تکنولوژی

انواع دوربین مداربسته، ویژگی و اطلاعات آن ها

انواع دوربین مداربسته، ویژگی و اطلاعات آن ها

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

حتما شما هم تاکنون در هنگام خرید دوربین مداربسته به علت بودن تنوع زیاد در دوربین مداربسته دچار سردرگمی شدید. آشنایی با انوع دوربین مداربسته به ما این کمک را می کند، تا بتوانیم دوربین مداربسته مناسب با محل خود را به درستی هرچه تمام تر انتخاب کنیم.
ایمن موج ثامن در ادامه این مقاله قصد دارد انواع دوربین مداربسته را برای شما عزیزان شرح دهد. برای راحتی بهتر، انواع دوربین مداربسته را بر اساس چند فاکتور تقیسم بندی می کنیم:

  • انواع دوربین مداربسته از نظر شکل و بدنه
  • انواع دوربین مداربسته از نظر تکنولوژی ساخت
    انواع دوربین مداربسته از نظر لنز
  • انواع دوربین مداربسته از نظر کیفیت تصویری

انواع دوربین مداربسته از نظر شکل و بدنه

دوربین مداربسته بولت:

این نوع دوربین ها به علت شکل ظاهری شبیه به گلوله، یا استوانه به دوربین بولت و یا بالت معروف شده اند. این دوربین ها اکثرا دارای پایه هستند و به علت شکل ظاهری آن ها، بیشتر بر روی دیوار ها نصب می شوند. اکثر دوربین های بولت نه تنها دارای بدنه فلزی هستند، بلکه دارای قابلیت IP66 نیز هستند که باعث می شود دوربین مداربسته در برار باران و شرایط نامساعد آب و هوایی مقاومت بالایی داشته باشند.

دوربین مداربسته دام:

در واقع دام (Dome) به معنای گنبد است، و به علت شکل ظاهری این دوربین ها، به دوربین مداربسته دام معروف شده اند. البته از آنجایی که اکثرا دوربین های دام را بر روی سقف نصب می کنند به دوربین های سقفی نیز معروف شده اند.

این نوع دوربین ها از رایج ترین مدل دوربین مداربسته می باشد و بیشتر در فضاهای داخلی و بر روی سقف نصب می شوند.

دوربین های دام برعکس دوربین های بولت اکثرا از جنس پلاستیک بوده، و تنها در برخی از مدل ها جنس بدنه فلزی دارند.

انواع دوربین مداربسته ویژگی و اطلاعات آن ها

دوربین مداربسته اسپید دام:

این نوع از دوربین ها دارای اسم های مختلفی می باشد که معروف ترین این اسم ها: دوربین مداربسته گردان، دوربین مداربسته چرخشی، دوربین مداربسته اسپید دام و PTZ می باشند. این نوع دوربین ها از قوی ترین دوربین های موجود می باشد، که دارای چرخش 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی است.

این دوربین نه تنها هیچ نقطه کوری ندارند بلکه دارای زوم قوی و مناسبی می باشد تا بتوانید نقاط دور را تحت پوشش و بزرگنمایی خود قرار دهید.

این نوع دوربین ها دارای بدنه فلزی می باشند و بیشتر در بزرگ راه ها، اتوبان ها و یا مراکز بزرگ نصب می شوند.

دوربین مداربسته چشم ماهی:

به علت ظاهر این دوربین ها که همانند چشم ماهی است، به این اسم معروف شده اند.

این نوع دوربین ها همانند دوربین های اسپید دام دارای زاویه دید 360 یا 180 درجه ای هستند. نصب دوربین مداربسته چشم ماهی بسیار سخت می باشد و به همین دلیل استفاده و نصب این دوربین ها در حال حاضر بسیار کم و مرسوخ شده است.

نصب این دوربین ها شرایط خاصی دارد برای مثال: این نوع دوربین ها را باید حتما در مرکز سقف نصب کنید و همچنین باید حداقال ارتفاع سقف نیز 3 متر باشد. سطح سقف باید کاملا صاف باشد یعنی نباید لوستر، لامپ و یا هیچ برآمدگی در کنار دوربین باشد.

دوربین مداربسته بی سیم:

همانطور که از اسم این دوربین ها پیداست اطلاعات را بدون نیاز به سیم و با وصل شدن به شبکه اینترنت جا‌به‌جا می کند. البته این دوربین ها فقط برای جا‌به‌جایی اطلاعات نیازی به سیم ندارند، اما برای تامین برق خود نیاز به کابل دارند.

این نوع دوربین ها به علت نداشتن هزینه نصب و همچنین نصب راحتی که دارد، بین کاربران محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

انواع دوربین مداربسته از نظر تکنولوژی ساخت

دوربین های مداربسته از نظر تکنولوژی ساخت و چگونگی ارسال اطلاعات به دستگاه ضبط به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

دوربین مداربسته آنالوگ:

این تکنولوژی از قدیمی ترین نسل دوربین ها بوده و به دلیل قیمت پایین، سادگی در نصب و همچنین تنوع زیاد از محبوب ترین دوربین ها بین کاربران می باشد.
دستگاه ضبط کننده در سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ DVR می باشد و برای اتصال دوربین مداربسته به دستگاه ضبط و همچنین جا‌به‌جا کردن اطلاعات از کابل کواکسیال استفاده می کنیم.

البته که کیفیت پایین و محدود بودن این دوربین ها در قابلیت های مختلف، باعث شده است که محبوبیت خود را بین کاربران از دست بدهد. که با ورود دوربین های HD این مشکل نیز حل شد، در واقع دوربین های HD نسل جدید دوربین های آنالوگ می باشد که دارای کیفیت تصویری بالایی می باشد.

دوربین مداربسته تحت شبکه:

در دوربین های تحت شبکه یا همان IP اطلاعات و تصاویر در دستگاه NVR ذخیره می شود. و همچنین برای اتصال دوربین مداربسته به دستگاه ضبط و جا‌به‌جایی اطلاعات از کابل cat یا شبکه استفاده می شود.

کیفیت تصویر بالا، قابلیت های هوشمند و تکنولوژی به روزی که در دوربین های تحت شبکه استفاده می شود، باعث شده است جایگاه و محبوبیت خوبی را در بین کاربران داشته باشد. با این حساب به علت قیمت بالای دوربین های تحت شبکه، برخی از کاربران دوربین های آنالوگ را ترجیح می دهند.

انواع دوربین مداربسته از نظر لنز

لنز ثابت:

همانطور که از اسم این لنز ها مشخص است، این لنز ها دارای فاصله کنونی ثابتی هستند. و این به آن معناست که زاویه دید دوربین مداربسته بعد از نصب آن دیگر قابل تغییر نمی باشد. این لنز ها دارای قیمت پایینی می باشند و برای مکان هایی که از احساسیت کمتری برخور دار است مناسب می باشد.

لنز متغیر (وریفوکال):

در لنز های وریفوکال شما می توانید فاصله کنونی دوربین مداربسته را بعد از نصب آن به صورت دستی تغییر دهید، اما در لنز های ثابت این کار امکان پذیر نمی باشد. همچنین این لنز ها دارای زوم اپتیکال نیز می باشد.

لنز متغیر خودکار (موتورایز):

شما با استفاده از لنز موتورایز می توانید فاصله کنونی را از راه دور و با استفاده از دستگاه ضبط خود تغییر دهید. این نوع لنز ها بیشتر در محیط هایی استفاده می شود که محدودیت نصب دارند و دسترسی به دوربین مداربسته بسیار دشوار می باشد.

قیمت لنز های موتوراز نسبت به بقیه لنز ها نیز گران تر می باشد.

انواع دوربین مداربسته از نظر کیفیت تصویری

میزان شفافیت و کیفیت تصویر به کیفیت دوربین مداربسته بستگی دارد. کییفت تصویر در دوربین مداربسته بر مبنای مگاپیکسل تعریف شده است، هرچقدر تعداد پیکسل هایی که یک تصویر را تشکیل می دهد بیشتر باشد کیفیت تصویر نیز بالاتر و بهتر می شود.

کیفیت های موجود در بازار:

  • 1 مگاپیکسل: 1280*720 (HD)
  • 2 مگاپیکسل: 1920*1080 (Full HD)
  • 3 مگاپیکسل: 2048*1536
  • 4 مگاپیکسل: 2560*1440
  • 5 مگاپیکسل: 2536*1920
  • 8 مگاپیکسل: 3840*2160 (4K)
  • 12 مگاپیکسل: 3000*4000

این ها همه کیفیت های موجود در بازار می باشد اما عموما بیشتر از 8 مگاپیکسل استفاده نمی شود و بالای 8 مگاپیکسل برای پروژه های بسیار خاص استفاده می شود.

انواع دوربین مداربسته ویژگی و اطلاعات آن ها

ما در سایت ایمن موج ثامن همیشه سیع کرده ایم که رضایت کاربران و مشتریان خود را جلب کنیم. شما می توانید با مراجعه به سایت ایمن موج ثامن از مقالات رایگان ما در رابطه سیستم های حفاظتی امنیتی دوربین مداربسته و تکنولوژی های روز دنیا کمال استفاده را ببرید. و همچنین می توانید هر گونه سوالی در رابطه با دوربین های مداربسته داشتید از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

حس خوب امنیت را با ما تجربه کنید، گروه فنی مهندسی ایمن موج ثامن.

#توجه: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی بوده و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده تهیه و نگارش شده است.
دیجی‌رو مسئولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد.

بامن

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا