تویوتا از خودروهای هیدروژنی دست میکشد؟

تویوتا از خودروهای هیدروژنی دست میکشد؟
درحالیکه دهه گذشته، شرکتهای بزرگ و کوچک خودروسازی بهسرعت به سمت توسعه و تولید خودروهای الکتریکی پیش میرفتند، شرکت خودروسازی تویوتا بهطور سرسختانه بر مزایای خودروهای هیدروژنی و برتری نهایی آنها در بازار خودروهای نسل آینده اصرار میورزید.
بااینحال، معرفی سومین نسل از سیستم پیل سوختی شرکت ژاپنی تویوتا، نشان از تغییر رویکردی اساسی دارد. بهنظر میرسد تویوتا بهآرامی درحال پذیرفتن این واقعیت است که خودروهای هیدروژنی آنطور که انتظار میرفت در بازار خودروهای شخصی موفق نبودهاند و اکنون تمرکز خود را به سمت کاربردهای صنعتی این فناوری معطوف کرده است.
سیستم پیل سوختی جدید تویوتا، با درنظرگرفتن نیازهای خاص بخش تجاری طراحی شده است و بر دوام و طول عمر بالا، مشابه موتورهای دیزلی، تأکید دارد. این سیستم در مقایسه با نسل دوم خود، راندمان سوخت بالاتری دارد، تولید آن ارزانتر است و در عین حفظ ابعاد، دوبرابر قدرت بیشتری ارائه میدهد.
عدم تغییر ابعاد در نسل جدید سیستم هیدروژن موردبحث، نشانهای آشکار از تغییر دیدگاه تویوتا در مورد کاربرد این پیل سوختی محسوب میشود. اگر تمرکز همچنان بر خودروهای شخصی بود، تویوتا با سابقه طولانی در کوچکسازی فناوریهای موتوری، حتماً سیستم جدید خود را در ابعاد کوچکتر نسبتبه مدل قبلی تولید میکرد.
واقعیت این است که تویوتا هیچگاه نتوانست استدلال اقتصادی یا فناوری قابلقبولی برای برتری خودروهای هیدروژنی نسبتبه خودروهای الکتریکی در بازار مصرفکنندگان ارائه دهد. نمونهی بارز آن، خودرو میرای (Mirai)، پرچمدار خودروهای هیدروژنی تویوتا، محسوب میشود که از زمان معرفی در سال ۲۰۱۴ تاکنون تنها حدود ۲۸ هزار دستگاه فروش داشته است. این رقم در مقایسه با فروش میلیونها خودرو الکتریکی در سطح جهان، بهخوبی گویای عدم استقبال بازار از خودروهای هیدروژنی تویوتا است.
اما داستان در مورد خودروهای سنگین و صنعتی متفاوت است. در این بخش، محدودیتهای خودروهای هیدروژنی در بازار خودروهای شخصی، تبدیل به مزیت میشوند. وزن و قدرت باتریها در خودروهای سنگین، همواره یک چالش بوده است.
تاجگذاری ژاپنیها؛ تویوتا باز هم بزرگترین خودروساز دنیا شد
موتور ۲۰۲۵ تویوتا با قدرت حیرتانگیز و ویژگیهای تحولآفرین معرفی شد
در مقابل، پیلهای سوختی هیدروژنی با وزن کمتر و توانایی ارائهی قدرت بالا، میتوانند گزینهای جذاب برای کامیونها، قطارها، کشتیها و ژنراتورهای صنعتی پشتیبان باشند. این صنایع، کمتر از نبود زیرساخت عمومی برای سوختگیری هیدروژن آسیب میبینند؛ بنابراین میتوانند میزبانان خوبی برای فناوری پیل سوختی محسوب شوند.
بهنظر میرسد تویوتا با این چرخش استراتژیک، درحال پذیرفتن واقعیتهای بازار و یافتن جایگاه مناسبتری برای فناوری هیدروژنی خود است. اگرچه رؤیای خودرو هیدروژنی برای عموم مردم، حداقل در آینده نزدیک، محقق نخواهد شد، اما کاربردهای صنعتی این فناوری، همچنان پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه دارند و تویوتا بهدرستی درحال تمرکز بر این بخش است.