فناوری

بالون‌های جاسوسی چینی از فناوری آمریکایی استفاده می‌کردند!

بالون‌های جاسوسی چینی از فناوری آمریکایی استفاده می‌کردند!

بالون‌های هواشناسی چینی از اوایل سال ۲۰۲۳ با شناور ماندن در آسمان آلاسکا و همچنین حریم هوایی کانادا، اطلاعاتی بیشتر از آنچه نیاز بود جمع‌آوری کردند. اکنون نتایج تحقیقات مقدماتی چندسازمانی درمورد یکی از بالون‌هایی که ماه فوریه در سواحل کارولینای جنوبی سقوط کرد، نشان می‌دهد چیزی داخل آن بوده است. وال‌استریت ژورنال می‌گوید طبق تحقیقات اولیه، بالون‌های چینی مملؤ از فناوری‌های آمریکایی بودند؛ به‌عبارت دیگر آن‌طور که چین اصرار دارد، این بالون‌ها فقط برای رصد آب‌وهوا طراحی نشده‌ بودند بلکه درواقع دستگاه‌های جاسوسی محسوب می‌شوند که در ساخت آن‌ها از فناوری‌های آمریکایی استفاده شده است.

در ژانویه و فوریه‌ی سال جاری اخباری مبنی‌بر اینکه بالون‌های به‌ظاهر ساده‌ی چینی با فناوری‌های ابتدایی به‌طور کاملاً بی‌سروصدا در ارتفاع خیلی زیاد در سرتاسر ایالات‌متحده در حال حرکت بودند، به سرتیتر بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد. اگرچه این اولین‌ بار بود که اطلاعات گسترده‌ای درمورد این بالون‌ها در رسانه‌های عمومی منتشر می‌شد اما بعداً دریافتیم که چین از زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، این دستگاه‌ها را در سرتاسر آسمان ایالات‌متحده به پرواز درآورده است. علاوه‌براین، تحقیقات نشان می‌دهند بالون‌های مشابهی در آسمان سرزمین‌های اروپایی، آسیایی و غیره نیز دیده شده است.

به‌نوشته‌ی TomsHardware، ادعاهای گیج‌کننده‌ی چینی‌ها مبنی‌بر اینکه بالون‌های مذکور، از نوع ساده و برای هواشناسی هستند، با فناوری‌هایی که محققان در این دستگاه‌ها شناسایی کرده‌اند تناقض دارد.

گزارش وال‌استریت می‌گوید در بقایای بالون‌های چینی، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در آن‌ها از تجهیزات آمریکایی برای جمع‌آوری عکس، فیلم و اطلاعات دیگر استفاده شده است. در این میان، دستگاهی ماهواره‌مانند، پنل‌های خورشیدی برای تأمین انرژی، دستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعاتی مثل عکس و فیلم و داده‌های راداری مشاهده شده است.

برخی تجهیزات آمریکایی مورداستفاده در بالون‌های چینی را می‌توان از طریق فروشگاه‌های آنلاین خریداری کرد. به‌هرحال ترکیب این محصولات با حسگرهای تخصصی چینی و سایر تجهیزات باعث شد تحقیقات اولیه نشان دهد بالون‌های چینی برای جاسوسی ساخته شده‌اند.

227227

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا