فناوری

راه ساده تشخیص گوشی نو از گوشی تعمیر شده / عکس

راه ساده تشخیص گوشی نو از گوشی تعمیر شده / عکس

همه‌ی ما هنگام خرید تلفن جدید ممکن است در چنین شرایطی قرار بگیریم و برای اینکه از آن سربلند بیرون بیاییم، بهتر است تاحدممکن درباره‌ی تشخیص گوشی تعمیری و ریفربیش آگاهی پیدا کنیم تا بعداً به دردسر نیفتیم. در این مقاله، روش‌های مختلف تشخیص گوشی تعمیری را مرور می‌کنیم.

بررسی مشخصات ظاهری

یکی از بهترین راهکارها برای تشخیص گوشی تعمیری، بررسی مشخصات ظاهری آن مانند خوردگی پیچ‌ها است که پس از بازکردن قاب پشت گوشی می‌توانید آن را متوجه شوید. ازآن‌جاکه برای تعمیر هرکدام از قسمت‌های گوشی باید پیچ‌ها باز شوند، اگر گوشی تعمیری باشد، احتمالاً می‌توانید اثر خوردگی را روی پیچ‌ها مشاهده کنید.

در حالت عادی، پیچ‌ها و محفظه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، کاملاً نو هستند و اغلب لیبل سازنده‌ی مرتبط روی آن‌ها به‌چشم می‌خورد. گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که اگر شخصی حرفه‌ای این کار را انجام داده باشد، ممکن است پس از بازکردن گوشی، مجدداً لیبل را روی پیچ‌ها بچسباند؛ ازاین‌رو، اگر با لیبل مواجه شدید، آن را بردارید و پیچ‌ها را با دقت بررسی کنید. درآخر، توصیه می‌کنیم که این کار را حتماً به‌کمک افراد متخصص انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

  • اسب گوشتخوار، تصویری که دنیا را متحیر کرد/ عکس

  • تویوتا ارزان‌ترین سوخت جهان را جایگزین بنزین می‌کند! / عکس

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید، نحوه‌ی قرارگیری صفحه‌نمایش روی گوشی است که با نگاه‌کردن به دوربین و کناره‌های نمایشگر تا حدی تشخیص‌دادنی است. درواقع، اگر تعویض ال‌سی‌دی به‌درستی انجام نشده باشد، آن‌طورکه باید روی فریم قرار نمی‌گیرد و کمی با برد گوشی فاصله دارد و حتی ممکن است اثرهای چسب‌ها و مواد استفاده‌شده را نیز در اطراف گوشی مشاهده کنید. این موضوع را می‌توانید با نحوه‌ی قرارگرفتن پنل صفحه‌نمایش روی محفظه‌ی دوربین نیز متوجه شوید.

نکته‌ی دیگر این است که اگر شخصی غیرحرفه‌ای در گوشی را برای تعویض یا تعمیر قطعات باز کرده باشد، احتمالاً با بررسی ساده درمی‌یابید که پنل جلو یا پشت به‌خوبی روی دستگاه قرار نگرفته‌اند و به عبارتی لق می‌زنند.

نرم‌افزارهای تشخیص تعمیری‌بودن گوشی

برای تشخیص گوشی تعمیری اندروید افزون‌بر روش‌های مذکور، می‌توانید از برنامه‌های جانبی مانند Phone Info یا Phone Check نیز کمک بگیرید. در این برنامه‌ها گزینه‌ای برای تشخیص تعمیری‌بودن گوشی وجود ندارد؛ بااین‌حال، تمام بخش‌های دستگاه ازجمله صفحه‌نمایش، سلامت باتری، سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی را بررسی می‌کنند؛ بنابراین، اگر دستگاه ایراد نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری خاصی داشته باشد، آن را متوجه خواهید شد.

اگر قصد داشته باشید گوشی کارکرده‌ی خود را بفروشید، با استفاده از این گونه نرم‌افزارها، می‌توانید مشکلات گوشی را بررسی کنید و ببینید کدام‌یک از بخش‌های آن به تعمیر نیاز دارند. برای گوشی آیفون نیز می‌توانید از برنامه‌ی 3uTools کمک بگیرید. این نرم‌افزار علاوه‌بر ویژگی‌هایی مثل پشتیبان‌گیری اطلاعات، بازیابی داده‌ها و مدیریت آیفون، می‌تواند سخت‌افزار گوشی را آزمایش و عیب‌یابی کند تا از این طریق متوجه شوید چه قطعاتی تعویض شده‌اند.

گوشی‌های ریفربیش

گاهی اوقات به‌دلیل بروز مشکلات فنی در خط‌تولید شرکت‌های سازنده، دستگاه‌هایی با نقص‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری به‌دست کاربران می‌رسند و درنهایت، برای حل مشکل به نمایندگی بازگردانده می‌شوند. این گوشی‌ها پس از رفع مشکل مجدداً بسته‌بندی خواهند شد و این‌ بار با قیمت کمتری فروخته می‌شوند که اصطلاحاً به آن‌ها ریفربیش گفته می‌شود.

راه ساده تشخیص گوشی نو از گوشی تعمیر شده / عکس

موضوع مهم درباره‌ی این نوع دستگاه‌ها، این است که برخی از فروشنده‌ها آن‌ها را بدون تخفیف و با قیمت گوشی‌های نو می‌فروشند. برای تشخیص گوشی‌های ریفربیش آیفون، بهترین روش استفاده از شماره مدل است که درادامه، نحوه‌ی انجام آن را توضیح می‌دهیم. برای اطلاع از دیگر روش‌های موجود، مقاله‌ی «آیفون ریفربیش‌شده چیست و چه تفاوتی با آیفون آکبند دارد؟» را از دست ندهید.

تشخیص گوشی ریفربیش‌شده آیفون

بهترین روش برای تشخیص تعمیری‌بودن گوشی آیفون بررسی شماره مدل است که در تنظیمات دستگاه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. درواقع، با بررسی شماره مدل آیفون به‌راحتی متوجه می‌شوید که آیفون شما را قبلاً اپل بازسازی کرده است یا خیر. شماره مدل در گوشی‌های آیفون معمولاً با حروف M ،‌F،‌P و N شروع می‌شود که هرکدام مفهوم خاصی دارند.

برای مشاهده و بررسی شماره مدل، تنظیمات آیفون را باز کنید و سپس به «General» بروید. حالا «About» را فشار دهید و در بخش «Model» می‌توانید شماره مدل را مشاهده کنید.

اگر شماره مدل با «M» شروع شود، دستگاه کاملاً نو است و هیچ‌گونه تعمیری روی آن انجام نشده است.

حرف «F» نشان‌دهنده‌ی این است که دستگاه مذکور را اپل یا شرکت دیگری تعمیر کرده است.

حرف «P» در ابتدای شماره مدل نشان می‌دهد که روی بدنه‌ی دستگاه پیام یا نوشته‌ی خاصی درج شده است.

حرف «N» نیز نشان‌دهنده‌ی این است که دستگاه فعلی به‌عنوان جایگزین دستگاهی خراب ارائه شده است. درواقع، اگر اپل نتواند دستگاه خراب را تعمیر کند، دستگاه جدیدی را دراختیار خریدار قرار می‌دهد.

به‌طورکلی، محصولاتی که اپل آن‌ها را بازسازی یا تعمیر کرده است، ظاهر و عملکردی شبیه به آیفون‌های نو دارند و همان‌طورکه می‌دانید، به‌راحتی تشخیص‌دادنی نیستند؛ بااین‌حال، اپل به‌دلایل قانونی نمی‌تواند آن‌ها را به‌عنوان دستگاه نو بفروشند و معمولاً این محصولات تعمیرشده را با تخفیف زیادی عرضه می‌کند.

بررسی فیزیکی به‌کمک افراد متخصص

اگر با استفاده از نکات ذکرشده نتوانستید تعمیری‌بودن گوشی را تشخیص دهید، درحالی‌که هنوزهم از تعمیری‌نبودن آن مطمئن نیستید، آخرین راهکار این است که گوشی را به‌دست افرادی بسپارید که با قطعات مختلف گوشی آشنا هستند و در این زمینه تجربه‌ی کافی دارند.

اگر کار تعمیر گوشی به‌دست افراد حرفه‌ای انجام شده باشد، به‌راحتی تشخیص‌دادنی نیست؛ بنابراین، افراد متخصص می‌توانند با بازکردن و بررسی بخش‌های مختلف دستگاه، قطعه‌های تعویض‌شده یا تعمیرشده را پیدا کنند. این آخرین راهکار برای تشخیص گوشی تعمیری و به‌عبارتی تیری است در تاریکی که امیدواریم با استفاده از آن بتوانید از نو یا تعمیری بودن گوشی آگاه شوید.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا