ابرخودرو کوچک با موتور پرقدرت؛ این رنو ۵ توربو 3E است

ابرخودرو کوچک با موتور پرقدرت؛ این رنو ۵ توربو 3E است
رنو بهشکل جدی قصد دارد مدل عجیبوغریب ۵ توربو 3E یا 5 Turbo 3E را به مرحلهی تولید انبوه برساند. پس از نمایش این مدل مفهومی در اواخر سال ۲۰۲۴، نسخهی تولید انبوه آن نیز رونمایی شده است. خودرو مذکور تقریباً به مدل مفهومی شباهت دارد، با تغییراتی جزئی مانند اضافه شدن لوگوی RS در قسمت پشت ستونهای B.
رنو ۵ توربو 3E همچنان یک هاچبک دودر و دونفره محسوب میشود، درحالیکه رنو ۵ معمولی دارای درهای عقب و پنج صندلی است. تفاوت مهم دیگر به محل انتقال قدرت مربوط میشود؛ در این مدل، قدرت به چرخهای عقب بهجای محور جلو منتقل میشود.
هیولای کوچک رنو با بدنهی عریض، از طراحی رنو ۵ توربو موتور وسط الهام گرفته و روی رینگهای بزرگ ۲۰ اینچی قرار گرفته است. گلگیرهای برآمدهی عقب، موتورهای داخل چرخ را در خود جای دادهاند که هرکدام ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید میکنند.
بهطور کلی این هاچبک الکتریکی قدرتمند ۵۳۶ اسب بخار قدرت تولید میکند. گشتاور آن نیز عددی باورنکردنی و معادل ۴۸۰۰ نیوتنمتر اعلام شده، اما به احتمال زیاد عدد مذکور مربوط به گشتاور چرخها است، نه موتور. GMC برای هامر EV و تسلا برای رودستر نیز از همین روش تبلیغات استفاده کردند. اخیراً هم بیامو هم یک عدد بسیار زیاد برای گشتاور مدل Vision Driving Experience اعلام کرد. رقم واقعی احتمالاً حدود ۱۰ درصد از عدد اعلامشده است.
رنو ۵ توربو 3E میتواند از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت را در حدود سه ثانیه طی کند و به حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتربرساعت برسد. با وجود تمرکز بر عملکرد، این خودرو الکتریکی رنو همچنان از شعاع حرکتی مناسبی برخوردار خواهد بود. خودروساز فرانسوی یادشده با استفاده از یک باتری ۷۰ کیلوواتساعتی، حداکثر شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتر را در چرخهی WLTP تخمین زده است.
با وجود بزرگتر بودن و داشتن باتری حجیمتر نسبت به رنو ۵ استاندارد، این ابرخودرو کوچک وزنی معادل ۱۴۵۰ کیلوگرم دارد. این وزن تقریباً برابر با وزن نسخهی معمولی این خودروی الکتریکی است که باتری ۵۲ کیلوواتساعتی دارد.
افزایش وزن با استفادهی گسترده از فیبر کربن در داخل و خارج خودرو خنثی شده و حذف درهای عقب و صندلیهای اضافی نیز به کاهش وزن کمک کرده است. تا قبل از شروع تولید، رنو تلاش خواهد کرد تا وزن را حتی بیشتر کاهش دهد.
ارتقاءهای رنو ۵ توربو 3E فراتر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر میرسد، زیرا این خودرو از معماری ۸۰۰ ولتی بهره میبرد. معماری مذکور امکان شارژ با حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلووات را فراهم میکند، درحالیکه نسخهی معمولی این خودروی الکتریکی تنها از شارژ DC با سرعت ۱۰۰ کیلووات پشتیبانی میکند. در شرایط ایدئال، باتری لیتیومیونی میتواند تنها در ۱۵ دقیقه از ۱۵ تا ۸۰ درصد شارژ شود.
رنو ۵ پیشتر نسخهی اسپرتتر خود با نام Alpine A290 را معرفی کرده بود، اما رنو ۵ توربو 3E یک خودروی کاملاً متفاوت بهشمار میآید. اهرم ترمز دستی عمودی به سبک خودروهای رالی، نشانهی واضحی است که این خودرو چیزی فراتر از یک هاچبک معمولی خواهد بود. استفادهی گسترده از پوشش آلکانتارا، رولکیج و صندلیهای باکتی با کمربند ششنقطهای، به ایجاد فضایی هیجانانگیز در داخل کابین کمک کردهاند.
محبوبترین خودروها در اروپا؛ از بیامو X1 تا تسلا و سوزوکی
رنو ۵ توربو با موتور برقی پرقدرت ۵۰۰ اسببخار از راه رسید
رنو در هفتههای آینده پیشفروش رنو ۵ توربو 3E را آغاز خواهد کرد و اولین تحویلها از سال ۲۰۲۷ انجام میشود. قیمت خودرو جدید رنو هنوز اعلام نشده است، اما احتمالاً قیمت دلاری شش رقمی خواهد داشت. تنها ۱۹۸۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد که اشارهای به سال ۱۹۸۰، یعنی زمان عرضهی نسخهی ویژه Homologation رنو ۵ توربو اصلی دارد. این خودروی الکتریکی هیجانانگیز در اروپا، خاورمیانه، ژاپن و استرالیا به فروش خواهد رسید.