تکنولوژی

سازمان ملل: بشریت در مارپیچ خودویرانگری گرفتار شده است

سازمان ملل: بشریت در مارپیچ خودویرانگری گرفتار شده است

سازمان ملل در گزارش جدید خود می‌گوید درک نادرست بشر از خطر، سبب شده تا در مارپیچ خودویرانگری گرفتار شویم. نویسندگان این گزارش باور دارند نرخ بلایای طبیعی تا سال 2030 افزایش چشمگیری خواهد داشت.

گزارش ارزیابی جهانی سازمان ملل، برخی تفکرات از جمله خوش‌بینی، دست کم گرفتن و شکست‌ناپذیر بودن که در اثر شناخت ناقص از ریسک‌پذیری بر ذهن انسان مسلط شده است را، مرور می‌‌کند.

«ژانت السورث» سخنگوی دفتر «UNDDR» گفت:

« درک نادرستی که ما از مفهوم خطر و ریسک‌پذیری داریم سبب می‌شود به صورت ناخودآگاه آن‌ها را نادیده بگیریم و عدم اقدام فوری سبب می‌شود این بلایا بزرگتر و ویرانگرتر از آنچه در حقیقت هستند، ظاهر شوند.»

این بلایا شامل زلزله، سونامی و آتشفشان، بلایای مربوط به آب و هوا، شیوع خطرات بیولوژیکی مثل آفات و بیماری‌های همه‌گیر است.

نویسندگان این گزارش خاطر نشان کردند که در طول دو دهه گذشته سالانه 350 تا 500 بلای طبیعی در مقیاس متوسط تا بزرگ رخ داده است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند این رقم تا سال 2030 به 560 فاجعه در سال (1.5 فاجعه در روز) خواهد رسید که رقم ترسناکی است.

«آمنه جی محمد» معاون دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «جهان باید برای گنجاندن خطر در نحوه زندگی، ساخت و سرمایه‌گذاری که سبب شده در مارپیچ خودویرانگری گرفتار شویم، کارهای بیشتری انجام دهد.»

خودویرانگری

سازمان ملل با اشاره از همه‌گیری ویروس کرونا به عنوان نمونه‌ای از تفکر نزدیک‌بینی – عدم آینده‌نگری-  و عدم درک خطر – که همان مارپیچ خودویرانگی است – یاد کرد و گفت: «علیرغم تمام هشدارها آمادگی هیچ کشوری در حد مطلوب نبود.»

همچنین خطر فزاینده رویدادهای آب و هوایی شدید که ناشی از گرمایش زمین است، در این لیست قرار دارد که نیاز به همکاری همه مردم برای پیشگیری از بلایای ناشی از آن است.

متاسفانه در این بلایا تمام مردم به یک اندازه تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. هجده کشور از بیست کشوری که بیشترین خطر بلایای طبیعی را داشتند، کشورهای با درآمد متوسط و پایین و نرخ فقر 34 درصد بودند.

السورث در پایان گفت: « پیش‌بینی می‌شود بلایای طبیعی ناشی از خطرات مذکور تا پایان این دهه سبب مرگ حدود 132 میلیون نفر شود.»

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا