چه بر سر بازی Saints Row آمد؟

چه بر سر بازی Saints Row آمد؟
بهگفتهی متیو کارچ، مدیرعامل استودیو سیبر اینتراکتیو (Saber Interactive)، مجموعه بازی Saints Row بهعلت هزینههای سنگین توسعه و درآمد ناکافی، دیگر صرفهی اقتصادی ندارد. او در مصاحبهای با GameFile اعلام کرد پساز شکست تجاری نسخهی ریبوت سال ۲۰۲۲، هزینههای ساخت این سری به حدی بالا رفته که سرمایهگذاری دوباره روی آن منطقی بهنظر نمیرسد.
کارچ با اشاره به عملکرد ضعیف نسخهی ۲۰۲۲، گفت این بازی فاقد مسیر مشخصی بود و از نظر فروش هم موفق ظاهر نشد؛ بهطوریکه تا می ۲۰۲۴ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳) تنها ۱٫۷ میلیون نسخه فروخت. او ادامه داد: «هزینهی ساخت بازیها خیلی بیشتر از چیزی بود که ارزشش را داشته باشد. هیچکدام از عوامل تیم نمیدانستند دقیقاً دارند چه چیزی میسازند. پروژه اصلاً جهت مشخصی نداشت. طبیعی بود که ادامه پیدا نکند.»
کارچ همچنین از بودجهی کلان این سری در مقایسه با درآمد پایین آن انتقاد کرد و گفت: «بازیهایی با بودجههای چند صد میلیون دلاری به زحمت درآمدهایی در حد دهها میلیون دلار دارند.» او این شرایط را یکی از دلایل تعدیل گستردهی نیرو در صنعت بازیسازی دانست.
مجموعهی Saints Row در طول عمر خود بارها دچار تغییر سبک و بازنگری شد. نخستین قسمت بازی، در فضایی شبیه به GTA: San Andreas، یک عنوان جدی و جنایی بود؛ اما بعدها در Saints Row: The Third به سمت لحن کمدی رفت و در Saints Row IV نیز ویژگیهایی با محوریت ابرقهرمانان به آن اضافه شد. نسخهی ۲۰۲۲ سعی داشت بین فضای جدی اولیه و سبک طنزآمیز و اغراقشدهی نسخههای بعدی تعادل برقرار کند که موفقیتی در پی نداشت.
استودیوی ولیشن (Volition)، سازندهی اصلی سری Saints Row، در سال ۲۰۲۳ پس از عملکرد ضعیف بازی و مشکلات مالی شرکت مادر خود یعنی امبریسر گروپ (Embracer Group) تعطیل شد. ولیشن در بیانیهای که در همان زمان منتشر کرد، توضیح داد شرکت امبریسر در راستای طرح بازسازی ساختار خود برای حفظ جایگاه پیشتاز در صنعت بازی، تصمیم به تعطیلی فوری استودیو گرفته است.
کارچ در این مورد گفت اگر شرایط اجازه میداد ترجیح میداد ولیشن به فعالیتش ادامه دهد، اما این موضوع از نظر مالی ممکن نبود. او در این زمینه تصریح کرد: «در دنیایی ایدئال، عالی میشد اگر همه شغل خود را حفظ میکردند، اما ادامهی این وضعیت شدنی نبود.»
ناشر بازی Tomb Raider به ۳ شرکت مجزا تقسیم میشود
بازی Assassin’s Creed Shadows کارش را پرقدرت شروع کرد
او تأکید کرد: «پساز چنین شکستی، چه کسی حاضر میشد بودجهی ساخت بازی بعدی را تأمین کند؟» بهگفتهی کارچ، صنعت بازی باید به سمت مسئولیتپذیری مالی بیشتری حرکت کند: «این صنعت نیازمند بلوغ مالی است و اگر این اتفاق نیفتد، آیندهی کل صنعت در معرض خطر خواهد بود.»
سیبر اینتراکتیو و ولیشن مدتی کوتاه تحت مالکیت شرکت امبریسر گروپ همکاری داشتند. درحالحاضر هیچ نسخهی جدیدی از سری Saints Row در دست ساخت نیست و این مجموعه عملاً به پایان راه خود رسیده است.