سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

زمان انتشار: 3 ژانویه 2023 ساعت 8:07

دسته بندی: فناوری

شناسه خبر: 483519

زمان مطالعه: 12 دقیقه

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

مسعود عابدینی: این روندِ معرفی خودرو، قرار بود با همکاری گروه PSA و همچنین شرکت بزرگِ طراحی پینین‌فارینا، سرعت بگیرد. در کنار این افزایش سرعت، قرار بود کیفیت محصولات هم بالا برود. اما با اتفاقاتی مثل اعمال مجدد تحریم‌ها و رفتن این شرکت‌ها از ایران، این اقدامات متوقف شدند.

بیشتر بخوانید: 

  • عکس | خوب نگاه کنید تا به عظمت هستی پی‌ ببرید

  • ابعاد باورنکردنی راکت‌انداز غول‌پیکر کره‌شمالی / عکس

تنها چیزی که از این همکاری‌ها باقی‌ ماند، پلت‌فرم PF۱ پژو سیتروئن بود. این پلت‌فرم که در محصولاتی مثل پژو ۳۰۱ ،پژو ۲۰۰۸ ،نسل اول پژو ۲۰۸ و سیتروئن سی-الیزه به کار رفته بود، با اعمال تغییراتی در طراحی و زیرساخت،توسط ایران‌خودرو برای تارا استفاده شد. نام ایرانی این پلت‌فرم IKP۱ است.

طراحی تارا

طراحان تارا سعی کرده‌اند خودرو را به شکلی طراحی کنند که خیلی اقتصادی جلوه نکند. اما این تلاش در بخش هایی از خودرو اصلا نتیجه بخش نبوده است.

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

برای مثال،در قسمت جلویی، چراغ های جلو هیچ کدام از عدسی استفاده نمی‌کنند و همچنان سبک طراحیِ قدیمیِ چراغ‌ها در این خودرو دیده می‌شود.

این در حالی است که خودروی ارزان‌تری مثل دنا پلاس،چراغ پیشرفته‌تری نسبت به این خودرو دارد. جلوپنجره در این قسمت،در نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک متفاوت است.

در نسخه‌ی دنده‌ای، جلوپنجره به شکل خطی، در نسخه‌ی اتوماتیک، به شکل برجسته و مشبک طراحی شده است.

قسمت پایینی سپر جلو ساده طراحی شده است. نکته‌ای که در این قسمت کمی جلب توجه می‌کند، ناهماهنگی چراغ دی-لایت با سایر اجزای قسمت جلویی است. انگار شیب زیادی که در طراحی این چراغ به کار رفته، هماهنگ با شکستگی چراغ‌های اصلی و همچنین جلوپنجره نیست.بهتر بود که دی-لایت در کاسه چراغ اصلی خودرو به کار می‌رفت.

از نمای بغل که به تارا نگاه می‌کنیم،یاد پژو ۳۰۱ می‌افتیم. تنها تفاوتی که بین این دو خودرو در این قسمت دیده می‌شود، خطوط طراحی است.

در این قسمت از تارا،دو خط کشیده یکی در بالا و دیگری در پایین خودرو دیده می‌شود که با این حجم دهی، سعی در این داشته‌اند که خودرو آنچنان اقتصادی نشان داده نشود.

در نسخه‌ی دنده‌ای از قالپاق ۱۵ اینچی و در نسخه‌ی اتوماتیک از رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی استفاده شده است.

اما نمای پشتی خودرو که جنجالی ظاهر شده است؛ این چراغ‌های متصل معمولا در خودرو های پهن و عریض و همچنین غیراقتصادی به کار می‌روند.

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

از هر طرف که به این قسمت نگاه می‌کنیم،نمی‌شود که بگوییم این سبک طراحی به این خودرو می‌نشیند. در خودروهای سدانی که از این نوع چراغ در نمای عقب بهره می‌برند(به جز برخی فست‌بک‌ها و لیفت‌بک‌ها)،معمولا این چراغ در قسمت مرکزی و حتی پایین‌تر قرار می‌گیرند.اما در تارا،این چراغ در بالاترین قسمت قرار گرفته که در کنار اینکه در قسمت‌های پایینی،هیچ چیز دیگری برای جذابیت وجود ندارد،علناً زیبایی خود را از دست می‌دهد.

گرافیک فعلیِ این چراغ‌،به گفته‌ی طراح این خودرو از شیشه‌های برج میلاد الهام گرفته شده است.

معمولا در این چراغ‌ها از خطوط ال‌ای‌دی استفاده می‌کنند که به دلیل اینکه ایران خودرو از این امکان استفاده نکرده،در هنگام شب،نور زیادی از این چراغ ساطع می‌شود که در ترافیک‌ها ممکن است کمی
آزار دهنده باشد.

در بحث طراحی بیرونی و کیفیت مونتاژ بدنه،انتقادها و ایرادات دیگری هم دیده می‌شوند که بهتر است دیگر به آن نپردازیم.

کابین تارا به جز برخی تغییرات،کاملا مشابه با پژو ۳۰۱ است. طراحی داخلی خودرو کاملا اقتصادی و به دور از هرگونه زرق و برق است.

در نسخه‌ی دنده‌ای از پلاستیک مات بیشتر استفاده شده و در نسخه‌ی اتوماتیک،از پلاستیک براق هم استفاده شده است. یکی از نقاط ضعف تارا در بحث کیفیت کابین،استفاده از پلاستیک سفت و خشک در اکثر فضای کابین است.

اشتباهات ساده و خنده‌داری مثل قرارگیری دکمه‌ی قفل درب‌ها و فلاشر در دورترین جا برای راننده و یا نبودن محفظه و زیرآرنجی کنسول وسط در نسخه‌ی دنده‌ای و قرار گرفتنِ بد آن در نسخه‌ی اتوماتیک و…،در طراحی کابین خودرو دیده می‌شوند.

با داشتن یک پلت‌فرم نسبتا جدید(برای ایران خودرو) و همچنین ایده‌های نو،داشتن چنین اشتباهاتی واقعا ناراحت کننده است و باعث می‌شود که ویژگی‌های مثبتی که در این خودرو هست کمتر به چشم بیایند.

فضای داخلی خودرو و صندوق عقب نسبتا جادار و راحت است.

آپشن و امکانات

در حاضر دو نسخه‌ی دنده‌ای و اتوماتیک از تارا در بازار موجود است.

ابتدا به آپشن‌های این دو نسخه و سپس به عرضه‌ی دو نسخه‌ی جدید به نام V۳ و V۴ می‌پردازیم.

تارا دنده‌ای دارای امکاناتی مثل دی-لایت،مه‌شکن جلو و عقب،چراغ خوش آمدگویی و بدرقه،تنظیم آینه‌های جانبی به صورت برقی،سنسور دنده عقب،سنسور فشار باد تایر،فرمان برقی،نمایشگر ۷ اینچی با قابلیت بلوتوث و میرورلینک،۴ عدد بلندگو،صندلی‌های پارچه‌ای،تنظیم دستی صندلی‌ها،کروز کنترل،اسپید لیمیتر،کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین جلو،ترمز چهارچرخ به صورت دیسکی،سیستم‌های کمکی ABS و EBD و TCS و… است.

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

آپشن‌های سنسور نور و باران،دوربین دنده عقب،تاشوندگی آینه‌های جانبی به صورت برقی،سیستم ورود بدون کلید،استارت دکمه‌ای(قرار گیری در سمت چپِ راننده!)،سانروف،روکش چرمی صندلی،تنظیم برقی صندلی‌های جلو و ایربگ های جانبی در نسخه‌ی اتوماتیک علاوه بر امکانات نسخه‌ی دنده‌ای،دیده می‌شوند.

تارا V۳ و V۴ به ترتیب نسخه‌های آپشنال تارا دنده‌ای و اتوماتیک هستند.

قرار بود این دو نسخه در پاییز امسال به بازار عرضه شوند که هنوز خبری از این دو خودرو نشده است.

به تارا V۳ امکاناتی مثل تغییر گرافیک چراغ عقب،آنتن کوسه‌ای،استارت دکمه‌ای،سانروف،انتقال کلیدهای شیشه‌بالابر جلو از کنسول وسط به رودری‌ها و تبدیل این فضا به جا موبایلی،زیرآرنجی در قسمت عقب اضافه شده است.

در تارا V۴ که لقب لوکس‌ترین خودروی تولید ملی را به یدک می‌کشد،امکاناتی مثل تغییر گرافیک چراغ‌های عقب،قابلیت E-Call و SOS و زیرآرنجی قسمت عقب هم اضافه شده است.

مشخصات فنی

تارا V۱ یا همان نسخه‌ی اولیه‌ی تارا دنده‌ای دارای پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر TU۵ پلاس که ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

شتاب این خودرو ۱۲.۵ ثانیه اعلام شده است.وظیفه‌ی انتقال نیرو توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی انجام می‌پذیرد.

آشنایی با یکی از متفاوت‌ترین تولیدات ایران‌خودرو / عکس

در تارا V۳ ،این گیربکس به ۶ سرعته‌ی دستی تغییر پیدا کرده است.

تارا V۲ یا همان نسخه‌ی اولیه‌ی تارا اتوماتیک از همین پیشرانه استفاده می‌کند. گیربکس ۶ سرعته‌ی اتوماتیک وظیفه‌ی انتقال قدرت را برعهده دارد.

تارا V۴ از نظر قوای محرکه هیچ فرقی با نسخه V۲ ندارد.

۵۸۵۸

حتما بخوانید : کدام کشور رکوردار فیلترینگ اینترنت در جهان است؟

مجله خبری بیکینگ

برچسب ها
فناوری
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • انگشت حلقه و گوشی‌های هوشمند؛ عارضه‌ای پنهان که در حال فراگیر شدن است
    انگشت حلقه و گوشی‌های هوشمند؛ عارضه‌ای پنهان که در حال فراگیر شدن است 16 ساعت پیش
  • فسیل شدن مغز واقعیت دارد؟ هشدار پژوهشگران درباره خطرات ویدئوهای کوتاه
    فسیل شدن مغز واقعیت دارد؟ هشدار پژوهشگران درباره خطرات ویدئوهای کوتاه 16 ساعت پیش
  • نقطه عطف ۷۵ سالگی: وقتی تاب‌آوری بدن در پیری به پایان می‌رسد
    نقطه عطف ۷۵ سالگی: وقتی تاب‌آوری بدن در پیری به پایان می‌رسد 16 ساعت پیش
  • چرا Crater می‌تواند آینده خودروهای برقی آفرودی را تغییر دهد
    چرا Crater می‌تواند آینده خودروهای برقی آفرودی را تغییر دهد 16 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 29541
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 203
  • شبکه اجتماعی 622
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7413
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 670
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 413

جدیدترین مقالات

  • افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد
    افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد 18 ساعت پیش
  • بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟
    بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟ 18 ساعت پیش
  • کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟
    کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟ 18 ساعت پیش
  • چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟
    چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟ 18 ساعت پیش
  • بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف
    بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف 18 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور