تکنولوژی

کانادا با وضع قوانینی می‌خواهد از وقوع جرم در فضا جلوگیری کند

کانادا با وضع قوانینی می‌خواهد از وقوع جرم در فضا جلوگیری کند

کانادا قوانینی را برای سه سناریوی حضور در خارج از زمین شامل زمان سفر به ماه، هنگام بازگشت به زمین و زمانی که فضانوردان در مدار هستند تدوین می‌کند تا از وقوع جرم و جنایت در خارج مرزهای زمینی جلوگیری کند.

این کشور در واقع قوانین کیفری خود را اصلاح می‌کند تا به صورت خاص جنایات ارتکابی در ماه را نیز زیر نظر بگیرد.

ناسا در پروژه «آرتمیس» قصد دارد در سال 2025 انسان را مجددا به ماه بازگرداند و اکتشافات خود از این سیاره را با قدرت بیشتری ادامه دهد. مقامات کانادایی که خود را برای آن آماده می‌بینند، قصد دارند از هرگونه جنایت در ماه جلوگیری کنند.

کانادا روز پنجشنبه اصلاحیه‌ای در قوانین کیفری خود پیشنهاد کرد که به موجب آن می‌توان جنایات ارتکابی در ماه توسط فضانوردان کانادایی را در سه سناریوی خارج از زمین: هنگام سفر از زمین به ماه، هنگام بازگشت از ماه به زمین و زمانی که در مدار هستند، مورد تعقیب و بررسی قرار داد.

به عبارت دیگر، طبق لایحه مصوب «C-19» اگر یک خدمه کانادایی در طی یک پرواز فضایی مرتکب عملی شود که در کانادا جرم شناخته می‌شود و مجازات دارد، در فضا نیز جرم شناخته شده و پس از بازگشت به خاک کانادا با مجازات روبرو می‌شود.

این قوانین به صورتی اصلاح شده‌اند که گویی خدمه فضایی در خاک کانادا قرار دارد و باید تمام قوانین این کشور را در فضا نیز رعایت کند.

جنایات ارتکابی در ماه

همین مورد سبب می‌شود تا فضانوردان کانادایی تلاش کنند بهترین رفتار را در پروازهای فضایی داشته باشند. رها کردن زباله در سطح ماه، برداشتن پنهانی یک قطعه سنگ یا مقداری خاک از سطح این سیاره و آسیب به بافت آن همگی از مصادیق جنایت در ماه شناخته می‌شود.

قانون کیفری کانادا پیش از این نیز به بررسی رفتار فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌پرداخت. اما اصلاحیه پیشنهادی اکنون جرایم مربوط به حضور در سطح ماه را نیز دربرمی‌گیرد. اگرچه هنوز هیچ بیانیه‌ای مبنی بر حضور یک فضانورد کانادایی در ماموریت‌های آرتمیس صادر نشده است، اما کانادا قوانین سرسختانه خود را در پیش گرفته است.

این قانون جدید فرازمینی یک قدم بالاتر از قانون‌های فضایی است که توسط سازمان ملل ارائه شده است – قانونی که از سال 1967 تاکنون به روز رسانی نشده است. این قانون تقریبا تمام پیامدهای مربوط به سفرهای این چنینی را به صلاحدید کشور متهم واگذار می‌کند.

امید داریم به زودی شاهد برپایی قوانین مربوط به سفرهای فضایی در کشورهای دیگر نیز باشیم تا با گسترش حضور انسان در فضا از احتمال جنایات ارتکابی کاسته شود.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا