علم و دانش

بازسازی چهره «هیولای سه‌چشم»/ عکس

بازسازی چهره «هیولای سه‌چشم»/ عکس

محققان دانشگاه لستر و آزمایشگاه دیرین‌زیست‌شناسی یونان‌کی از فناوری اسکن پیشرفته برای بازسازی یک «هیولای فسیلی» استفاده کردند که نیم میلیارد سال پیش می‌زیسته است.

تیم مشترک محققان، یک جانور فسیلی منحصربه فرد را که در سنگ‌های ۵۲۰ میلیون‌ساله کشف شده، دوباره مورد بررسی قرار داده‌اند. این ارزیابی مجدد به پر کردن شکاف دانش ما درباره‌ی تاریخ تکامل حیواناتی که به بندپایان معروف هستند، کمک می‌کند.

(تصاویر) بازسازی چهرۀ «هیولای سه‌چشم»

تصویر بازسازی شده از این جانور ماقبل تاریخ

فسیل این حیوان با نام علمی Kylinxia با استفاده از یک اسکنر سی‌تی تصویربرداری شد. به کمک این تصویربرداری، آناتومی نرم موجود مدفون‌شده در سنگ آشکار شد. ویژگی‌های شگفت‌انگیز این موجود که اندازه‌ی یک میگوی بزرگ است شامل سه چشم روی سر و یک جفت اندام ترسناک می‌شود که کاربرد آن‌ها احتمالاً برای شکار طعمه است. این مطالعه اخیرا در مجله Current Biology منتشر شده است.

(تصاویر) بازسازی چهرۀ «هیولای سه‌چشم»

تصاویر سی‌تی این جانور فسیلی (Kylinxia zhangi) از جنوب چین. این حیوان به اندازه یک میگوی بزرگ است. این تصویر به وضوح تقسیم‌بندی بدن و چشمان درشت حیوان را نشان می‌دهد.

فسیل‌های بسیاری از حیوانات دریایی برای نخستین بار حدود نیم میلیارد سال پیش در صخره‌ها پیدا شدند و حاکی از زمانی هستند که اکوسیستم‌های پیچیده در اقیانوس‌های جهان در حال توسعه بودند. یکی از مکان‌های کلیدی یافتن چنین فسیل‌هایی، منطقه‌ی اطراف شهر چن‌ژیانگ در جنوب چین است؛ جایی که فسیل‌های این مطالعه توسط یک تیم چینی کشف شدند. در این مکان تا کنون بیش از ۲۵۰ گونه از موجودات فسیلی فوق‌العاده سالم کشف شده‌اند.

این یافته جدید در رمزگشایی تاریخ بندپایان مهم است. این‌ها حیواناتی هستند که بدنشان به بخش‌هایی تقسیم می‌شود که بیشترشان دارای یک جفت اندام مفصلی است مانند خرچنگ، حشرات و عنکبوت.

(تصاویر) بازسازی چهرۀ «هیولای سه‌چشم»

تصاویر سی‌تی جانور فسیلی Kylinxia zhangi از جنوب چین. این تصویر اندام‌های جلویی بزرگ را نشان می‌دهد.

اگرچه بندپایان زیادی در آثار فسیلی وجود دارند (معروف‌ترین آن‌ها تری‌لوبیت‌ها هستند)، فقط اسکلت‌های سخت اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها حفظ شده است. از آنجا که یافته‌ی جدید چینی تقریباً به طور کامل حفظ شده است، محققان توانستند از سر Kylinxia تصویربرداری کنند و شش بخش را شناسایی کند: قسمت جلویی دارای چشم، دومی دارای یک جفت اندام بزرگ و چهار قسمت دیگر هر کدام دارای یک جفت اندام‌های مفصلی هستند.

نویسنده اصلی این مطالعه رابرت اوفلین، دانشجوی دکترای دانشکده‌ی جغرافیا، زمین‌شناسی و محیط زیست دانشگاه لستر می‌گوید: «این جانور فسیلی به نحو شگفت‌انگیزی در سنگ حفظ شده است. پس از سی‌تی‌اسکن، می‌توانیم آن را به صورت دیجیتالی بچرخانیم و به معنای واقعی کلمه به صورت چیزی نگاه کنیم که بیش از ۵۰۰ میلیون سال پیش زنده بوده است. همانطور که حیوان را می‌چرخاندیم، می‌توانستیم ببینیم سرش شش قسمت دارد، درست مانند بسیاری از بندپایان زنده.»

(تصاویر) بازسازی چهرۀ «هیولای سه‌چشم»

مدل میکرو سیتی Kylinxia که ویژگی‌های سر را نشان می‌دهد.

پروفسور یو لیو از آزمایشگاه یونان‌کی بخش دیرین‌زیست‌شناسی می‌گوید: «رابرت و من در حال بررسی داده‌های میکروسی‌تی به عنوان بخشی از پایان‌نامه دکترای او بودیم به این امید که تفسیر قبلی از ساختارهای سر این جنس (Kylinxia) را اصلاح کنیم. ما به طرز شگفت‌انگیزی دریافتیم سر آن جانور مانند حشرات از شش بخش تشکیل شده است.»

دکتر گرگ اِجکامب از موزه تاریخ طبیعی افزود: «بیشتر نظریه‌های ما در مورد چگونگی تکامل سر بندپایان بر اساس این گونه‌های اولیه بوده که بخش‌های کمتری نسبت به گونه‌های زنده داشتند. کشف دو جفت پای کیلینشیا که قبلاً کشف نشده بود نشان داد بندپایان زنده دست‌کم ۵۱۸ میلیون سال پیش سر شش‌قسمتی را از یکی ازاجدادشان به ارث برده‌اند.»

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا