اینترنت

دانشمندان موفق به طراحی یک ماسک صورت با قابلیت سنجش ضربان قلب شدند

دانشمندان موفق به طراحی یک ماسک صورت با قابلیت سنجش ضربان قلب شدند

امروزه ماسک‌های صورت به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده‌اند و این موضوع چندان جای تعجب ندارد. با این‌حال در آینده این ماسک‌ها علاوه بر حفاظت از شما و اطرافیانتان احتمالا دارای فواید بیش‌تری خواهند بود.

atramart mobile

محققان دانشگاه نورث‌وسترن (که Josiah Hester؛ خالق کنسول بازی بدون باتری Game Boy نیز یکی از آن‌هاست) موفق به توسعه یک حسگر ماسک صورت موسوم به فیس‌بیت (FaceBit) شده‌اند. این سنسور قادر به ردیابی طیف گسترده‌ای از داده‌های مرتبط با سلامت از داخل یک ماسک N95 است.

واحدی که به‌صورت مغناطیسی به ماسک متصل شده است؛ با استفاده از حرکات ظریف سر ناشی از پمپاژ خون در بدن قادر به اندازه‌گیری ضربان قلب کاربر خواهد بود. همچنین این سنسور با بررسی کاهش ناگهانی مقاومت ماسک قادر به تشخیص نشتی یا عدم قرارگیری مناسب آن روی صورت خواهد بود.

avang neterbit mobile

این اندازه‌گیری‌ها به نوبه خود می‌توانند در تشخیص بسیاری از شرایط دیگر به سنسور کمک کنند. داده‌های مربوط به تنفس و ضربان قلب به کاربر اطلاع می‌دهند که وی چه زمانی دچار استرس بوده و نیاز به استراحت دارد. اگرچه این سنسور جایگزینی برای تست قرارگیری مناسب ماسک N95 (جهت تائید درزبندی مناسب ماسک) محسوب نمی‌شود؛ اما کماکان می‌تواند به منظور قرارگیری مناسب ماسک روی صورت طی یک روز طولانی به کاربر کمک کند.

دانشمندان موفق به طراحی یک ماسک صورت با قابلیت سنجش ضربان قلب شدند

با توجه به وجود یک باتری در نمونه اولیه تولید شده ماسک، کاربران احتمالا ناچار به شارژ سنسور نخواهند بود. این سنسور به منظور افزایش طول عمر ماسک تا 11 روز از نیروی تنفس، گرما، حرکت و خورشید استفاده می‌کند. آقای هستر نهایتا تمایل دارد تا این ماسک فاقد هرگونه باتری باشد.

ماسک FaceBit پیش از آماده‌سازی جهت استفاده در دنیای واقعی بایستی آزمایشات بالینی و سایر تست‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد. با این‌حال تیم آقای هستر پیش‌تر کد و سخت‌افزار پروژه را در اختیار عموم قرار داده است. این اقدام امکان ساخت و ارزیابی عملکرد ماسک توسط سایرین را فراهم می‌کند.

اگرچه این ماسک احتمالا یکی از گزینه‌های خرید برای کاربری شخصی به‌شمار نمی‌رود؛ اما عرضه آن برای بیمارستان‌هایی که خواهان حفظ ایمنی کارمندان خود و جلوگیری از فرسودگی شغلی در شیفت‌های کاری طولانی هستند؛ می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا