زبانآموزان کوچک؛ نوزادان از ۴ ماهگی تفاوتهای زبانی را تشخیص میدهند

زبانآموزان کوچک؛ نوزادان از ۴ ماهگی تفاوتهای زبانی را تشخیص میدهند
نوزادان که تازه به این دنیا آمدهاند، مانند کارآگاههای کوچکی هستند که دائماً سرنخهایی دربارهی دنیای اطراف خود جمع میکنند. اگر تا به حال متوجه شدهاید که نوزادی وقتی صحبت میکنید با دقت به شما خیره میشود، دلیلش این است که او فقط به صداها گوش نمیدهد، بلکه یاد میگیرد که این صداها چگونه ساخته میشوند.مطالعهی جدیدی که در مجلهی Developmental Science منتشر شده است، نشان میدهد که فرآیند یادگیری زبان نوزادان از چهار ماهگی شروع میشود و این باور قدیمی را متزلزل میکند که نوزادان الگوهای فراگیری زبان را تنها پس از عادتکردن به زبان مادریشان بین ۶ تا ۱۲ ماهگی میآموزند. این پژوهش فرصت میدهد که زودتر به کودکانی که ممکن است در معرض تأخیر گفتاری یا زبانی باشند، کمک کنیم.کپی لینکغربالگری صداهانوزادان تا قبل از یک سالگی، بهطور فعال گوشهایشان را برای تشخیص صداهای زبان مادری خود تنظیم میکنند؛ فرآیندی که تطبیق ادراکی نام دارد. یعنی مغز نوزادان مثل کسی که از بین گزینههای مختلف در یک بوفه، غذاهای مورد علاقهاش را انتخاب میکند، در میان انواع صداهایی که میشنود، روی آنهایی که به زبان مادریاش مربوط هستند تمرکز میکند.اما در ۶ ماه اول زندگی، نوزادان میتوانند صداها را از زبانهایی که هرگز نشنیدهاند، تشخیص دهند. به عنوان مثال، آنها ممکن است تفاوت بین برخی صداهای زبان هندی را که برای انگلیسیزبانان بالغ دشوار است، درک کنند یا لحنهای منحصربهفرد را در زبان چینی ماندارین شناسایی کنند، حتی اگر در خانوادهای انگلیسی زبان بزرگ شوند.فرآیند یادگیری زبان نوزادان از چهار ماهگی شروع میشودتوانایی باورنکردنی نوزادان در تشخیص صداهای زبانهای مختلف برای همیشه دوام نمیآورد. بین ۶ تا دوازده ماهگی، نوزادان شروع به محدودکردن تمرکز خود روی صداهایی میکنند که اغلب میشنوند. برای حروف صدادار، این تنظیم دقیق در حدود ۶ ماهگی شروع میشود در حالی که حروف بیصدا در نزدیکی ۱۰ ماهگی رخ میدهد. نوزادان روی صداهای مهم مانند تفاوت بین R و L در انگلیسی تمرکز میکنند، در حالی که حساسیت خود را نسبت به صداهایی که به طور منظم نمیشنوند از دست میدهند.برای مثال، در زبان فارسی میتوان به تفاوت بین صدای «پ» (که با بستن لبها بهوجود میآید) و «ت» (که با نوک زبان تولید میشود) اشاره کرد. ممکن است در ابتدا نوزادان هر دو صدای «پ» و «ت» را به طور کلی بشنوند، اما به مرور، وقتی مغزشان روی صداهایی که بیشتر میشنوند تمرکز میکند، شروع به تشخیص دقیق تفاوتهای تولید صدا میکنند. این همان فرآیندی است که باعث میشود نوزادان در نهایت بتوانند تلفظ صحیح کلمات را فرا بگیرند.مطالعهی جدید نشان داد که نوزادان مدتها قبل از شروع فرآیند محدودسازی، در چهار ماهگی در حال یادگیری نحوهی تولید صداها از نظر فیزیکی هستند.کپی لینکیادگیری زبانهای کوچکبرای درک بهتر، به این مثال توجه کنید: تصور کنید به زبانی که نمیشناسید گوش میدهید. حتی اگر معنای کلمات را نفهمید، ممکن است متوجه شوید که چگونه لب یا زبان گویندگان برای ایجاد صدا حرکت میکند؛ نوزادان چهارماهه هم همین توانایی را دارند.محققان برای نشاندادن توانایی نوزادان در درک تولید صدا، آزمایشی را با ۳۴ نوزاد چهار تا ۶ ماهه انجام دادند که والدین آنها رضایتشان را برای شرکت در این آزمایش ارائه کرده بودند. محققان دو زبان کوچک و خیالی ساختند تا بازی «مطابقت با الگو» ایجاد کنند.یکی از زبانهایی که محققان ساختند شامل کلماتی بود که با صدای لبها ساخته میشود، مانند b و v (بی و وی)، در حالی که زبان دیگر کلماتی که با نوک زبان تولید میشوند مانند d و z (دی و زی) داشت. هر کلمه، مانند bivawo (خوانده میشود بیواوو) که با حرکت لبها ساخته میشود، با تصویر عروس دریایی نمایش داده شدند. همچنین کلماتی که با فشار نوک زبان تلفظ میشوند مثل dizalo (خوانده میشود دیزالو) با تصویر خرچنگ همراه شدند.آزمایش شامل جفتکردن کلمات خاص با تصویر کارتونی عروس دریایی و خرچنگ بود.عکاس: Eylem Altuntasدر تحقیق از تصاویر کارتونی استفاده شد؛ زیرا نوزادان نمیتوانند دقیقاً به ما بگویند که به چه چیزی فکر میکنند، اما میتوانند در مغزشان ارتباطهایی بسازند. این تصاویر کمک کردند تا محققان متوجه شوند آیا نوزادان میتوانند بین هر زبان کوچک و تصویر مربوطه ارتباط برقرار کنند یا خیر.محققان بعد از اینکه نوزادان زبانهای کوچک و ارتباط آنها با تصاویر را یاد گرفتند، شرایط را کمی تغییر دادند. بهجای شنیدن کلمات، این بار به نوزادان ویدئوهای بیصدا نشان دادند که در آن فردی در حال گفتن کلمات جدید از همان زبانهای ساختگی بود.بیشتر بخوانیدچرا برخی کودکان زودتر شروع به حرف زدن میکنند؟22 بهمن 02مطالعه ‘3انسان برای اولین بار چه زمانی شروع به صحبت کرد؟2 آذر 02مطالعه ‘4آزمایش ممنوعه: تلاشهای غیراخلاقی برای درک ماهیت زبان و ویژگیهای انسان22 آبان 03مطالعه ‘5در برخی ویدیوها، حرکات صورت فرد با کارتونهایی که قبلاً یاد گرفته بودند مطابقت داشت اما در برخی دیگر، این تطابق وجود نداشت. سپس مدتزمان نگاهکردن نوزادان به این ویدئوها را اندازه گرفتند؛ روشی رایج در پژوهشها برای بررسی اینکه چه چیزهایی توجه نوزادان را بیشتر جلب میکند. نوزادان معمولاً به چیزهایی که برایشان جالب یا غیرمنتظره است، مدت بیشتری نگاه میکنند و به چیزهای آشنا، کمتر توجه نشان میدهند. این مسئله به تیم تحقیقاتی کمک کرد متوجه شوند که نوزادان اطلاعات جدید را چگونه پردازش میکنند و تشخیص میدهند.نتایج آزمایشها واضح بود. نوزادان مدت بیشتری به ویدیوهایی که در آن صورت با آنچه که یاد گرفته بودند مطابقت داشت، نگاه میکردند. این نشان داد که آنها صرفاً شنوندههای منفعل نبودند، بلکه بهطور فعال در حال یادگیری قوانین این زبانهای کوچک و مرتبطکردن آن با چیزی بودند که میدیدند.نوزادان چهار ماهه میتوانند بین صدا و تصویر ارتباط برقرار کنندپژوهش جدید به عبارت ساده نشان میدهد که نوزادان چهار ماهه میتوانند بین صدا و تصویر ارتباط برقرار کنند. این توانایی اولیه برای تشخیص الگوها در نحوهی ایجاد صداها، پایه و اساس یادگیری زبان در آینده است. مغز آنها در این سن، زمینه را برای بیان اولین کلماتشان آماده میکند.با بررسی سؤالاتی مانند سوالی که پژوهش جدید را آغاز کرد، میتوانیم به شگفتیهای مغز نوزادان در یادگیری یکی از پیچیدهترین مهارتهای انسانی، یعنی زبان، پی ببریم.