تکنولوژی

تولید نسل ششم جت‌های جنگنده چقدر روی دست آمریکا خرج می‌گذارد؟

تولید نسل ششم جت‌های جنگنده چقدر روی دست آمریکا خرج می‌گذارد؟

کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده در حال کار روی نسل ششم جت های جنگنده هستند و حالا طبق گزارشی جدید، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده، «فرانک کندال» در صحبت با اعضای کنگره اعلام کرده که هزینه هرکدام از این جنگنده‌ها به صدها میلیون دلار می‌رسد که آن را تبدیل به گران‌ترین برنامه هواپیمایی تاریخ می‌کند.

جنگنده F-22 رپتور اولین جنگنده نسل پنجمی جهان بود که به خدمت نیروی هوایی آمریکا درآمد. با این حال زمانی که نوبت به نسل ششم می‌رسد، آمریکا دیگر یکه‌تاز نیست و کشورهایی مانند روسیه، بریتانیا و حتی ژاپن هم سخت روی چنین جنگنده‌هایی کار می‌کنند.

ویژگی‌ها و قیمت جت های جنگنده نسل ششم آمریکا

نیروی هوایی آمریکا هم اکنون روی پروژه «سلطه هوایی نسل بعدی» (NGAD) کار می‌کند که رکن اصلی آن، جنگنده‌های نسل ششم هستند که جایگزین F-22 خواهند شد. اگرچه چندین سال تا بازنشستگی F-22 فاصله داریم، اما نسل بعدی جنگنده‌ها به قابلیت‌هایی مجهز می‌شوند که تا به امروز آن‌ها را ندیده‌ایم.

جت های جنگنده نسل ششم

این جنگنده‌ها با موتور پیشرفته، پنهان‌کاری قوی، جنگ‌افزارهای قدرتمند و جدید و همچنین مدیریت بهتر سیستم حرارتی از راه می‌رسند.

در برنامه NGAD همچنین خانواده‌ای از سیستم‌ها وجود دارد که امکان تجهیز هواپیماهای بدون سرنشین به سنسورها و جنگ‌افزارهای مختلف را فراهم می‌کند. این دستگاه‌ها در ماموریت‌های خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرند تا تلفات انسانی به حداقل برسد.

اما نوبت به قیمت این جنگنده‌ها می‌رسد. F-22 با قیمت 135 میلیون دلار، گران‌ترین جنگنده نیروی هوایی آمریکا به حساب می‌آید. برای مقایسه قیمت F-35 برابر 80 میلیون دلار است، البته هزینه آن در طول عمرش برابر 1.25 تریلیون دلار خواهد بود.

قیمت جنگنده‌های نسل ششم به گفته کندال به صدها میلیون دلار و دو برابر F-35 می‌رسد. بنابراین با قیمت تقریبی 160 میلیون دلار، به گران‌ترین جنگنده در تاریخ تبدیل می‌شود. اگرچه هزینه تولید بسیار بالا خواهد بود، اما نیروی هوایی آمریکا می‌خواهد هزینه‌های بروزرسانی و همچنین نگهداری را پایین نگه دارد.

کندال همچنین گفته قطعات مربوط به وسایل هوایی بدون سرنشین در مقایسه با جنگنده‌های نسل ششم بسیار پایین‌تر خواهد بود و برای ماموریت‌های خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینطور که به نظر می‌رسد، جنگنده‌های بدون سرنشین و پهپادهای خودران به بخش بزرگی از جنگ‌های آینده تبدیل خواهند شد.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا