سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

از ایمیل ملی تا پیام‌رسان بومی؛ درس‌هایی که گرفته نشد!

زمان انتشار: 8 آوریل 2022 ساعت 23:27

دسته بندی: شبکه اجتماعی

شناسه خبر: 29190

زمان مطالعه: 9 دقیقه

از ایمیل ملی تا پیام‌رسان بومی؛ درس‌هایی که گرفته نشد!

از ایمیل ملی تا پیام‌رسان بومی؛ درس‌هایی که گرفته نشد!

میلاد نوری با اشاره به اجبار به استفاده از ابزارهای بومی بیان کرد: در دوره‌ای در دهه ۱۳۸۰، ایمیل‌های ملی را مطرح کردند و هر فرد برای افتتاح حساب، با بخشی به اسم ایمیل ایرانی مواجه بود که افراد باید سرویس‌های ایمیلی ایران که چاپار و میهن‌میل بود، را وارد می‌کردند، اما همان زمان هم این طرح شکست خورد. پس از آن در دوره‌ای موضوع سیستم عامل بومی مطرح شد که برای آن هم هزینه کردیم و لینوکس ملی را راه انداختیم که برای راه‌اندازی آن تسهیلات ۱۰ میلیاردی گرفتند که آن زمان هم عدد بزرگی بود، حتی اعلام شد که در ادارات دولتی نباید سیستم عامل خارجی استفاده شود و افراد باید از سیستم عامل ملی استفاده کنند، اما این طرح هم خروجی نداشت و شکست خورد.

وی ادامه داد: حتی دوره محمدجواد آذری جهرمی -وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات- بحث اندروید ملی را مطرح کردند و گفتند ما نباید از اندرویدی که ابزارهای خارجی مانند گوگل‌پلی روی آن نصب است، استفاده کنیم. اما این طرح هم در سکوت خبری شکست خورد. بنابراین در دوره‌های مختلف، تلاش برای بومی‌سازی ابزارهای حوزه ارتباطات، صورت گرفته است.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر ما پیام‌رسان‌هایی داریم، که همه جوره از آنها حمایت کردیم، گفت: دولت به این پیام‌رسان‌ها وام‌های پنج میلیاردی داده و زیرساخت تعلق گرفته است. بانک‌ ملی کاربران را وادار کرده که برای دریافت تراکنش‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان، باید پیام‌رسان بله را نصب کنند، یا در دوره‌ای دانشگاه آزاد دانشجویانش را مجبور کرد برای انتخاب واحد، آی‌گپ را نصب کنند، یا روبیکا که برای مدت زیادی در انحصار صداوسیما بود و مردم مجبور بودند برای شرکت در مسابقه‌های تلویزیونی این اپلیکیشن را نصب کنند، در حالی که نصب برنامه‌ها به این صورت و با اجبار، در اولین فرصت هم از بین می‌رود.

نوری ادامه داد: یا در دوره‌ای روبیکا برای اینکه عدد و رقم قابل قبولی از کاربرانش ارائه دهد، پروفایل‌های کاربران مختلف در اینستاگرام را بدون اجازه کپی کرده بود، هر شخصی که تعداد فالوئرهایش زیاد بود، پروفایلش با محتوا بدون اجازه کپی و جعل شده بود. کسانی که پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های این‌ مدلی را راه‌اندازی کردند، می‌خواهند به هر ابزاری متوسل شوند که به زور کاربر را به این پلتفرم‌ها منتقل کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما از شکست‌ها و جذب کاربر به هر قیمتی درس نگرفتیم، گفت: یکی از خوش‌بینی‌های طراحان طرح صیانت همین است که کاربران بالاخره به پیام‌رسان‌های بومی می‌آیند، در صورتی که این اجبار تجربه جدیدی نیست، بلکه تجربه شده و جواب نداده است. زمانی که شما دانشجویان دانشگاه آزاد را مجبور می‌کنید پیام‌رسان مورد نظرتان را نصب کنند، درنهایت در روز انتخاب واحد کاربران یک کمپین راه می‌اندازند و امتیاز اپلیکیشن شما را در گوگل‌پلی از ۴ به ۱.۶ می‌رسانند، یعنی کمترین امتیاز در میان اپلیکیشن‌ها.

این کارشناس فناوری اطلاعات با تاکید بر نارضایتی کاربران از اجبارهای این‌چنینی اظهار کرد: این نشان می‌دهد که کاربران به این اجبار راضی نیستند، حتی اگر شما مجبورشان کنید قبض موبایلشان را هم در اپلیکیشن مورد نظرتان پرداخت کنند. یا در دوره‌ای می‌گفتند که اگر واکسیناسیون کرونا آغاز شود، احتمالا نوبت‌دهی در پیام‌رسان‌ها انجام می‌شود، درواقع سرویس‌هایی که به‌صورت روزمره مورد نیاز کاربران است را می‌خواهند از طریق پیام‌رسان‌ها ارائه دهند، در صورتی که در هیچ کجای دنیا پیام‌رسان موفقی این کار را نکرده است، مگر در چین.

نوری ادامه داد: چین هم اگر این کار را کرده و روی وی‌چت هر سرویسی را ارائه می‌دهد، به‌خاطر گستردگی بازارش است. چین بیش از یک میلیارد جمعیت دارد و اگر شما بی‌کیفیت‌ترین اپلیکیشن را هم در چین طراحی کنید، نصب آن خیلی سریع به ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون می‌رسد. بنابراین این کار برایشان آورده مالی و توجیه اقتصادی دارد. اما در ایران، حجم کاربران فعال ایرانی، ماکزیمم ۳۰ میلیون نفر است. اگر همه اینها هم پیام‌رسان ایرانی را نصب کنند، برای آن شرکت خیلی سخت است که بخواهد با این تعداد کاربر، به درآمد برسد. به همین دلیل برای شرکت‌های خصوصی خیلی توجیه ندارد که بخواهند به سمت چنین ابزاری بروند. شرکت‌هایی هم که می‌روند، به کمک‌های دولتی و تامین زیرساخت، وام و اجبار مردم به استفاده از اپلیکیشن چشم دوخته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، اپلیکیشن‌های داخلی در آن ابعادی که فکر می‌کنیم، بعد از مسدودیت‌های گسترده طرح صیانت می‌توانند سرویس‌دهی کنند، بزرگ نشده‌اند. کسب‌وکارهای مانند تاکسی‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین، پله‌پله رشد کردند و تیم فنی و زیرساخت خود را با این ترافیک بزرگ وفق دادند، اما پیام‌رسان‌های داخلی ما بیشتر از دو میلیون کاربر همزمان نداشتند. حالا ما می‌خواهیم در یک بازه کوتاه کاری کنیم که ۳۰ میلیون کاربر همزمان از این‌ها استفاده کنند، در حالی که حتی خود کسب‌وکارها هم این آمادگی را ندارند و حتی مدیر یکی از پیام‌رسان‌ها منتقد طرح صیانت بوده است.

منبع: بیکینگ

مجله خبری بیکینگ

برچسب ها
برچسب ها: پیام رسان بومی شبکه ملی اطلاعات طرح صیانت تلگرام فیلترینگ ایمیل ملی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • تیک‌تاک کنترل نمایش محتوای هوش مصنوعی را به کاربران می‌دهد
    تیک‌تاک کنترل نمایش محتوای هوش مصنوعی را به کاربران می‌دهد 24 ساعت پیش
  • متا امکان استفاده از نام مستعار و آواتار در گروه‌های فیس‌بوک را فراهم کرد
    متا امکان استفاده از نام مستعار و آواتار در گروه‌های فیس‌بوک را فراهم کرد 24 ساعت پیش
  • کاربران فعال، بیشتر از گذشته در ایکس وقت می‌گذرانند
    کاربران فعال، بیشتر از گذشته در ایکس وقت می‌گذرانند 24 ساعت پیش
  • ویژگی جنجالی ایکس: افشای کشور مبدا حساب‌ها و بازتعریف اعتبار محتوا
    ویژگی جنجالی ایکس: افشای کشور مبدا حساب‌ها و بازتعریف اعتبار محتوا 24 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 29541
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 203
  • شبکه اجتماعی 621
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7413
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 670
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 413

جدیدترین مقالات

  • ویژگی جدید ویندوز ۱۱: درج جدول در Notepad ممکن شد
    ویژگی جدید ویندوز ۱۱: درج جدول در Notepad ممکن شد 4 ساعت پیش
  • مشکل آیکون ورود ویندوز ۱۱ پس از به‌روزرسانی اخیر
    مشکل آیکون ورود ویندوز ۱۱ پس از به‌روزرسانی اخیر 4 ساعت پیش
  • همه چیز درباره اندروید ۱۷؛ طراحی جدید، ویژگی‌های پیشرفته و تحول در تجربه کاربری
    همه چیز درباره اندروید ۱۷؛ طراحی جدید، ویژگی‌های پیشرفته و تحول در تجربه کاربری 4 ساعت پیش
  • اندروید ۱۶: تحول هوش مصنوعی با خلاصه‌سازی نوتیفیکیشن‌ها و امنیت پیشرفته
    اندروید ۱۶: تحول هوش مصنوعی با خلاصه‌سازی نوتیفیکیشن‌ها و امنیت پیشرفته 4 ساعت پیش
  • گوگل ویژگی هوش مصنوعی اندروید را گسترش داد: مدیریت اعلان‌ها آسان‌تر شد
    گوگل ویژگی هوش مصنوعی اندروید را گسترش داد: مدیریت اعلان‌ها آسان‌تر شد 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور