اینترنت

وزیر صنعت: کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل قابل قبول نیست

وزیر صنعت: کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل قابل قبول نیست

وزیر صنعت در بازدیدی که از خودروهای آسیب‌دیده در حادثه بهبهان داشت گفت: «خودروسازان در خصوص کیفیت و قیمت عملکرد خوبی از خود نشان نداده‌اند و خودروهای تولید داخل در این حوزه‌ها مردود هستند.»

وی با ابزار تاسف از وقوع حادثه بهبهان گفت: «از 58 خودرو آسیب‌دیده در این حادثه تنها 17 خودرو ایربگ داشته که از این تعداد نیز تنها ایربگ یک خودرو درست عمل کرده و فعال شده است. همین موضوع نشان می‌دهد که باید در خصوص الزامات ایمنی و کیفی خودروها بیشتر دقت کنیم.»

این اظهار نظر وزیر صمت در حالی صورت پذیرفت که پس از حادثه بهبهان پلیس به صورت جدی در حال انتقاد کردن از خودروسازان است و حتی رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ نیز در اظهار نظری جنجالی عنوان کرده است که اگر مسئولیت را به عهده داشت از شماره‌گذاری و پلاک کردن تعداد قابل‌توجهی از خودروهای تولید داخل جلوگیری می‌کرد.

در همین راستا رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به مافیای خودرو گفت: «یکی از نمایندگان سابق مجلس از طرف مجلس رفت و اشکالات خودروهای تولید داخل را جمع‌آوری کرد و با نجابت این موارد را در صحن مجلس مطرح کرد. دور بعد این نماینده تایید صلاحیت نشد.»

سال‌هاست که کارشناسان از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل انتقاد کرده و معتقد هستند که در این خصوص به صورت محسوس کم‌کاری‌هایی صورت می‌پذیرد. هر چند وقت یکبار رخ دادن حادثه اسفباری همچون حادثه بهبهان سبب می‌شود که بحث کیفیت خودروهای تولید داخل داغ شده اما اقدام عملی‌ای در این راستا صورت نمی‌پذیرد.

عده‌ای علت اصلی این کم‌کاری‌ها را مافیای خودرو دانسته و معتقد هستند که این مافیا به قدری درون صنعت خودروسازی نفوذ کرده که عملا راهی برای مقابله با آن وجود ندارد.

وزیر صنعت در ادامه افزود: «وزارت صمت ضمن تاکید بر افزایش تولید خودرو و متعادل شدن قیمت خودروها همواره از خودروسازان می‌خواهد که کیفیت خودروهای تولید داخل را افزایش داده و به حد قابل‌قبول برسانند.»

گفته می‌شود وزارت راه‌‌وشهرسازی با همکاری کمیسیون ایمنی راه‌ها به دنبال آن هستند که هرچه زودتر عوامل تاثیرگذار در حادثه بهبهان را شناسایی کرده و این حادثه را کارشناسی کنند.

وزارت صمت پس از حادثه بهبهان اعلام کرد که بیشتر به کیفیت خودروهای تولید داخل و یا حتی محصولات وارداتی توجه خواهد کرد.

به طور قطع انحصاری بودن بازار خودرو کشورمان سبب شده که خودروسازان از شرایط سواستفاده کرده و کیفیت محصولات تولیدی خود را بهبود نبخشند. در شرایط فعلی که امکان واردات خودرو بدون تعرفه و یا حتی با تعرفه وجود ندارد طبیعی است که مردم ناچار به خرید از خودروسازان داخلی بوده و آن‌ها نیز با در دسترس داشتن طیف گسترده‌ای از مشتریان اقدامی در راستای بهبود کیفیت محصولات خود نمی‌کنند.

جالب است بدانید چندی پیش سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که در سه دوره گذشته مجلس مسئولان ذی‌ربط گزارشی مبنی بر ارزیابی کیفیت خودروی ایرانی ارائه نکرده‌اند.

همین اظهار نظر خود به تنهایی می‌تواند بیانگر عمق نفوذ مافیای خودرو در صنعت خودروسازی کشورمان و یا حتی بدتر مجلس و دولت باشد.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا