ادامه بدقولی خودروسازها در تحویل خودرو
با تغییر در شیوه فروش خودروهای داخلی به روش قرعهکشی، همچنان بسیاری از خریداران از تاخیر در تحویل خودروی خریداری شده ابراز گلهمندی میکنند.
دبیر انجمن خودروسازان در اینباره گفت: «دلیلی برای تاخیر در تحویل خودروها وجود ندارد. زمانی که قطعهساز نمیتواند به خطوط تولید قطعه برساند، خودروی ناقص در پارکینگ میماند. بازرسان سازمان بازرسی میتوانند بازدید میدانی از پارکینگ خودروسازان داشته باشند. در حال حاضر بهانه افزایش قیمت را نداریم، چراکه افزایش قیمتها اعمال شده است.»
احمد نعمتبخش ادامه داد: «از آنجایی که خودروهای کف پارکینگ خودروسازان ناقص است، نمیتوانیم خودروهای ناقص را تحویل مشتریان دهیم.»
وی درباره اینکه کدام ارگان برای رفع مشکلات در حوزه تحویل خودروهای دپو شده در پارکینگها پیشقدم شده است نیز گفت: «کمکی از سمت سازمان بازرسی نیامده است. این در حالی است که ضربالاجل برای تحویل خودروها میگذارند. در شرایط تحریم هستیم و در برخی قطعات نیاز به واردات داریم. ضربالاجل برای زمانی است که مشکلی در تامین قطعات وجود نداشته باشد.»
نعمتبخش افزود: «به دلیل قیمتگذاری دستوری، توان مالی خودروساز کم میشود و بنابراین نمیتوانیم با زیان خودروها را تولید کنیم. در مهر ۱۴۰۰ سازمان بازرسی به مسئله دپوی خودروها ورود کرد؛ در آن زمان تعداد خودروها ۱۴۵ هزار عدد بود و خودروسازان باید تا پایان آبان این تعداد را به صفر میرساندند، اما اکنون بعد از گذشت ۳ ماه این تعداد به ۱۷۰ هزار خودرو رسیده و پای مدیران ایران خودرو و سایپا به سازمان بازرسی باز شده است.»
گفتنی است تا پیش از این خودروسازان بهانه قیمتگذاری دستوری را داشتند و دلیل کاهش عرضه خودرو را تحمیل زیان میدانستند؛ اما در آبانماه وزارت صمت مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان داد و ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات خود را ۱۸ درصد افزایش دادند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مجله خبری بیکینگ ( منبع کلیک)














