سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری

سرتیتر خبرها

آیفون ۱۷ ایر با پشتیبانی اختصاصی از eSIM معرفی شد

آیفون ۱۷ ایر با پشتیبانی اختصاصی از eSIM معرفی شد

14 ساعت پیش
آیفون ۱۷؛ مقاوم‌ترین تلفن همراه در تاریخ اپل

آیفون ۱۷؛ مقاوم‌ترین تلفن همراه در تاریخ اپل

14 ساعت پیش
آیا اپل برای باریک‌ترین آیفون خود، کیفیت سخت‌افزاری را فدا کرده است؟

آیا اپل برای باریک‌ترین آیفون خود، کیفیت سخت‌افزاری را فدا کرده است؟

14 ساعت پیش
نگاهی به نوآوری‌های آیفون ۱۷ پرو؛ خنک‌کنندگی جدید و قدرتی شبیه لپ‌تاپ‌ها

نگاهی به نوآوری‌های آیفون ۱۷ پرو؛ خنک‌کنندگی جدید و قدرتی شبیه لپ‌تاپ‌ها

14 ساعت پیش
مقایسه جامع تمام مدل‌های آیفون ۱۷؛ از آیفون ایر تا پرو مکس

مقایسه جامع تمام مدل‌های آیفون ۱۷؛ از آیفون ایر تا پرو مکس

14 ساعت پیش
آیفون ۱۸ بدون Face ID ارائه می شود

آیفون ۱۸ بدون Face ID ارائه می شود

14 ساعت پیش
عزم شیائومی برای رقابت جدی با  آیفون ۱۷

عزم شیائومی برای رقابت جدی با آیفون ۱۷

14 ساعت پیش
همه چیز درباره آیفون ۱۷، آیفون ایر و ایرپاد پرو ۳ در رویداد جدید اپل

همه چیز درباره آیفون ۱۷، آیفون ایر و ایرپاد پرو ۳ در رویداد جدید اپل

14 ساعت پیش
قاتل خاموش خواب: چگونه گوشی و لپ‌تاپ مغز شما را فریب می‌دهند؟

قاتل خاموش خواب: چگونه گوشی و لپ‌تاپ مغز شما را فریب می‌دهند؟

14 ساعت پیش
چرا بعد از نصب iOS ۲۶ باتری آیفون سریع‌تر خالی می‌شود؟

چرا بعد از نصب iOS ۲۶ باتری آیفون سریع‌تر خالی می‌شود؟

14 ساعت پیش

ابعاد جدیدی از حادثه بهبهان فاش شد؛ ایربگ خودروهای ایرانی تزئینی است

زمان انتشار: 15 ژانویه 2022 ساعت 17:01

دسته بندی: اینترنت

شناسه خبر: 5931

زمان مطالعه: 11 دقیقه

ابعاد جدیدی از حادثه بهبهان فاش شد؛ ایربگ خودروهای ایرانی تزئینی است

ابعاد جدیدی از حادثه بهبهان فاش شد؛ ایربگ خودروهای ایرانی تزئینی است

همانطور که احتمالا شما نیز می‌دانید در طی هفته گذشته 59 خودرو در محور بهبهان با یکدیگر تصادف کرده و متاسفانه 5 نفر از هموطنان‌مان نیز فوت شدند.

پلیس اعلام کرد که در طی حادثه بهبهان ایربگ هیچ‌کدام از خودروهای تولید داخل فعال نشده و این موضوع واکنش‌های شدیدی را با خود به همراه داشت.

حالا اما شنیده‌ها حاکی از آن است که ابعاد فاجعه مذکور بسیار بزرگتر بوده و گویا اصلا ایربگ تمامی خودروهای ایرانی پیش از تولید تست نشده و اصلا نمی‌توان به امنیت این قطعه در خودروهای داخلی اطمینان داشت.

تصادف بهبهان

به عبارت دیگر به نظر می‌رسد داشتن ایربگ در خودروهای تولید داخل بیشتر توهم امنیت را به سرنشینان منتقل می‌کند و در عمل این قطعه حتی یک‌بار نیز آزموده نشده است که بتوان در خصوص کارایی آن نظر داد.

براساس جزئیات اعلام شده از سوی پلیس ایربگ 27 دستگاه خودروی تولید داخل که در این تصادف زنجیره‌ای حضور داشته‌اند باز نشده است. این 27 دستگاه خودرو با وجود آپشن کیسه هوا به مشتریان تولید داخل فروخته شده و حالا با انجام تحقیقات بیشتر مشخص شده است که این آپشن تنها به صورت ظاهری بر روی خودروهای مذکور قرار گرفته و کارایی نداشته است.

پیش از این هم ابهاماتی در خصوص میزان کارایی و عملکرد درست ایربگ خودروهای ایرانی شنیده می‌شد. کارشناسان بسیاری عنوان می‌کردند که کار نکردن ایربگ خودروهای ایرانی بهتر از کار کردن آن‌هاست چرا که این قطعات ایمنی به صورت غیراستاندارد کار کرده و در نهایت سبب آسیب زدن به سر، گردن و بدن سرنشینان می‌شوند.

اما در خصوص اینکه چرا این ایربگ‌ها کار نمی‌کند نظریات متفاوتی مطرح است. عده‌ای معتقد هستند که اصلا ایربگی در خودروهای ایرانی موجود نبوده و خودروسازان به دروغ وجود چنین آپشنی را تایید کرده و اصطلاحا گنجشک را رنگ کرده و جای قناوی می‌فروشند.

عده‌ای دیگر اما مدعی هستند که این خودروها تولید قبل از سال 92 بوده و به همین جهت نیز وجود ایربگ در آن‌ها اجباری نیست.

در خصوص اینکه هیچ‌کدام از 27 مدل خودروی ایرانی حاضر در حادثه بهبهان کیسه هوای فعال‌شده ندارند از یک سو باید سازمان استاندارد و از سوی دیگر باید شرکت‌های خودروسازی داخلی پاسخگو باشند چون سازمان استاندارد، تولیدات خودروسازان را تایید می‌کند و خودروسازان نیز مکلفند محصولی باکیفیت و تضمین‌شده به مشتری ارائه دهند.

به هر صورت فعلا باید منتظر نظرات اولیه کارشناس انتظامی بود تا براساس آن اظهارنظر درستی را مطرح کرد.

از کجا از وجود ایربگ در خودروهای خود مطمئن شویم؟ ایربگ خودروهای ایرانی اصلا کار هم می‌کند؟

یکی از مسئولین سازمان ملی استاندارد در این خصوص به خبرگزاری انتخاب گفته است:

متاسفانه در ایران تست کرش انجام نمی‌شود چون آزمایشگاه آن وجود ندارد و گلایه سازمان استاندارد هم این است که چرا بعد از چهار دهه هنوز خودروسازان اقدامی برای ایجاد این آزمایشگاه‌ها نمی‌کنند. ما البته در ابتدای تولید و زمانی که مغایرتی مشاهده می‌کنیم یا شکایتی از خودروسازان مطرح می‌شود از تولیدات نمونه‌برداری و به یکی از مراکز معتبر اروپایی ارسال می‌کنیم مثل سال قبل که یک نمونه را به اسپانیا فرستادیم.

به گفته مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد: «ایربگ‌هایی که اگر در خودروها کار گذاشته شده باشند، هیچ وقت سنجش نمی‌شوند آیا در لحظه تصادف کار می‌کنند یا خیر.»

اجازه دهید در انتها توضیح دهیم که در تست کرش یا برخورد از روبه‌رو خودرو با سرعتی ثابت و تحت شرایطی مشخص با یک مانع برخورد می‌کند و استحکام اتاق، ستون، سقف، درها و باز شدن ایربگ‌های آن سنجش می‌شود که این آزمون مبنای صدور تاییدیه برای خودروها نیز هست، اما با توجه به نبود چنین آزمایشگاهی در کشور، خودروسازان ظاهرا تاکنون اقدامی برای تست ایمنی ایربگ محصولات خود نکرده‌اند و این مساله نیز تاکنون رسانه‌ای نشده بوده‌است.

در همین زمینه:‌ کمیسیون حقوق‌بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در بیانیه‌ای از دادستان در ایران خواست تا با توجه به باز نشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادف زنجیره‌ای در بهبهان؛ “علیه خودروسازان متخلف و متولیان استاندارد اعلام جرم کند.

انتقاد شدید پلیس از خودروسازان؛ ایربگ هیچ یک از 59 خودرو در تصادف بهبهان باز نشد

در تصادفی که چند روز قبل در جاده رامهرمز- بهبهان رخ داد، علیرغم شدت وقوع حادثه و درگیر شدن 59 خودرو عمدتا داخلی در این تصادف، ایربگ هیچ یک از خودروها فعال نشده و همین حادثه به فوت 5 تن از هموطنان و زخمی شدن ده ها تن دیگر منجر شد، حالا سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور لب به انتقاد شدید از خودروسازان گشوده است.

کمال هادیانفر در این رابطه در مصاحبه با تسنیم گفت: «در تصادف زنجیره‌ای ۵۹خودرو در بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟»

باز نشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادف بهبهان

او افزوده: «حتماً باید خودروسازان در این حادثه به مراجع قضایی معرفی شوند. این‌که بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟»

این درحالیست که پیش از بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی قرار بود، سطح استاندارد خودروهای داخلی به استانداردهای 85 گانه افزایش یابد و استفاده از سیستم های کمکی ترمز نظیر ESP نیز اجباری شود که متاسفانه این اتفاق در پی وقوع تحریم ها و بروز مشکلات اقتصادی رخ نداد.

سابقه طولانی انتقاد پلیس از خودروسازان

مواجه پلیس راهور با خودروسازان داخلی سابقه ای طولانی دارد و چندی پیش نیز سردار کمال هادیانفر، گفته بود: «تصادف پراید با هر سرعتی منجر به تلفات می شود.»

باز نشدن ایربگ در تصادف بهبهان

پیش از این نیز شاهد مواجه سرسختانه سردار مومنی از پلیس راهور با خودروسازان بودیم که در نهایت منجر به تولید خودروهای داخلی با ترمز ABS و ایربگ شد. در آن مقطع زمانی پلس از صدور مجوز شماره‌گذاری خودروهای داخلی امتناع می‌کرد و خودروسازان نیز علیرغم تلاش بسیار در نهایت چاره ای جز پذیرش قوانین جدید مبنی بر نصب ایربگ و ترمز ABS نیافتند. هرچند که تصادف اخیر بهبهان نشان داد که ظاهرا ایربگ های نصب شده، کارایی چندانی ندارند و در موقع بروز حادثه، فعال نشده‌اند.

مجله خبری بیکینگ

اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • همراه اول سرعت ‌1.933 گیگابیتی 5G اینترنت را ثبت کرد
    همراه اول سرعت ‌1.933 گیگابیتی 5G اینترنت را ثبت کرد 14 ساعت پیش
  • کدام کشورها بیشترین و کمترین سرعت اینترنت را دارند؟
    کدام کشورها بیشترین و کمترین سرعت اینترنت را دارند؟ 14 ساعت پیش
  • ۷۱.۳ درصد کاربران اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند
    ۷۱.۳ درصد کاربران اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند 14 ساعت پیش
  • تلگرام و اینستاگرام باید آزاد شود، این خواست مردم است
    تلگرام و اینستاگرام باید آزاد شود، این خواست مردم است 14 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 156
  • امنیت 283
  • اینترنت 3421
  • بازی 8800
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 18
  • تکنولوژی 27449
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 171
  • شبکه اجتماعی 550
  • علم و دانش 14295
  • فناوری 6689
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 619
  • موبایل 700
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 377

جدیدترین مقالات

  • معرفی بیت‌چت؛ پیام‌رسان بلوتوثی جک دورسی بدون نیاز به اینترنت و وای‌فای
    معرفی بیت‌چت؛ پیام‌رسان بلوتوثی جک دورسی بدون نیاز به اینترنت و وای‌فای 9 ساعت پیش
  • آموزش: راهنمای جامع و کاربردی ویرایش ویدیو با Edits؛ رقیب جدید متا برای CapCut
    آموزش: راهنمای جامع و کاربردی ویرایش ویدیو با Edits؛ رقیب جدید متا برای CapCut 9 ساعت پیش
  • عرضه مرورگر وب جدید اوپن‌ای‌آی؛ آیا سلطه بلامنازع گوگل کروم پایان می‌یابد؟
    عرضه مرورگر وب جدید اوپن‌ای‌آی؛ آیا سلطه بلامنازع گوگل کروم پایان می‌یابد؟ 9 ساعت پیش
  • حذف قابلیت کلیدی از گوگل مپس اندروید؛ کاربران معترض!
    حذف قابلیت کلیدی از گوگل مپس اندروید؛ کاربران معترض! 9 ساعت پیش
  • قابلیت جدید واتس‌اپ: انتقال عکس پروفایل از فیس‌بوک و اینستاگرام
    قابلیت جدید واتس‌اپ: انتقال عکس پروفایل از فیس‌بوک و اینستاگرام 9 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور