امکان پشتیبانی همزمان از DLSS ،FSR و XeSS در بازی های ویدیویی

امکان پشتیبانی همزمان از DLSS ،FSR و XeSS در بازی های
ویدیویی
برنامهنویس گرافیکی Nixxes میگوید که باتوجه به شباهت ساختار تکنولوژیهای DLSS، FSR و XeSS بهراحتی میتوان از هر سه API در بازیها پشتیبانی کرد.
امروزه تکنولوژیهای آپ اسکیل گرافیکی مانند DLSS انویدیا، FSR شرکت AMD و XeSS اینتل به ابزارهای کاربردی و تعیین کنندهای در تجربه بازیهای پلتفرم پی سی تبدیل شده و امکان لذت بردن از اجرای روانتر بازیها را بدون از دست رفتن بخش زیادی از کیفیت بصری آنها ممکن میسازند. اما اینطور نیست که همهی بازیها از هر سه فناوری بهطور همزمان پشتیبانی کنند. بهطور مثال، بازیهایی مانند Resident Evil 4 remake یا Star Wars Jedi: Survivor که با اسپانسری AMD ساخته شدند، تنها از فناوری FSR این شرکت بهرهمند میشوند.
درحالی که انتشار اخباری مبنی بر عدم پشتیبانی از DLSS یا XeSS در بازیهای تحت اسپانسری AMD طی چند روز گذشته واکنشهایی را بهدنبال داشت، نیکو ون بنتوم، برنامهنویس گرافیکی Nixxes Software با اشاره به شباهت بالای سه API اساساً تأیید میکند که چطور پشتیبانی همزمان از هر سه فناوری آپ اسکیلر میتواند بهراحتی ممکن باشد. درواقع به همین دلیل است که ساخت ماد DLSS و XeSS برای بازیهایی که از FSR 2 پشتیبانی میکنند یا بلعکس بسیار ساده شده است.
یکی از بزرگترین بازیهایی که امسال عرضه میشود، Starfield ساخته بتسدا است که بهدلیل اینکه AMD اسپانسر عرضهی آن است، شاید بهصورت نیتیو از DLSS پشتیبانی نکند. درست مثل Star Wars Jedi: Survivor که بالاتر هم به آن اشاره شد. با اینکه هنوز رسماً تأیید نشده که بازی استارفیلد از فناوری آپ اسکیل انویدیا پشتیبانی خواهد کرد یا نه، مادسازهایی مانند PureDark از همین حالا اعلام کردند که پشتیبانی از DLSS 3 را در دوره early access بازی به آن اضافه خواهند کرد و DLSS 2 نیز مدتی بعد از عرضه بازی برای آن آماده خواهد شد.
DLSS 3 تحول جدیدی را در گرافیک بازیهای ویدیویی ایجاد کرده که به موجب آن، ترکیبی از عملکرد DLSS Super Resolution و NVIDIA Reflex را بههمراه فناوری جدید DLSS Frame Generation روی سختافزار کارتهای گرافیک GeForce RTX 40 ارائه میکند. DLSS 3 میتواند عملکرد بازیها را تا ۴ برابر بهبود بخشیده و ارتقاء چشمگیری را در نحوه اجرای آن ایجاد کند.
انحصارگرایی AMD و جلوگیری از پشتیبانی از DLSS روی برخی بازیها باعث میشود تا بسیاری از کارتهای گرافیک مدرن انویدیا امکان بهرهمندی از حداکثر قابلیتهای خود را نداشته و دراینمیان پی سی گیمرها باشند که متضرر میشوند. حالا و باتوجهبه اظهارات این کارشناس فنی هم میتوان گفت که تنها دلیلی که مانع بهرهمندی از مزایای همهی این ابزارهای آپ اسکیلینگ میشود، اهداف تجاری و رقابت طلبانه است که در این قبیل موارد به هیچ عنوان به نفع کاربران تمام نمیشود.
در پایان شما هم میتوانید نظرات خود را در اینباره با بیکینگ و سایر کاربران در میان بگذارید.
Monster