تکنولوژی

ویدئو ناسا از فوران شعله خورشیدی عظیم [ تماشا کنید]

رصدخانه «Solar Dynamics» ناسا، ویدیویی از فوران شعله خورشیدی به ثبت رسانده است. این شعله که متعلق به «کلاس X» بوده و قوی‌ترین فوران تولید شده خورشیدی است، در تصاویر تهیه شده در قسمت پایین سمت چپ آن دیده می‌شود.

لکه‌های خورشیدی نواحی روی سطح خورشید هستند که در آن میدان‌های مغناطیسی قدرتمندی در اندرکنش هستند. این میدان‌ها در اثر جریان بارهای الکتریکی ایجاد می‌شوند. آزاد شدن انرژی حاصل از برخورد این میدان‌ها شعله خورشیدی را پدید می‌آورد و مواد خورشیدی با نام «CME» را به صورت انفجاری به بیرون پرتاب می‌کنند.

شعله خورشیدی

سازمان ملی اقیانوسی و جوی «NOAA» شعله‌های خورشیدی را براساس شدت پرتوهایی که منتشر می‌کنند، از A تا X طبقه‌بندی می‌کند. هر سطح از این پرتوها ده برابر از سطح پیشین خود قوی‌تر است.

شعله خورشیدی که در ویدئو زیر شاهد آن هستیم، با نام «X1.1» به ثبت رسیده است. این شعله دومین شعله قدرتمند ثبت شده در هفته پیش و سومین شعله پرقدرت در سال 2022 است. دو شعله خورشیدی دیگر در تاریخ‌های 19 آپریل با قدرت «X2.2» و 30 مارس با قدرت «X1.3» به ثبت رسیدند. این رخداد ساعت 17:55 بعدازظهر سه شنبه 13 اردیبهشت‌ماه اتفاق افتاده است.

ناسا در توضیح این رویداد نوشت: «این شعله‌ها درحالت عادی نمی‌توانند از جو زمین عبور کنند و به صورت فیزیکی بر انسان تاثیر بگذارند. اما هنگامی که به اندازه کافی شدید باشند، می‌توانند جو را در لایه‌ای که سیگنال‌های GPS و ارتباطات در آن فعال است، دچار اختلال کنند. این اختلال جهش امواج رادیویی با فرکانس بالا را غیرممکن می‌سازد و اصطلاحا سبب «خاموشی رادیویی» می‌شود.»

ستاره‌شناسان از سال 1775 تاکنون به رصد خورشید مشغول هستند و اکنون می‌دانند فعالیت این شراره‌ها در چرخه تقریبا یازده ساله دچار افزایش و کاهش می‌شود.

افزایش فعالیت این شعله‌ها، پرتوهای ایکس را به صورت انفجاری به میدان‌های مغناطیسی زمین می‌فرستد، ماهواره‌های «استارلینک» را دچار اختلال می‌کند، سبب خاموشی رادیو می‌شود و شفق‌های قطبی در جنوب پنسیلوانیا، آیووا و اورگان را شدت می‌بخشد.

پیش‌بینی می‌شود فعالیت خورشید به صورت پیوسته افزایش داشته باشد و با رسیدن به اوج خود در سال 2025، سپس سیر نزولی را در پیش بگیرد.

مجله خبری بیکینگ