علم و دانش

چانگان UNI-V، سدان اسپرت و جذاب چینی به ایران می‌آید/ عکس

چانگان UNI-V، سدان اسپرت و جذاب چینی به ایران می‌آید/ عکس

در نتیجه آزادسازی واردات خودرو، محصولات مختلفی از جمله چندین خودرو از برند چینی چانگان به ایران راه پیدا می‌کنند. سایپا برنامه دارد چانگان CS۳۵ پلاس، یونی تی (UNI-T) و یونی کی (UNI-K) را وارد ایران کند و علاوه بر این کراس اوورها، یک سدان از چانگان را هم برای بازار ایران تدارک دیده است. سدان چانگان یونی وی (UNI-V) به واسطه پارس خودرو، زیرمجموعه سایپا به ایران می‌رسد. این محصول پارس خودرو به‌عنوان یک سدان چینی اسپرت، با کی ام سی تی ۷ و بهمن ریسپکت رقابت خواهد کرد.

یونی وی که اولین بار طی نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته شد، سومین محصول از سری یونی چانگان در نظر گرفته می‌شود. اولین محصول این سری، یونی تی و دومین محصول آن یونی کی بود که هر دو کراس اوورهایی در رده‌های متفاوت بودند. بنا بر این، یونی وی در واقع اولین سدان از این سری است که البته در طراحی همچنان همان مسیر بقیه اعضا را دنبال می‌کند. این سدان با طراحی اسپرت به‌روز، می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای قشر جوان‌تر یا حتی خانواده‌هایی باشد که یک سدان چینی را به کراس اوورهای قد و نیم‌قد بازار ترجیح می‌دهند.

در ادامه نگاهی اجمالی به چانگان یونی وی از منظرهای مختلف از جمله طراحی، مشخصات فنی و امکانات خواهیم داشت.

معرفی سدان چینی وارداتی چانگان UNI-V

طراحی نمای بیرونی

نمای جلو سدان چینی چانگان یونی وی UNI-V پارس خودرو

چانگان یونی وی هماهنگ با بقیه اعضای سری یونی، از طراحی به‌روز متفاوتی برخوردار است. این طراحی که یکی از ویژگی‌های جالب توجه این سدان چینی است، احتمالاً در نگاه اول بیشتر خودروهای الکتریکی را تداعی می‌کند. اوج جذابیت طراحی یونی وی هم در نمای جلو آن با جلوپنجره بدون فریم آن نمایان می‌شود.

نمای کناری سدان چینی چانگان یونی وی UNI-V پارس خودرو

در نمای جلو UNI-V جلوپنجره آن با الگو مربعی جلب توجه می‌کند که فاقد فریم بوده و با سپر ادغام شده است. ۲ ورودی مثلثی مشکی در دو گوشه سپر، تریم نارنجی قسمت پایینی سپر، اسپلیتر جزئی و چراغ‌های باریک با اضلاع تیز این جلوپنجره را تکمیل می‌کنند. کاپوت هم به شکل کشیده و ستون A با شیب زیاد طراحی شده است. تمام این المان‌ها در کنار همدیگر جلوه‌ای اسپرت به نمای جلو این سدان چینی می‌دهند که باید مورد پسند خیلی از خودروسواران جوان‌تر باشد.

نمای عقب سدان چینی چانگان یونی وی UNI-V پارس خودرو

نمای کناری سدان چانگان یونی وی ویژگی‌هایی از جمله ستون‌های مشکی، طراحی فست‌بک یا کوپه سقف، دستگیره‌های درب همسطح با بدنه و خطوط تیز دارد. تریم نارنجی که در نمای جلو به کار رفته بود، در قسمت پایینی نمای کناری هم به کار رفته است. در نمای عقب این خودرو وارداتی جدید بازار ایران، چراغ عقب سرتاسری با لوگو چانگان وسط نوار چراغ به چشم می‌خورد. کمی پایین‌تر از چراغ سرتاسری هم تورفتگی در درب صندوق ایجاد شده و نهایتاً در قسمت پایینی سپر ادامه تریم نارنجی روی دیفیوزر با ۴ خروجی اگزوز قرار داده شده است.

صندوق عقب سدان چینی چانگان یونی وی UNI-V پارس خودرو

این سدان چینی ۴۶۸۰ میلی‌متر طول، ۱۸۳۸ میلی‌متر عرض و ۱۴۳۰ میلی‌متر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور این خودرو وارداتی پارس خودرو هم به ۲۷۵۰ میلی‌متر می‌رسد.

کابین یونی وی پارس خودرو

کابین سدان چینی یونی وی پارس خودرو

داخل کابین چانگان یونی وی داشبورد چندلایه‌ای را مشاهده می‌کنیم که وسط آن نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی در قالبی ذوزنقه‌مانند جا گرفته است. فرمانی هم که برای این خودرو چینی در نظر گرفته شده، قسمت بالا و پایین تخت دارد و پشت این فرمان صفحه آمپر دیجیتال را می‌توان مشاهده کرد. البته صفحه آمپر دیجیتال نه دقیقاً پشت فرمان، بلکه در قسمت بالایی داشبورد تعبیه شده که رویکرد متفاوتی در طراحی است. صفحه آمپر دیجیتال ۳ نمایشگر را در بر می‌گیرد؛ ال‌سی‌دی ۳ اینچی، تی‌اف‌تی ۱۰.۲۵ اینچی و ال‌سی‌دی ۷ اینچی.

کابین سدان چینی یونی وی پارس خودرو

کابین سدان چینی یونی وی پارس خودرو

شیفتر دنده با طراحی متفاوت فضایی، دریچه‌های هوای افقی، تهویه مطبوع خودکار، دو جالیوانی جلو و کنسول مرکزی بزرگ با فضای زیاد دست تعدادی دیگر از ویژگی‌های فضای داخلی UNI-V هستند.

مشخصات فنی چانگان UNI-V

سدان چینی یونی وی پارس خودرو

اخیراً محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا اعلام کرد نسخه هیبرید چانگان UNI-V وارد بازار کشور خواهد شد که آن را به اولین سدان هیبرید سایپا تبدیل می‌کند. بر همین اساس، در این مطلب به پیشرانه هیبریدی اشاره می‌کنیم که چانگان برای این سدان خود در نظر گرفته است.

یونی وی به‌جز پیشرانه بنزین‌سوز، از یک پیشرانه هیبرید بهره می‌برد که متشکل از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ Blue Whale iDD I۴ و یک موتور الکتریکی است. موتور ۱.۵ لیتری مذکور قابلیت تولید قدرت ۱۶۷ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر را دارد و موتور الکتریکی در کنار آن، ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مجموع خروجی این پیشرانه هیبرید به ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد.

چانگان برای تامین انرژی یونی وی، باتری ۱۸.۴ کیلووات ساعتی با پشتیبانی از شارژ AC و فست شارژ DC را ارائه می‌کند. این خودرو با یک بار شارژ باتری مذکور، توانایی پیمایش مسافت ۱۰۰ کیلومتر در حالت الکتریکی را دارد، ولی به‌همراه موتور بنزین‌سوز مجموع شعاع حرکتی آن از ۱۰۰۰ کیلومتر می‌گذرد. مصرف سوخت این پیشرانه هم ۴.۹۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

سدان اسپرت چانگان UNI-V با اتکا به این پیشرانه هیبرید، می‌تواند ظرف ۶.۵ ثانیه از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. ضمن این، سرعت آن سقف ۲۲۰ کیلومتر بر ساعتی دارد.

امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی

در ادامه امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی موجود برای یونی وی را مشاهده می‌کنید:

  • ترمز ضد قفل
  • توزیع الکترونیکی نیرو ترمز
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی
  • سیستم کنترل کشش
  • کنترل شروع حرکت در سربالایی
  • ترمز پارک برقی
  • سنسور پارک عقب و جلو
  • ترمز اضطراری خودکار
  • هشدار برخورد از جلو
  • رادار خطی
  • سنسورهای نور و باران
  • سیستم تشخیص چهره راننده
  • سیستم تشخیص خواب‌آلودگی راننده
  • اتوهلد
  • کروز کنترل
  • گرمکن صندلی‌های جلو
  • سیستم صوتی با ۸ اسپیکر

محدوده قیمت چانگان یونی وی

سدان چینی یونی وی پارس خودرو

چانگان UNI-V نسخه هیبرید با قیمتی بین ۱۹ تا ۲۲ هزار دلار در بازار چین عرضه می‌شود که با نرخ دلار امروز، برابر با حداکثر ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود. با این حال، با توجه به هزینه‌های اضافی و عواملی که به قیمت این سدان اضافه می‌کنند، باید انتظار قیمتی در محدوده ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را داشت. نهایتاً باید صبر کرد تا پارس خودرو مشخص کند این سدان را با چه امکانات و تجهیزات و در پی آن، با چه قیمتی در بازار ایران عرضه خواهد کرد.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا