن که از اولین روزهای شروع همه‌گیری کرونا در اسفند ۱۳۹۸، شرایط و زیرساخت‌های دیجیتال برای اجرای حداکثری دورکاری را فراهم کرد، در سال ۱۴۰۰ نیز به عنوان یکی از اولین سازمان‌ها در ایران، نسبت به تأمین و اجرای دو نوبت واکسیناسیون کووید-۱۹ برای کارکنان و پیمانکاران خود در تمامی دفاتر اقدام کرد. مجموعه اقدامات مؤثر صورت گرفته در تمامی ابعاد، برای مدیریت، پایداری و رشد کسب‌وکار در دوران کرونا، منجر به کسب تقدیرنامه «مدیریت کار در دوران کرونا» توسط شرکت ایرانسل از پنجمین ارزیابی ملی تحول دیجیتال در سال ۱۴۰۰ شد. علاوه بر این، ایرانسل هر ساله در قالب سه برنامه مدون حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، جذب نخبگان برتر از طریق «مرکز اشتغال ایرانسل» و حضور منظم و گسترده در نمایشگاه‌های کار دانشگاه‌های معتبر، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و جذب نخبگان در حوزه‌های مرتبط با کسب‌وکار شرکت را در دستور کار خود قرار داده است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وب‌سایت ایرانسل به نشانی careers.irancell.ir و صفحه رسمی ایرانسل در پلتفرم‌های کاریابی، از آخرین فرصت‌های شغلی موجود ایرانسل در تهران و شهرستان‌ها آگاه شوند.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا