آخر هفته چی بازی کنیم: از Dead Space تا عروسکهای ماتروشکا

آخر هفته چی بازی کنیم: از Dead Space تا عروسکهای
ماتروشکا
در این قسمت از مقالههای آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ سال ۲۰۱۱ میرویم و دو بازی جذاب از آن معرفی میکنیم.
در قسمتی دیگر از مقالههای آخر هفته چی بازی کنیم، به معرفی دو بازی خواهیم پرداخت. این هفته بهطور اتفاقی هر دو بازی انتخابشده از آثاری هستند که در سال ۲۰۱۱ منتشر شدند؛ اولین بازی نسخهای از مجموعه محبوب Dead Space است و بازی دوم هم اثری متفاوت و خاص از استودیو دابلفاین دوستداشتنی. پس همراه معرفی بازیها باشید.
بازی Dead Space 2
مجموعه Dead Space بدون شک جزو بازیهای خاطرهانگیز و دوستداشتنی ژانر وحشت است. مجموعهای که آیزاک کلارک محبوب را به گیمرها معرفی کرد و توانست تجربهای خاطرهانگیز را پدید آورد. نسخه اول این مجموعه که قبلا هم آن را در این سری مقالهها معرفی کرده بودیم، سال گذشته میلادی در قالب یک بازسازی باکیفیت شاهد بودیم و خب پس از تمام کردن آن، بهانه خوبی است تا سراغ نسخه دوم هم برویم و ادامه داستان کلارک را دنبال کنیم.
توسعه Dead Space 2 بلافاصله پس از عرضه بازی اول و در پی موفقیتهای خوب آن آغاز شد. الکترونیک آرتز استودیو EA Redwood Shores، سازنده نسخه اول را تغییر نام داد و این استودیو از آن پس با نام ویسرال گیمز شناخته شد. همچنین استودیو همزمان روی دو پروژه مختلف آغاز به کار کرد که یکی از آنها، Dead Space 2 و دیگری Dante’s Inferno بود و پس از اتمام ساخت Dante’s Inferno، تمرکز تیم کاملا روی دد اسپیس ۲ گذاشته شد. سازندگان Dead Space 2 تصمیم داشتند تا در مجموع اثری بهبودیافته و کاملتر نسبت به نسخه اول خلق کنند. بهگفته تهیهکننده بازی، آنها در آن زمان تحت فشاری خودساخته بودند و همه میخواستند تا دنبالهای بهتر نسبت به بازی اول بسازند.
گلن اسکافیلد، تهیهکننده اصلی نسخه اول بازی در این زمان از استودیو جدا شده بود تا استودیو اسلجهمر را تاسیس کند و شاید همین مساله هم فشار مضاعفی روی سازندگان بازی در پی داشت. تیم توسعه تصمیم گرفته بود تا نسخه دوم، جنبههای اکشن بیشتری داشته باشد؛ دلیل این موضوع پیشرفت و حرفهایتر شدن خود شخصیت آیزاک عنوان شد و افزایش مهارتهای او در از بین بردن دشمنان، بهنوعی این پیشرفت را نشان میداد. البته کماکان تمام ویژگیهای دوستداشتنی نسخه اول، از جمله المانهای ترس و وحشت خاص آن در بازی وجود داشتند و حتی به شکلی سینماییتر بهتصویر کشیده شدند که سازندگان برای سینماییتر کردن بازی، از آثار معروف آن زمان مثل آنچارتد ۲ الهام گرفته بودند.
داستان Dead Space 2 سه سال پس از وقایع نسخه اول جریان دارد. در پی اتفاقهایی که خیلی وارد جزییات آنها نمیشویم، مارکر جدیدی پدید آمده است که میتواند روی روان افراد تاثیر بگذارد و باعث تبدیل شدن آنها به نکرومورف پس از مرگ شود. آیزاک که خودش هم در وضعیت روانی جالبی قرار ندارد، در ابتدای بازی متوجه میشود که تحت تاثیر این مارکر افراد ایستگاه فضایی Sprawl در حال مرگ یا خودکشی هستند و طبیعی است که به زودی تبدیل به موجوداتی وحشتناک خواهند شد و این به این معنی است که آیزاک باید آماده چالش جدیدی باشد.
بازی از نظر داستانی جزییات مناسبی دارد و از حیث گیمپلی هم شاهد اثری هستیم که خیلی از ویژگیهای نسخه اول مثل سلاحهای خاص آیزاک و نحوه استفاده از آنها برای کشتن دشمنان و قطع کردن اعضای آن را حفظ کرده و موارد جدیدی هم به بازی اضافه میکند. کماکان کلیت بازی در اکشن، گشت و گذار در محیط و حل معماها خلاصه میشود و در همه این زمینهها حرفهای زیادی برای گفتن دارد؛ حس ترس هم با کیفیت خوبی در بازی لمس میشود. در مجموع Dead Space 2 دنباله ارزشمندی برای نسخه اول بود و در حالی که امیدواریم مثل نسخه اول شاهد بازسازی این بازی هم باشیم، ولی کماکان میتوان از تجربه نسخه اصلی آن هم لذت زیادی برد.
بازی Stacking
دومین بازی این هفته، Stacking از استودیو دابل فاین است. اثری که با الهام از عروسکهای ماتروشکای معروف روسی ساخته شده و داستان ساخت جالبی هم دارد.
داستان از این قرار است که در زمان توسعه بازی Brütal Legend، استودیو دابل فاین در پیدا کردن ناشر برای بازی خود به مشکل خورد و همین بهنوعی توقف روند کاری استودیو را در پی داشت. تیم شیفر برای اینکه اعضای استودیو در این بازه بیکار نمانند، آنها را به چهار تیم مختلف تقسیم کرد تا هریک روی پروژهای در مقیاس کوچکتر کنند و ایدههای خودشان را به شکلی که دوست دارند در آن بیاورند. نتیجه این کار خلق ایده بازیهای Costume Quest و Stacking بود. شخصی که ایده بازی Stacking را مطرح کرد، لی پتی، طراح هنری بازی Brutal Legend بود که پس از تماشای بازی دخترش با عروسکهای ماتروشکا، ایده این بازی به ذهنش رسید.
داستان بازی Stacking در عصر صنعتی جریان دارد؛ جایی که شخصیت منفی به اسم The Baron، از افراد سواستفاده میکند و بهنوعی از آنها برای پیشبردن اهداف کارخانههای خود بیگاری میکشد. بارون پس از مدتی تلهای برای کارگران خود طرح و با ظاهر یک مسافرت، آنها را به کار در خانهای دورافتاده اعزام میکند. اینجاست که گیمرها در نقش شخصیتی به نام چارلی، وارد عمل میشوند تا به نبرد با بارون بروند؛ البته نبردی از جنس حل معما و پازل.
Stacking در مجموع یک بازی ادونچر است و جدا از اینکه ظاهر شخصیتهای آن به شکل عروسکهای ماتروشکا طراحی شدهاند، در گیمپلی بازی هم ایده کلی این عروسکها نقش پررنگی دارد. اگر آشنا نیستید، عروسکهای ماتروشکا نوعی اسباببازی یا حتی میتوان گفت مجسمههای روسی هستند که چند سایز مختلف دارند و سایزهای کوچکتر، در داخل سایز بزرگتر از خود قرار میگیرند و مثلا در مجموع ۶ عروسک به این ترتیب در داخل یکدیگر قرار دارند. در بازی Stacking هم چارلی کوچکترین نمونه از یک ماتروشکا است که میتواند عروسکی با یک سایز بزرگتر از خودش را تصرف کند. همچنین هر زمان که لازم باشد، میتواند از داخل آن خارج و یک سایز کوچکتر شود. این ویژگی، مکانیک اصلی بازی است و باید از طریق آن پازلها را حل کنید؛ چرا که هریک از عروسکها خصوصیات خاص خود را دارند که میتوان برای اهدافی چون باز کردن درها یا موارد دیگر از آنها استفاده کرد.
یک نکته جالب دیگر، وجود راهحلهای متعدد برای پازلهای بازی است و برخی از معماها را میتوان به شیوههای دلخواه مختلفی حل کرد. Stacking همچنین تا حدی آن طنز خاص بازیهای دابل فاین را هم دارد و اگر دنبال اثری متفاوت در سبک ادونچر هستید، تجربه آن پیشنهاد میشود.
در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازیهای این هفته با بیکینگ و کاربرانش بهاشتراک بگذارید.