سایت خبری
famaserver
  • صفحه نخست
  • تکنولوژی
  • علم و دانش
  • بازی
  • فناوری
  • اینترنت
  • موبایل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

با آیفون ۱۷ دیگر عکس‌های سلفی خراب نمی‌شود!

2 ماه پیش
معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

معیوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان؛ آیفون و سامسونگ در میانه جدول خرابی

2 ماه پیش
جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

جنجال خط و خش‌های آیفون ۱۷؛ اپل علت واقعی را توضیح داد

2 ماه پیش
شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

شارژ ۸۰ درصدی باتری: افسانه یا واقعیت؟ (تحلیل علمی)

2 ماه پیش
آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

آموزش: دلیل کند شدن و ری‌استارت مداوم گوشی‌های اندرویدی چیست؟

2 ماه پیش
وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

وان‌پلاس ۱۵: تاریخ عرضه جهانی و مشخصات فنی فاش شد

2 ماه پیش
قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

قیمت مقرون به صرفه آیفون ۱۷ در آمریکا

2 ماه پیش
چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

چرا باید حالت هواپیما را در گوشی فعال کنیم؟ مزایا و کاربردهای شگفت‌انگیز

2 ماه پیش
کاهش 20 درصدی واردات تلفن همراه در 5 ماهه امسال

کاهش ۲۰ درصدی واردات تلفن همراه در ۵ ماهه امسال

2 ماه پیش
۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

۵ عادت مخرب که گوشی هوشمند شما را نابود می‌کند

2 ماه پیش

چرا باید هنگام فرود و برخاست هواپیما، صندلی‌ها را صاف کنیم؟

زمان انتشار: 29 جولای 2025 ساعت 11:55

دسته بندی: علم و دانش

شناسه خبر: 944848

زمان مطالعه: 10 دقیقه

چرا باید هنگام فرود و برخاست هواپیما، صندلی‌ها را صاف کنیم؟

چرا باید هنگام فرود و برخاست هواپیما، صندلی‌ها را صاف کنیم؟

غزال زیاری: اگر زیاد اهل سفرهای هوایی باشید، قطعاً این جملات برای شما آشناست: لطفاً پشت صندلی‌های خود را صاف کنید. در حالی که سرتان روی بالش گردنی خم شده و در حال چرت زدن هستید، مهماندار از شما می‌خواهد تا میز غذای جلویتان را جمع کنید و پشتی صندلی را در وضعیت عمودی قرار دهید؛ اما چرا؟ واقعاً چرا باید این کار را انجام داد؟

امروزه، صندلی‌های هواپیما برای استراحت مسافران، تنها حدود ۵ سانتی‌متر به عقب می‌روند؛ این درحالی است که تا چند سال پیش، صندلی‌ها تا ۱۰ سانتی متر عقب می‌رفتند. با توجه به اینکه عرض متوسط صندلی‌های کلاس اقتصادی تنها ۴۴ سانتی‌متر است، هر سانتی‌متر اضافه برای مسافران ارزشمند است. بنابراین کاملاً قابل‌درک است که وقتی روی صندلی لم داده‌اید و احساس راحتی می‌کنید، حس خوبی نیست که مجبور شوید تا صندلی‌تان را صاف و عمودی کنید.

البته اگر دلیل این کار را بدانید، شاید بهتر بتوانید با آن کنار بیایید. دلیل اینکه باید در هنگام برخاست و فرود پشت صندلی‌تان را صاف کنید، به ایمنی هواپیما برمی‌گردد.

چرا باید هنگام فرود و برخاست هواپیما، صندلی‌ها را صاف کنیم؟

فقط ۹۰ ثانیه برای فرار

جان جی. نَنس، تحلیل‌گر ایمنی پرواز در این باره گفت: «در شرایط اضطراری که کابین پر از دود شده باشد، هیچ عاملی نباید باعث کند شدن روند خروج مسافران از هواپیما شود. وجود یک مانع، حتی پشتی صندلی ممکن است باعث ازدحام و تأخیر در خروج ۱۵۰ یا ۱۸۰ نفر از یک لوله آلومینیومی شود.»

از دهه ۱۹۶۰ میلادی، سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) قانونی را وضع کرد که طبق آن هواپیما باید ظرف ۹۰ ثانیه قابل تخلیه اضطراری باشد تا ایمن محسوب شود. این استاندارد با وجود فضای فشرده‌تر هواپیماهای امروزی، هنوز هم پابرجاست و هم توسط دولت آمریکا و هم شرکت‌های هواپیماسازی جهان رعایت می‌شود.

البته خیلی‌ها این قانون را غیر واقع‌گرایانه می‌دانند؛ چرا که در شرایط کاملاً کنترل‌شده آزمایش می‌شود. ننس دراین‌باره توضیح داد: «محل انجام این آزمایش را به شوخی باشگاه ورزشی بوئینگ می‌نامیدند؛ چون افراد سالم و ورزشکار در این آزمایش‌ها شرکت می‌کردند.» گرچه در شرایط واقعی تخلیه هواپیما احتمالاً بیش از ۹۰ ثانیه طول می‌کشد، اما همچنان تنها معیار قابل‌سنجش برای ایمنی است.

در دنیای واقعی، مسافران شامل کودکان، سالمندان و افراد دارای مشکلات حرکتی می‌شوند. هرچند همه شرایط قابل‌کنترل نیست، اما ایرلاین‌ها تلاش می‌کنند شرایط (ازجمله صاف بودن صندلی‌ها و نبود مانعی در مسیر پاها) را تا حد ممکن به حالت آزمون نزدیک کنند. ننس می‌گوید: «برای همین است که مهمانداران در این زمینه سخت‌گیری زیادی می‌کنند.»

مکانیزم صندلی هواپیماها به چه ترتیب است؟

تقریباً همه هواپیماهای تجاری جهان از مکانیزم مشابهی برای نگه‌داشتن صندلی در وضعیت عمودی استفاده می‌کنند. ننس توضیح می‌دهد: «آنچه باعث جابجایی پشتی صندلی‌ها می‌شود، قفل مکانیکی نیست، بلکه یک سیستم هیدرولیکی کوچک است.»

از اوایل قرن بیستم و زمانی که صندلی‌های هواپیماها از جنس حصیری بودند، هواپیماهای تجاری دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند؛ اما سیستم قفل هیدرولیکی صندلی‌ها هنوز همانی است که از سال ۱۹۴۷ میلادی استفاده می‌شود.

چرا باید هنگام فرود و برخاست هواپیما، صندلی‌ها را صاف کنیم؟

این سیستم به نام Hydrolok توسط شرکت P.L. Porter طراحی شد و از آنجا که دوام خیلی بالایی دارد، هنوز در تمام خطوط هوایی به کار می‌رود. به گفته شرکت تولیدکننده آن، یک قفل Hydrolok برای حدود ۲۵۰٬۰۰۰ بار قابل‌استفاده است و با توجه به اینکه عمر مفید هواپیماها معمولاً ۳۰ سال است، این قفل‌ها به‌ندرت نیاز به تعویض خواهند داشت.

محافظت از مسافر و شرکت هواپیمایی

یکی از دلایلی که استانداردهای ایمنی هواپیماها طی دهه‌ها تغییر نکرده، این باور است که “اگر خراب نیست، به آن دست نزن!”

شاید بتوان صندلی‌ها را در حالت خمیده آزمایش کرد تا مشخص شود که در شرایط اضطراری صندلی‌های خمیده چه تأثیری در طولانی‌تر شدن زمان تخلیه هواپیما خواهد داشت، اما این کار ممکن است ساختار کل سیستم را زیر سؤال ببرد. ننس در این باره توضیح داد: «این کار با روح و هدف اصلی آزمایش‌ها در تضاد خواهد بود. ماجرا برمی‌گردد به خطرناک‌ترین جمله در هوانوردی: “همیشه همین‌طور انجام می‌دادیم.”»

واقعیت این است که احتمال وقوع شرایطی که نیاز به اجرای این تدابیر ایمنی باشد، خیلی کم است. طبق بررسی تیم داده‌های Hearst Television، از سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون، تنها ۸۷ سانحه مرگبار هواپیمایی در آمریکا با بیش از ۱۰ مسافر به ثبت رسیده و اعمال هرگونه تغییر اساسی در استانداردهای آزمون، خطرات حقوقی بزرگی را برای سازندگان هواپیما به دنبال خواهد داشت.

چرا باید هنگام فرود و برخاست هواپیما، صندلی‌ها را صاف کنیم؟

ننس ادامه داد: «هر جزئیاتی که به آن می‌پردازید، می‌تواند زمینه‌ای برای شکایت و مسئولیت حقوقی بزرگ باشد. بنابراین تغییر یا حتی پیشنهاد تغییر، مسئله جدی و مهمی است.»

از همین رو و صرف‌نظر از اینکه هواپیما در چه کشوری ساخته می‌شود، همه موظف به رعایت مجموعه‌ای از استانداردهای جهانی هستند. ننس توضیح می‌دهد: «شرکت‌هایی مثل بوئینگ، ایرباس، امبرائر و دیگران برای هواپیماهایشان استانداردهای خاصی دارند که در سراسر جهان پذیرفته‌شده است. تغییر یک عامل، به معنای به چالش کشیدن سازمان‌های مقررات‌گذار در کشورهای مختلف خواهد بود.»

درنهایت، هیچ شرکت یا مسافری نمی‌خواهد مسئولیت زیر پا گذاشتن استانداردهای اثبات‌شده ایمنی را بپذیرد. پس حتی اگر صاف کردن پشتی صندلی هنگام فرود کمی آزاردهنده باشد، قطعاً نمی‌خواهید همان کسی باشید که در صورت وقوع حادثه، روند تخلیه را کند خواهد کرد.

منبع: popsci

۵۸۳۲۱

حتما بخوانید : سفینه‌ای از دهه ۵۰ میلادی / خودروی حبابی دوباره در مدار فروش قرار گرفت

مجله خبری بیکینگ

برچسب ها
سقوط هواپیما
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟
    چرا قطار کمربند ایمنی ندارد؟ 2 ماه پیش
  • آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد
    آب رادیواکتیو؛ معجزه دروغینی که به جای شفا، استخوان‌ها را می‌خورد 2 ماه پیش
  • چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس
    چهره جدید ماشینی که قرار بود جایگزین پراید شود / عکس 2 ماه پیش
  • راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟
    راز جابه‌جایی ماهواره نظامی / چه کسی «اسکای‌نت-1A» را دزدید؟ 2 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • ارتباطات 160
  • امنیت 293
  • اینترنت 3435
  • بازی 8814
  • برنامه نویسی 34
  • تبلیغات 21
  • تکنولوژی 29541
  • دانش‌بنیان 1
  • رمز ارز 1252
  • سیستم عامل 203
  • شبکه اجتماعی 622
  • علم و دانش 14927
  • فناوری 7413
  • کاریکاتور 556
  • کسب و کار 670
  • موبایل 724
  • میزبانی وب 40
  • نرم افزار - سخت افزار 413

جدیدترین مقالات

  • افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد
    افزایش راندمان کاری با طراحی دکوراسیون اداری استاندارد 12 ساعت پیش
  • بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟
    بلیط اتوبوس تهران انزلی چطور در تعطیلات به موقع رزرو کنیم؟ 12 ساعت پیش
  • کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟
    کاربرد جت پرینتر لیزری در صنایع مختلف چیست؟ 12 ساعت پیش
  • چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟
    چرا قیمت بک لینک‌ها متفاوت است و چه عواملی بر آن تاثیر می‌گذارند؟ 12 ساعت پیش
  • بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف
    بهترین گوشی‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلف 12 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | کلاس آنلاین | رپورتاژ خارجی

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور