تکنولوژی

فضانوردان ماموریت خصوصی اکسیوم ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کردند

فضانوردان ماموریت خصوصی اکسیوم ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کردند

فضانوردان اولین پرواز خصوصی شرکت اکسیوم به ایستگاه فضایی بین‌المللی بامداد امروز مدار زمین را ترک کردند. این چهار نفر ابتدا قرار بود سه‌شنبه هفته گذشته به سمت زمین حرکت کنند، اما شرایط نامساعد جوی ماموریت آن‌ها را به تعویق انداخت. حالا انتظار می‌رود که فضانوردان تا ساعت 21:36 امشب روی زمین فرود بیایند.

کپسون دراگون اسپیس ایکس موسوم به «سخت‌کوشی» (Endeavour) ساعت 05:40 بامداد امروز به وقت ایران از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد. «مایکل لوپز-الگریا»، فرمانده عملیات پس از ترک ایستگاه در ارتباط رادیویی با مرکز کنترل ناسا در هیوستون گفت: «یک بار دیگر از تمام حمایت‌هایی که در طول این ماجراجویی شگفت‌انگیز داشتیم، تشکر می‌کنم. سفری طولانی‌تر و هیجان‌انگیزتر از آن‌چه فکرش را می‌کردیم. واقعا قدردان حرفه‌ای بودن شما هستیم.»

تاخیر در بازگشت فضانوردان ماموریت Ax-1 ابتدا قرار بود 12 ساعت طول بکشد، اما تداوم شرایط نامساعد آب و هوایی در منطقه فرود باعث شد تاریخ بازگشت این کپسول به امروز موکول شود. Ax-1 سوار بر راکت فالکون 9 اسپیس ایکس در تاریخ 19 فروردین زمین را ترک کرد و 20 فروردین به ایستگاه فضایی رسید.

کپسول Endeavour اکسیوم
کپسول Endeavour پیشران‌های خود را روشن می‌کند تا از ایستگاه فضایی بین‌المللی فاصله بگیرد

چه کسانی در ماموریت اکسیوم حضور داشتند؟

این ماموریت توسط شرکت اکسیوم اسپیس برنامه‌ریزی شده بود و به فرماندهی یکی از فضانوردان سابق ناسا که حالا مدیر توسعه کسب و کار این شرکت است، انجام شد. سه سرنشین دیگر کپسول سخت‌کوشی افراد عادی اما ثروتمندی بودند که اسامی آن‌ها «لری کانر»، «مارک پتی» و «ایتن استیب» است. در گزارش‌ها گفته شده که هر کدام از این افراد 55 میلیون دلار بابت این سفر هزینه کرده‌اند.

اگرچه این چهار نفر ابتدا قرار بود فقط 8 روز در ایستگاه فضایی بمانند، اما مدت حضور آن‌ها در نهایت دو برابر شد. البته این حضور اضافه هزینه اضافه‌ای برای اکسیوم یا فضانوردان به دنبال ندارد. در قرارداد اکسیوم با ناسا ذکر شده که در چنین شرایطی هزینه‌های اضافه بر دوش ناسا خواهد بود.

اکسیوم در آینده ماموریت‌های خصوصی بیشتری انجام خواهد داد و قصد دارد تا انتهای دهه 2020 ایستگاه فضایی خودش را در مدار بسازد.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا