بازی

اقدام هوشمند آبین برای تصفیه آب با کربن های فعال

اقدام هوشمند آبین برای تصفیه آب با کربن های فعال

این فیلترها و مواد شیمیایی هر کدام وظیفه حذف بخشی از آلاینده های آب را بر عهده دارند. یکی از پر کاربرد ترین مواد شیمیایی تصفیه آب کربن فعال است که، نقش بسیار مهم و حیاتی در فرایند تصفیه آب بر عهده دارد.

این ویژگی اعجاب انگیز در کربن فعال به‌دلیل مساحت سطحی زیادی است که ایجاد می‌کند. این مزیت باعث می‌شود مقدار کمی از این ماده بتواند مقدار زیادی از آلاینده های آب را جذب کند. بنابراین استفاده از کربن اکتیو برای تصفیه آب از لحاظ اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه است. فیلتر آب از نوع کربنی برای تصفیه آب در مقیاس های مختلف دستگاه تصفیه آب جزء مراحل اصلی و مهم فیلتراسیون آب به شما می‌رود.

کربن فعال برای ازبین‌بردن بو، طعم، رنگ، برخی فلزات سنگین و کلر آب بیش ترین کاربرد را دارد. فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب به‌عنوان قلب دستگاه و مهم‌ترین مرحله از فیلتراسیون شناخته می‌شود، بنابر این باید از آن دربرابر عوامل مخرب محافظت کنیم.

یکی از مهم‌ترین وظایف کربن فعال حذف کلر باقی مانده در آب است. کلر ماده ای است که حتی مقدار کمی از آن نیز می‌تواند به سرعت باعث تخریب غشای فیلتر ممبران و خرابی زودرس آن شود. در این مرحله چاره ای جز تعویض فیلتر یا فیلترهای ممبران و متحمل شدن هزینه های گزاف برای خریدار دستگاه نیست.

این نکته را در نظر داشته باشید که، کربن فعال و فیلتر ممبران درکنار بسیاری از دیگر فیلترها و مواد شیمیایی می‌تواند باعث تولید آب با خلوص بالا و سالم شود. برای اینکه این فیلترها و مواد شیمیایی را بهتر بشناسید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فیلترها و تصفیه آب چه روندی دارند؟

فیلترهای تصفیه آب باتوجه‌به کاربرد در مراحل فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب به ترتیب نصب می‌شوند. روند تصفیه آب در یک دستگاه حذف آلاینده های درشت، شن و ماسه، گل و لای، بو، رنگ، طعم و …، ازبین‌بردن اغلب آلاینده های آب با دقت 0.0001 میکرون توسط فیلتر ممبران و در برخی از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی اضافه کردن برخی از مواد معدنی مفید مانند منیزیم و کلسیم توسط فیلترهایی مانند فیلتر مینرال و قلیایی است.

این روند، یک فرایند کلی در دستگاه تصفیه آب خانگی است. در دستگاه‌های تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی و به‌خصوص تصفیه آب صنعتی این روند می‌تواند تفاوت های زیادی داشته باشد. فیلترهای تصفیه آب صنعتی باید ظرفیت و تنوع بیش تری برای حذف آلاینده های آب شور و آب دریا داشته باشند. درحالی‌که در دستگاه تصفیه آب خانگی آب ورودی آب تصفیه شده شهری است که میزان مشخصی از TDS دارد و با استفاده از فیلترهای پیش تصفیه و فیلتر ممبران به‌طور کامل تصفیه می‌شود.

در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی نیز روال و مراحل تصفیه آب به همین صورت است با این تفاوت که فیلترهای آن ظرفیت و سایز بالاتری دارند. اما دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی روال بسیار متفاوتی دارند. علت هم این است که، برای تصفیه آب شور یا لب شور که آلاینده های بسیار بالاتری دارند نیاز به استفاده از مراحل، فیلترها و مواد شیمیایی مختلفی برای تصفیه آب است.

کربن فعال یا اکتیو

کربن فعال یا کربن اکتیو از مواد شیمیایی مهم و کاربردی در فرایندهای تصفیه آب است. این ماده اعجاب انگیز تقریبا در همه صنایع و به‌طور ویژه در کاربردهای مختلف تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده شیمیایی تصفیه آب به‌دلیل مساحت سطحی زیادی که برای جذب آلاینده های آب ایجاد می‌کند، در اغلب کاربردهای تصفیه آب و فاضلاب به‌عنوان ضروری ترین مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کربن فعال یا اکتیو

کربن اکتیو یا فعال در انواع مختلف تولید می‌شود و هر کدام برای نوعی از کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع کربن فعال می‌توان به کربن فعال پودری، میله ای و گرانول اشاره کرد. کربن فعال از مواد اولیه مختلفی تهیه می‌شود که، شامل چوب، پوست پسته، نارگیل و … می‌شود. برای تصفیه آب آشامیدنی اغلب از کربن فعال تولید شده از پوست نارگیل یا دیگر مواد طبیعی استفاده می‌شود.

سایر مکمل های تصفیه آب

مکمل های تصفیه آب اشاره به مواد شیمیایی دارد که، به‌صورت مستقیم در فرایند تصفیه آب استفاده نمی شوند. این مواد در محافظت از بخش‌های مختلف دستگاه، تاسیسات یا دیگر کاربردها استفاده می‌شوند. از جمله این مواد می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

اسید دیسکلر

اسید دیسکلر برای رسوب زدایی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. دیسکلر علاوه‌بر حذف رسوبات باعث جلا دادن سطح استنلس استیل نیز می‌شود. از اسید دیسکلر در موتور خانه ها، رسوب زدایی لوله های آب در تاسیسات، دیگ های بخار، رسوب زدایی استنلس استیل و … استفاده می‌شود.

تصویر دو فیلتر آب برای تصفیه

بایوساید

بایوساید قدرت بالایی برای پاک سازی فیلتر ممبران از توده های زیستی و پیشگیری از تکثیر باکتری های هوازی یا بی هوازی، باکتری های کاهنده سولفات، قارچ ها و جلبک ها دارد. مزیت بایوساید این است که، به‌دلیل تجزیه سریعی که دارد بعد از مصرف هیچ ماده مضری از خود به‌جای نمی گذارد. علاوه‌بر پاکسازی میکروب ها، بایوساید قدرت قابل توجهی در جلوگیری از گرفتگی ممبران و کاهش هزینه های سیستم دارد.

از بایوساید می‌توان در عملیات شستشوی دوره ای یا CIP در دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده کرد.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و بیکینگ هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا