شاسیبلند باشکوه BYD؛ قصر متحرک چینی که رقیب مرسدس جی کلاس است

شاسیبلند باشکوه BYD؛ قصر متحرک چینی که رقیب مرسدس جی کلاس است
بیوایدی دیگر آن خودروساز اقتصادی سالهای گذشته نیست. این غول چینی با معرفی زیربرند لوکس خود با نام «یانگوانگ» (YangWang)، نهتنها وارد قلمرو شاسیبلندهای فوق لوکس شده، بلکه با مدل U8، استانداردهای مهندسی خودروهای آفرودی را به چالش کشیده است.
یانگوانگ U8 ترکیبی عجیب از قدرت ویرانگر، تجمل بیحدومرز و تکنولوژیهایی است که پیشتر فقط در فیلمهای علمیتخیلی دیده میشد.
-
زبان طراحی؛ «دروازه زمان و انرژی»
-
پلتفرم e4: قلب تپنده با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت
-
سیستم تعلیق هوشمند DiSus-P؛ رقصنده روی صخرهها
-
قابلیتهای فرازمینی؛ چرخش تانک و شناورشدن روی آب
-
چرخش تانک (Tank Turn)
-
حالت شناوری اضطراری
-
کابین و امکانات رفاهی؛ تجمل مطلق
-
ایمنی و رانندگی خودکار
-
جمعبندی
در این مقاله نگاهی دقیق به مشخصات فنی، قابلیتهای عجیب و امکانات رفاهی این خودرو ۱٫۱ میلیون یوانی (حدود ۱۵۰ هزار دلار) میاندازیم؛ محصولی که رقیبی شایسته برای گرانترین مدلهای لندکروزر و کادیلاک بهحساب میآید.
زبان طراحی؛ «دروازه زمان و انرژی»
یانگوانگ U8 از زبان طراحی اختصاصی این برند با نام Gate of Time and Energy پیروی میکند. این خودرو با ابعاد عظیم خود (طول ۵۳۱۹ میلیمتر، عرض ۲۰۵۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۹۳۰ میلیمتر)، در جادهها ظاهری پرابهت دارد تا مستقیماً در برابر رقبایی چون رنجرورر و مرسدس بنز جی کلاس عرض اندام کند.
جلوپنجرهی خودرو با الگوی ماتریسی و چراغهای LED ادغام شده که شکلی شبیه به یک دروازهی بزرگ را تداعی میکند.
طراحی کناری کاملاً مکعبی است تا فضای داخلی و دید راننده در مسیرهایی آفرود به حداکثر برسد. رینگهای ۲۲ اینچی فورجکاریشده، ابهت خودرو را تکمیل میکنند.
با وجود ظاهر جعبهای، دستگیرههای درِ مخفی و آینههای جانبی مهندسیشده، تلاش کردهاند تا ضریب درگ را مدیریت کنند.
پلتفرم e4: قلب تپنده با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت
آنچه U8 را از تمام رقبا متمایز میکند، پلتفرم انقلابی e4 است. این پلتفرم بر پایهی استفاده از چهار موتور برقی مستقل (یک موتور برای هر چرخ) بنا شده است.
هر موتور توانایی تولید ۲۹۵ تا ۳۲۰ اسب بخار قدرت را دارد. مجموع قدرت خروجی به عدد سرسامآور ۱۱۸۴ اسب بخار میرسد. گشتاور ترکیبی ۱۲۸۰ نیوتنمتر است که اجازه میدهد این غول ۳٫۵ تنی تنها در ۳٫۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.
U8 خودرویی تمامبرقی نیست؛ بلکه با سیستم EREV (برد افزا)، یک خودرو برقی با ژنراتور بنزینی محسوب میشود. موتور ۲ لیتری توربو در زیر کاپوت قرار دارد که صرفاً وظیفهی شارژ باتریها را بر عهده دارد و به چرخها متصل نیست.
باتریپک ۴۹٫۰۵ کیلوواتساعتی LFP (لیتیوم آهن فسفات)، دامنهی حرکتی ۱۸۰ کیلومتر را در حالت تمامبرقی فراهم میکند؛ اما با باک پر (۷۵ لیتر) و باتری شارژشده، برد کلی خودرو به ۱۰۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) میرسد.
سیستم تعلیق هوشمند DiSus-P؛ رقصنده روی صخرهها
بیوایدی در U8 از پیشرفتهترین سیستم کنترل بدنهی هیدرولیکی خود با نام DiSus-P استفاده کرده است. این سیستم قابلیتهای متنوع و جذابی دارد:
- تنظیم ارتفاع: قابلیت تغییر ارتفاع تا ۱۵۰ میلیمتر برای عبور از موانع سخت.
- کنترل مستقل چرخها: سیستم میتواند نیروی تعلیق هر چرخ را به صورت جداگانه تنظیم کند تا در ناهمواریها اتاق خودرو تراز باقی بماند.
- پایداری در سرعت بالا: در پیچهای تند و سرعتهای بالا، سیستم هیدرولیک از بادیرول جلوگیری میکند و پایداری یک خودرو اسپرت را شبیهسازی میکند.
قابلیتهای فرازمینی؛ چرخش تانک و شناورشدن روی آب
شاید جذابترین بخش یانگوانگ U8، آپشنهای خاص حرکتیاش باشد که بهلطف کنترل مستقل گشتاور هر چرخ ممکن شده است.















