بازی

احتمال به کارگیری بهترین تراشه‌های AD102 انویدیا در کارت گرافیک RTX 4090 Ti

احتمال به کارگیری بهترین تراشه‌های AD102 انویدیا در کارت گرافیک RTX 4090 Ti

با عرضه کارت گرافیک RTX 4090 به نظر می‌رسد که تمرکز انویدیا از همین حالا به سمت نسخه ارتقایافته Ti این کارت معطوف شده است. چند ماه است که شایعات زیادی از این محصول قدرتمند به گوش می‌رسد و از سوی دیگر باتوجه‌به اینکه تعداد قابل توجهی از هسته‌های پردازنده گرافیکی AD102 به‌صورت غیرفعال حفظ شدند، طراحی بُرد اصلی و سیستم خنک‌کنندگی نیز نشان از آماده نگه داشتن آن برای محصولی قدرتمندتر دارند. شایعات از احتمال معرفی RTX 4090 Ti با ۱۸۱۷۶ هسته CUDA و ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6X حکایت دارند. ضمن اینکه باید تراشه حافظه این مدل نیز از نسخه سریع‌تر ۲۴ گیگابیتی باشد؛ یعنی حداکثر پهنای باند داده‌ این GPU از ۱ ترابایت به ۱.۱ ترابایت بر ثانیه افزایش می‌یابد.

براساس گزارش جدید XpeaGPU در توییتر که قبلا هم به انتشار اطلاعات موثق درباره پردازنده‌های گرافیکی سری Ada پرداخته، انویدیا از همین حالا تراشه‌های AD102 خود را برای RTX 4090 Ti ذخیره می‌کند. انتظار می‌رود این کارت ۱۰ تا ۲۰ درصد سریع‌تر از نسخه فعلی RTX 4090 باشد.

تراشه گرافیکی Ti

از سوی دیگر گفته می‌شود که پردازنده گرافیکی AD102 در این مدل حداکثر فرکانس بوست ۲.۷۵ گیگاهرتز را ارائه خواهد کرد که ۲۰۰ مگاهرتز بالاتر از RTX 4090 است. فرکانس واقعی عملکرد این کارت در بازی‌ها نیز باید به ۲.۹۵ گیگاهرتز برسد که عملا به‌معنی ۱۰۷ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی single-precision به‌صورت پیشفرض خواهد بود. این فرکانس تقریبا شبیه به عملکرد RTX 4090 است، با این تفاوت که آن کارت در حالت اورکلاک به این میزان خواهد رسید.

شایعات از عرضه کارت گرافیک RTX 4090 Ti در آینده نسبتا دور حکایت دارند. احتمالا انویدیا برای انجام این کار فعلا منتظر پاسخ AMD به پردازنده‌های گرافیکی Ada است. بازار پردازنده‌های گرافیکی طی ماه آینده، عرضه نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی RDNA3 را در پیش دارد.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا