برنامه آئودی برای کنارگذاشتن خودروهای بنزینی تغییر میکند؟

برنامه آئودی برای کنارگذاشتن خودروهای بنزینی تغییر میکند؟
آئودی بار دیگر در اهداف خود برای برقیکردن کامل خودروهایش تجدید نظر کرده است. این خودروساز که در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود تا سال ۲۰۳۲ تماماً خودروهای برقی خواهد فروخت، اکنون اذعان دارد که این گذار کندتر از حد انتظار پیش میرود.
گرنوت دولنر، مدیرعامل آئودی، در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد: «با توجه به تأخیر در گذار به سمت خودروهای برقی، باید در تاریخها و ضربالاجلها بازنگری کنیم.» آئودی میخواهد «نگاهی دوباره به عمر موتورهای احتراقی» در بازارهای جهانی داشته باشد، چون تغییر به سمت سبد محصول کاملاً برقی «طولانیتر از برنامهریزی اولیه خواهد بود.»
آمار فروش سال ۲۰۲۴ نشان میدهد تقاضا برای خودروهای برقی آئودی ۱۹٫۵ درصد کاهش یافته و به ۱۵۸٬۳۴۳ دستگاه رسیده است. برند لوکس گروه فولکسواگن، شرایط دشوار بازار، رقابت شدیدتر و کاهش تقاضا برای خودروهای تمامبرقی را دلیل افت فروشش عنوان میکند.
بیامو، رقیب اصلی آئودی، نظر دیگری دارد؛ چون فروش خودروهای برقی این شرکت در مدت مشابه ۱۱٫۶ درصد رشد کرده و به ۳۶۸٬۴۷۵ دستگاه رسیده؛ درواقع، بیامو در بخش خودروهای برقی از آئودی و مرسدس بنز با هم پیشی گرفته است.
آئودی حالا بر انعطافپذیری تأکید دارد و چند مدل جدید مجهز به موتورهای احتراقی در دست توسعه دارد. نسل جدید A5 در نسخههای لیفتبک و استیشن معرفی شده و نسخهی سدان A6 نیز بهزودی رونمایی میشود.
شاسیبلند کامپکت Q3 جدید تابستان عرضه خواهد شد و تصاویر جاسوسی نشان میدهد Q7 جدید هم در راه است. هنوز مشخص نیست شایعات دربارهی تولید Q9، شاسیبلند سهردیفهی آئودی، تحقق مییابد یا نه؛ اما این شرکت برای رقابت با بیامو X7 و مرسدس GLS به چنین مدلی نیاز دارد.
آئودی حتی موتورهای دیزلی را کنار نگذاشته و پیشرانهی TDI خود را برای مطابقت با مقررات آتی یورو ۷ ارتقا داده است؛ البته سرمایهگذاریها در این بخش بهدلیل کاهش فروش، محدود خواهد بود. طبق آمار انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، در سال گذشته خودروهای دیزلی تنها ۱۰٫۴ درصد از کل فروش در منطقهی اتحادیهی اروپا، EFTA و بریتانیا را تشکیل دادهاند.
موتور یا پیشرانه احتراقی چیست و هرآنچه درباره آن باید بدانید
فولکسواگن و آئودی به تولید خودروهای بنزینی ادامه میدهند؛ پسلرزههای کاهش فروش خودروهای برقی
گزارشهایی از احتمال بازگشت سوپراسپرت R8 با سیستم پلاگین هیبریدی V8 اقتباسشده از لامبورگینی تمراریو منتشر شده است. در سوی دیگر، آئودی قصد دارد مدلهای A1 و Q2 را حذف کند؛ بنابراین، ارزانترین خودروهای احتراقی آئودی پساز بازنشستگی نسل فعلی، جایگزینی نخواهند داشت.
دولنر میگوید تمدید عمر موتورهای احتراقی تأثیر مثبتی بر مدل تجاری آئودی خواهد داشت. این تصمیم منطقی بهنظر میرسد؛ چون خودروهای برقی تنها ۹٫۴ درصد از کل فروش آئودی در سال ۲۰۲۴ را تشکیل دادهاند و رسیدن به ۱۰۰ درصد تا سال ۲۰۳۲ حتی برای خوشبینترین مدیران هم هدفی واقعبینانه بهنظر نمیرسد.