بازی

زیباترین روستاهای ایران

زیباترین روستاهای ایران

برخی از روستاهای تماشایی ایران در میان کوهستان‌های بلند قرار دارند و برخی دیگر در جنگل‌های انبوه یا میان کویرها قرار گرفته‌اند. سفر به هرکدام از روستاهای کشور فرصت آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم اصیل‌ترین مردمان ایران زمین را فراهم می‌کند.

فیلبند

  • آدرس روستای فیلبند: استان مازندران، جنوب بابل، بخش بندپی غربی، روستای فیلبند (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای فیلبند: اواخر بهار تا اواخر تابستان

روستای فیلبند میان اقیانوس ابر

منبع عکس: خبرگزاری دانشجو، عکاس نامشخص

روستای فیلبند از زیباترین روستاهای مازندران در شهرستان بابل است. این روستا به‌دلیل ارتفاع زیاد در طول روز پدیده اقیانوس ابر را تجربه می‌کند و دلیل زیبایی و شهرت آن نیز همین است. روستای فیلبند از مناطق ییلاقی شمال کشور به شمار می‌رود و ساکنان این روستا در طول فصل‌های سرد به‌دلیل بارش برف سنگین و سرمای شدید، این منطقه را ترک می‌کنند. در طول بهار و تابستان نیز در بسیاری از روزها چند پدیده آب و هوایی متنوع در فیلبند اتفاق می‌افتند.

ارتفاع روستای فیلبند به حدود ۲۷۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد و زیباترین چشم‌اندازها از جنگل‌ها و دشت‌های اطراف در این منطقه به چشم می‌خورند. مسیر دسترسی به این روستا از میان جنگل‌های الیمستان عبور می‌کند و بسیار زیبا است. در سفر به روستای فیلبند می‌توانید از روستای سنگچال، بقعه امامزاده یحیی و چشمه لار نیز بازدید کنید. کوهپایه‌ها و تپه‌های اطراف این روستا نیز برای پیاده روی و گشت‌وگذار بسیار مناسب هستند؛ اما بدون راهنمای آشنا به مسیر به نقاط کوهستانی و دور نروید.

خانه های روستای فیلبند روی دامنه های ابری هنگام غروب

منبع عکس: خبرگزاری راه دانا، عکاس نامشخص

برای بازدید از روستای فیلبند باید در مسیر جاده هراز به‌سمت جنگل‌های الیمستان بروید. جاده فرعی این روستا در مسیر تهران به بابل در شرق جاده و در فاصله تقریبی ۱۴۰ کیلومتری تهران قرار دارد. این جاده فرعی بسیار پیچ در پیچ و باریک است و برای عبور از آن باید دقت کنید. جاده فرعی روستای فیلبند در ۶ ماه دوم سال پوشیده از برف و یخ می‌شود و عبور از آن در بازه‌های طولانی ممکن نیست.

برای اقامت در روستای فیلبند خانه‌های محلی بهترین گزینه‌ها هستند. به‌دلیل آب و هوای متغیر و شب‌های سرد این روستا کمپ شبانه در فیلبند چندان توصیه نمی‌شود. بهترین زمان سفر به روستای فیلبند فصل تابستان است. نخستین روزهای بهار سرمای هوا هنوز در این منطقه احساس می‌شود؛ اما هرچه به‌سمت تابستان نزدیک شویم، هوا لطیف‌تر خواهد شد. برای پیاده روی میان اقیانوس ابر فیلبند و تماشای حرکت ابرها باید سحرخیز باشید. نخستین ساعت‌های روز بیشترین احتمال تشکیل اقیانوس ابر در روستای فیلبند وجود دارد.

ماسوله

  • آدرس روستای ماسوله: استان گیلان، ۶۰ کیلومتری جنوب غربی رشت، روستای ماسوله (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای ماسوله: اوایل بهار تا اواخر پاییز

خانه های پلکانی ماسوله روی دامنه های سرسبز کوهستانی

منبع عکس: سایت ایرانگرد، عکاس نامشخص

ماسوله از زیباترین روستاهای اصیل ایران بود که در طول سالیان اخیر به‌دلیل استقبال گردشگران و توسعه زیرساخت‌های آن به شهر تبدیل شده است؛ اما هم‌چنان بافت روستایی خود را دارد. این شهر کوچک در فاصله ۶۰ کیلومتری رشت و ۳۵ کیلومتری فومن قرار دارد و برای بازدید از آن باید با پای پیاده راهی کوهستان شوید. وسایل نقلیه تنها می‌توانند تا میدان ورودی ماسوله تردد کنند و ورود به این شهر کوچک با هر وسیله نقلیه‌ای ممنوع است.

شهرت ماسوله به‌دلیل ساختار پلکانی خانه‌های آن است؛ در این منطقه هیچ وسیله نقلیه‌ای اجازه ورود و تردد ندارد

ماسوله در گذشته معروف‌ترین روستای پلکانی ایران بود و امروزه نیز به همین دلیل شهرت دارد و گردشگران زیادی در طول سال برای بازدید از خانه‌های روستایی در دامنه کوه به این منطقه سفر می‌کنند. خانه‌های این منطقه سبک روستایی و سنتی خود را حفظ کرده‌اند. سقف هر خانه ماسوله، حیاط خانه بالا دست آن است و برای رسیدن به خانه‌های بالاتر باید مسیر پلکانی درسراسر این شهر را بالا بروید.

برخی از خانه‌های روستای ماسوله به‌دلیل قدمت بالا به موزه تبدیل شده‌اند و نام آن‌ها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. آب و هوای ماسوله در بهار معتدل، در تابستان نسبتا گرم، در پاییز خنک و بارانی و در زمستان‌ها سرد و برفی است. در بسیاری از روزهای سال ماسوله از مه پوشیده می‌شود؛ به‌خصوص با نزدیکی شدن غروب، مه غلیظ تمام شهر را می‌پوشاند.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی ماسوله می‌توان به جاذبه‌های طبیعی این منطقه مانند آبشار کوشم، آبشار و رودخانه ماسوله رودخان، آبشار خرم بو، آبشار توریشوم، لار چشمه، ماسوله داغی، ییلاق کوربار، ییلاق للندیز و پارک جنگلی ماسوله اشاره کرد. بازار قدیمی این شهر و خانه‌های تاریخی آن که به موزه‌های متنوع تبدیل شده‌اند نیز از جاذبه‌های تاریخی داخل ماسوله هستند.

شهر ماسوله در شب با نورپردازی شبانه

منبع عکس: سایت گلونی، عکاس نامشخص

برای اقامت در ماسوله می‌توانید شب را در خانه‌های محلی بگذرانید. بسیاری از گردشگران سفر یک‌روزه به ماسوله را برای بازدید از این شهر انتخاب می‌کنند؛ اما برای تماشای شهر پوشیده از مه صبحگاهی، اقامت در خانه‌های مرتفع ماسوله خالی از لطف نیست. بهترین زمان سفر به ماسوله از نخستین روزهای بهار تا واپسین روزهای پاییز است. گرچه در بهار و پاییز برای گشت‌وگذار در ماسوله نیاز به پوشش اضافه خواهید داشت؛ طبیعت این منطقه در این فصل‌ها بسیار تماشایی می‌شود.

اورامان تخت

  • آدرس روستای اورامان تخت: استان کردستان، ۶۰ جنوب شرقی مریوان، روستای اورامان تخت (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای اورامان تخت: اواسط بهار تا اواخر تابستان

اورامان تخت در کوهستان های سرسبز کردستان از نمای دور

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

اورامان تخت از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین روستاهای ایران در کردستان است که در منطقه‌ای کوهستانی و میان دشت‌های سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد. این روستا بخشی از منطقه وسیع اورامانات به شمار می‌رود و در زبان محلی با نام‌های «هه‌ورامان» و «هورامان» نیز شناخته می‌شود. اورامان تخت نیز یکی دیگر از روستاهای پلکانی و کوهپایه‌ای در کشور ما است که اطراف آن را زیباترین مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی پوشانده‌اند.

قدمت روستای اورامان تخت به دوره پارینه‌سنگی می‌رسد و آثار تاریخی به‌جای‌مانده مانند کتیبه‌های سنگی در گوشه و کنار این منطقه سابقه باستانی این روستا را مشخص می‌کنند. اورامان تخت آب و هوایی کوهستانی دارد و سردسیر است؛ اما جنگل‌ها و مراتع اطراف این روستا در نیمی از سال سرسبز هستند. درختان بلوط، انجیر، گردو و بوته‌های وحشی جنگلی تصاویری زیبا در اطراف این روستا به وجود آورده‌اند.

خانه های پلکانی اورامان تخت میان کوهستان های بلند

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

معماری خانه‌های روستای اورامان نیز به‌صورت پلکانی است و ساختار آن سبب شهرت این روستا به نام «هزار ماسوله» شده است. رودخانه سیروان و مراتع سرسبز اطراف آن از زیباترین جاذبه‌های طبیعی روستای اورامان تخت هستند. قدمت این روستای باستانی و ظرفیت‌های برجسته فرهنگی آن سبب ثبت نام اورامان تخت به‌عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران در فهرست یونسکو در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ شمسی شد.

برای بازدید از روستای اورامان تخت با توجه به محل سکونت خود به کردستان و مریوان بروید. این روستا در فاصله ۶۰ کیلومتری از جنوب شرقی این شهر قرار دارد. مسیر دسترسی به اورامان تخت از زیباترین جاده‌های کوهستانی کشور ما است. برای اقامت در این منطقه هتل سنگی اورامانات، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های محلی بهترین گزینه‌ها هستند. بهترین زمان سفر به اورامان تخت از اواسط بهار تا واپسین روزهای تابستان است. در این بازه زمانی به‌خصوص در اردیبهشت ماه طبیعت این منطقه بسیار زیبا و تماشایی می‌شود.

ابیانه

  • آدرس روستای ابیانه: استان اصفهان، ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز، روستای ابیانه (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای ابیانه: فصل‌های بهار و پاییز

روستای سرخ ابیانه میان کوهستان و درختان سبز

منبع عکس: سایت ویزیت ایران، عکاس نامشخص

روستای ابیانه در استان اصفهان و نزدیکی نطنز و کاشان، از دیگر روستاهای گردشگری ایران است که شهرتی جهانی دارد. خاک سرخ این روستا و معماری پلکانی آن توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. اطراف ابیانه را مناطق گرم و کویری پوشانده‌اند؛ اما آب و هوای این روستا با شهرهای اطراف آن اختلاف قابل‌توجهی دارد.

ابیانه در دامنه‌های کوهستان کرکس و در ارتفاع بیش از ۲۲۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و موقعیت طبیعی مناسب، معماری سنتی و بومی خانه‌ها و بناهای تاریخی آن، مهم‌ترین ویژگی‌های این روستا هستند که سبب ثبت نام ابیانه در فهرست آثار ملی ایران شده‌اند.

خاک سرخ روستای ابیانه سبب شهرت دوچندان این روستا شده است

قدمت روستای ابیانه به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش یعنی دوره حکومت ساسانیان می‌رسد. خانه‌های این روستا در بخش شمالی رودخانه «برزرود» به‌صورت پلکانی قرار گرفته‌اند. هیچ دیواری میان خانه‌ها قرار ندارد و از قدیمی‌ترین بناها در ابیانه می‌توان به خانه «غلام نادر شاه» و «نایب حسین کاشانی» اشاره کرد.

از دلپذیرترین تفریح‌ها در روستای ابیانه می‌توان به پیاده روی میان کوچه‌های آن اشاره کرد. کافه‌های متنوعی نیز در حاشیه رودخانه در پایین دست روستای ابیانه قرار گرفته‌اند که مسافران زیادی پس از گشت‌وگذار در روستا برای رفع خستگی در آن‌ها اتراق می‌کنند. کوهنوردی در کوه‌های اطراف ابیانه نیز طرفداران زیادی دارد. از مهم‌ترین جاهای دیدنی این روستا می‌توان به آب انبارها، چشمه ابیانه، کاروان‌سراها، موزه مردم شناسی، قلعه‌ها، قبرستان قدیمی، زیارتگاه‌ها و آتشکده ابیانه اشاره کرد.

برای اقامت در ابیانه گزینه‌های متفاوتی دارید. هتل‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های روستایی در این منطقه فعالیت می‌کنند که مورد توجه گردشگران هستند. بهترین زمان برای بازدید از ابیانه فصل‌های بهار و پاییز هستند. در این زمان‌ها طبیعت این روستا به اوج زیبایی می‌رسد. زمستان‌ در ابیانه سرد و برفی است و گرمای شدید تابستان به‌همراه تابش شدید آفتاب مانع از گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف این روستا می‌شود.

جواهرده

  • آدرس روستای جواهرده: استان مازندران، ۲۵ کیلومتری جنوب غربی رامسر، روستای جواهرده (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای جواهرده: اواسط بهار تا اواخر تابستان

خانه های کوهستانی جواهرده میان درختان سبز

منبع عکس: سایت ره بال آسمان، عکاس نامشخص

جواهرده از زیباترین روستاهای شمال ایران در نزدیکی رامسر است که دورتادور آن را کوهستان‌های بلند پوشانده‌اند. آبشارها و چشمه‌های طبیعی، جنگل‌های انبوه و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی این روستا، جواهرده را به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری داخلی تبدیل کرده‌اند. رامسر را با نام عروس شهرهای ایران می‌شناسند و جواهرده قطب گردشگری این شهر به شمار می‌رود.

جواهرده در نزدیکی مرز مازندران با گیلان قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از زیباترین جاده‌های جنگلی و کوهستانی می‌گذرد. جاذبه‌های طبیعی متنوع در طول مسیر این جاده بی‌شمار هستند و گردشگران از تماشای این زیبایی‌ها سیر نمی‌شوند. جواهرده نیز مانند روستای فیلبند در برخی از زمان‌های سال پدیده اقیانوس ابر را تجربه می‌کند.

مسیر کوهستانی روستای جواهرده زیر آسمان آبی از نمای بالا

منبع عکس: سایت ایرانگرد، عکاس نامشخص

ارتفاعات اطراف جواهرده بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران را تشکیل می‌دهند و تنوع گونه‌های مختلف درختان مانند راش، ممرز و انواع بوته‌های وحشی میوه‌های جنگلی در آن‌ها به چشم می‌خورد. تنوع گونه‌های مختلف جانوران نیز در این منطقه بالا است. از مهم‌ترین جاهای دیدنی جواهرده می‌توان به چشمه‌ها و آبشارها، جنگل‌های اطراف، قله‌های کوهستانی، مقبره شاه یحیی، مسجد آدینه، گورهای تاریخی گبری و پارک جنگلی جواهرده اشاره کرد.

جواهرده در فاصله ۲۵ کیلومتری از جنوب غربی رامسر قرار دارد و جاده کوهستانی این روستا در جوار دره و رودخانه صفارود قرار گرفته است.  آبشار و دریاچه قو از مهم‌ترین جاذبه‌های این جاده به شمار می‌ر‌وند. در جواهرده هتل، اقامتگاه بومگردی،‌ ویلاهای لوکس و خانه‌های روستایی برای اقامت وجود دارند. امکانات متنوع دیگری مانند کافه‌ها و رستوران‌ها نیز در این منطقه به چشم می‌خورند. بازار محلی جواهرده مکانی مناسب برای خرید سوغات، گشت‌وگذار و آشنایی با فرهنگ محلیان این منطقه به شمار می‌رود.

خانه ویلایی در ارتفاعات جواهرده با چشم انداز کوهستانی

منبع عکس: سایت سفربازی، عکاس نامشخص

بهترین زمان سفر به جواهرده از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. این روستا از ییلاق‌های خوش آب و هوا در مازندران به شمار می‌رود و در طول تابستان آب و هوایی مطبوع و لطیف دارد. با شروع پاییز بارش‌ها در این روستا آغاز می‌شوند و به‌تدریج با شروع زمستان برف سنگین جاده کوهستانی را مسدود می‌کند. اگر در پاییز قصد سفر به روستای جواهرده را دارید، لباس گرم و تجهیزات کافی همراه ببرید.

کندلوس

  • آدرس روستای کندلوس: استان مازندران، ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی مرزن آباد، بعد از روستای حیرت، روستای کندلوس (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای کندلوس: اوایل بهار تا اوایل پاییز

خانه های چوبی و گلی در روستای کندلوس

منبع عکس: سایت destription، عکاس نامشخص

روستای کندلوس از زیباترین و پاکیزه‌ترین روستاهای شمال ایران در منطقه کجور مازندران و نزدیکی نوشهر است. این روستا به‌دلیل آب و هوای عالی و طبیعت بکر و تماشایی از محبوب‌ترین مقاصد ییلاقی پادشاهان در گذشته بوده است. مردم روستای کندلوس از اصیل‌ترین مردمان مازندران هستند و آداب و رسوم کهن خود را هم چنان به شیوه سنتی برگزار می‌کنند. قدمت این روستا به حدود ۴۰۰۰ سال قبل می‌رسد و نخستین موزه روستایی در این منطقه تاسیس شده است.

روستای کندلوس محل تاسیس نخستین موزه روستایی در کشور ما است

پیاده روی میان کوچه‌های سنگ‌فرش روستای کندلوس برای گردشگران لذت زیادی دارد. بیشتر خانه‌ها بومی و قدیمی هستند و شیروانی دارند. در این خانه‌ها تزیینات ساده چوبی به‌همراه معماری ساده به چشم می‌خورند که نمادی از خانه‌های سنتی روستایی در شمال ایران هستند.

طبیعت اطراف کندلوس را دره‌های سرسبز پوشیده از گیاهان معطر تشکیل می‌دهند. رودخانه کندلوس در دره زانوس، هم جوار با این روستا جریان دارد و سبب سرسبزی پوشش گیاهی اطراف روستای کندلوس می‌شود. اطراف این منطقه چشمه‌سارهای خروشانی به چشم می‌خورند که گردشگران را به سوی خود جلب می‌کنند. موزه مردم شناسی کندلوس و موزه گیاهان دارویی برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی این روستا به شمار می‌روند و دیو چشمه، آبشار کندلوس و آرامگاه امامزاده فضل و فاضل از دیگر جاهای دیدنی اطراف کندلوس هستند.

بوته های گل صورتی در مسیر خاکی روستای کندلوس

منبع عکس: سایت تیشینه، عکاس نامشخص

بهترین راه دسترسی به روستای کندلوس از مسیر جاده چالوس است. در فاصله پنج کیلومتر پس از مرزن آباد به‌سمت چالوس، تابلوی روستای کندلوس در دوراهی «دوآب»، مسیر این روستا را نشان می‌دهد. برای اقامت در روستای کندلوس می‌توانید اقامتگاه‌های بومگردی یا خانه‌های روستایی را انتخاب کنید. از نخستین روزهای بهار تا نخستین روزهای پاییز بهترین زمان‌ها برای بازدید از روستای کندلوس به شمار می‌روند.

خرانق

  • آدرس روستای خرانق: استان یزد، ۷۵ کیلومتری شمال شرقی یزد، روستای خرانق (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای خرانق: فصل‌های بهار و پاییز و اوایل زمستان

قلعه و بخش باستانی روستای خرانق زیر آسمان ابری

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

روستای خرانق یکی از تاریخی‌ترین آبادی‌های یزد در نزدیکی اردکان و در مسیر جاده اردکان به طبس است. این روستا گرچه نسبت به زیباترین روستاهای ایران در مناطق جنگلی و کوهستانی شهرت کمتری دارد، آثار تاریخی و جاذبه‌های فرهنگی روستای خرانق توجه گردشگران علاقه‌مند به تاریخ را به خود جلب می‌کنند.

قدمت روستای خرانق به ۴۵۰۰ سال می‌رسد و فرسایش کویری در این منطقه به بناهای تاریخی آن آسیب زیادی وارد کرده است. از مهم‌ترین جاهای دیدنی روستای خرانق می‌توان قلعه خرانق، حمام تاریخی، منار جنبان، مسجد جامع، پل خرانق، مزار بابا خادم، کاروانسرای خرانق و آینه‌های این روستا را نام برد. در گوشه و کنار این جاذبه‌ها آثار دستکند تاریخی دیگری نیز به چشم می‌خورند که بر قدمت بالای این منطقه دلالت دارند.

روستا و قلعه تاریخی خرانق در پاییز از نمای دور

منبع عکس: سایت گردشگری یزد، عکاس نامشخص

روستای خرانق در منطقه‌ای کویری و گرمسیر قرار گرفته است و بازدید از آن در فصل تابستان مناسب نیست. این روستا در مقایسه با شهرهای اطراف آب و هوای معتدلی دارد؛ اما تابش مستقیم خورشید در تابستان برای گردشگران آزاردهنده است. با شروع فصل پاییز، آب و هوا در این روستا و مناطق اطراف آن لطیف و مناسب می‌شود و در زمستان نیز سرما به‌جز شب‌ها آزاردهنده نیست. طبیعت روستای خرانق در بهار زیباترین زمان خود را سپری می‌کند و درختان پر از شکوفه می‌شوند.

هجیج

  • آدرس روستای هجیج: استان کرمانشاه، ۳۰ کیلومتری شمال غربی پاوه، روستای هجیج (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای هجیج: فصل‌های بهار و تابستان

روستای کوهستانی هجیج در طبیعت سرسبز اورامانات

منبع عکس: بام نیوز، عکاس نامشخص

هجیج از زیباترین روستاهای کوهستانی ایران است که در نزدیکی پاوه در استان کرمانشاه قرار دارد. در زبان کردی هجیج به معنی دره خوش آب و هوا است و به‌دلیل موقعیت ممتاز طبیعی این روستا، آن را هجیج نامیده‌اند. خانه‌های روستای هجیج نیز به‌صورت پلکانی در راستای کوه قرار گرفته‌اند و جنس آن‌ها از سنگ است؛ به همین دلیل از این روستا با نام «ماسوله سنگی کرمانشاه» یاد می‌کنند.

روستای هجیج در منطقه اورامانات قرار دارد و اطراف آن را کوهستان‌ها احاطه کرده‌اند. رودخانه سیروان در امتداد دره‌های اورامانات از نزدیکی این روستا می‌گذرد و به طبیعت اطراف هجیج سرسبزی می‌بخشد. گردشگران زیادی برای لذت از هوای پاک و طبیعت زیبای این روستا در طول سال به روستای هجیج می روند.

عبور قایق تفریحی در رودخانه سیروان در مجاورت کوهستان شاهو

منبع عکس: سایت دوباره سفر، عکاس نامشخص

از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف روستای هجیج می‌توان به رودخانه سیروان، سد داریان، چشمه دل و ارتفاعات شاهو اشاره کرد. کوسه هجیج یا امامزاده عبیدالله، حوض پیر، مسجد جامع، چله خانه و خانقاه هجیج نیز از دیدنیهای تاریخی این روستا هستند. برای بازدید از روستای هجیج باید به شهرستان پاوه بروید و سپس به جاده کوهستانی «نودشه» وارد شوید. مسیر دیگر به‌سمت این روستا از اورامان تخت می‌گذرد و برای ساکنان کردستان و شمال کرمانشاه مناسب است. هر دو جاده محلی به روستای هجیج از بکرترین و تماشایی‌ترین جاده‌های کوهستانی ایران به شمار می‌روند.

برای اقامت در روستای هجیج اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های روستایی بهترین گزینه‌ها هستند. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر قرار دارد که در طول ۶ ماه دوم سال پوشیده از برف و یخ می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از روستای هجیج فصل‌های بهار و تابستان هستند.

کندوان

  • آدرس روستای کندوان: استان آذربایجان شرقی، ۵۰ کیلومتری جنوب تبریز، منطقه حفاظت‌شده سهند، روستای صخره‌ای کندوان (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای کندوان: فصل‌های بهار و تابستان

خانه های کله قندی روستای کندوان روی کوه

منبع عکس: سایت شفقنا، عکاس نامشخص

روستای صخره‌ای کندوان در آذربایجان شرقی و نزدیکی تبریز، از باستانی‌ترین روستاهای ایران است. در طول سالیان اخیر گردشگران زیادی برای بازدید از خانه‌های سنگی کله قندی شکل این روستا به کندوان سفر کرده‌اند. این روستا در دامنه‌های آتشفشانی کوه سهند قرار دارد و خانه‌های آن سال‌ها پیش بر اثر فرسایش گدازه‌های آتشفشانی، به مرور به وجود آمده‌اند. با وجود شکل منحصربه‌فرد خانه‌های روستای کندوان، زندگی هنوز در این منطقه جریان دارد و این روستا خالی از سکنه نیست.

از قدمت روستای کندوان آمار دقیقی وجود ندارد؛ اما بیشترین احتمال از آغاز سکونت در این روستا به دوره حمله مغولان به ایران بازمی‌گردد. مسیرهای ارتباطی داخل روستا بسیار باریک هستند و تنها در برخی قسمت‌ها برای سهولت تردد، محلیان پله‌های چوبی ساخته‌اند. شگفتی معماری روستای کندوان از دلایل اصلی جلب نظر گردشگران به این روستا به شمار می‌رود.

خانه های سنگی روستای کندوان با در چوبی

منبع عکس: سایت یواسپیس، عکاس نامشخص

روستای کندوان در مجاورت کوهستان و رودخانه کندوان قرار دارد و اقلیم این منطقه بسیار سردسیر است؛ اما در بهار و تابستان طبیعت اطراف کندوان بسیار زیبا و تماشایی می‌شود. چشمه آب معدنی کندوان نیز با خواص درمانی بالا از معروف‌ترین جاهای دیدنی این روستا است. برای بازدید از روستای کندوان باید به‌سمت شهر اسکو بروید و پس از عبور از اسفنجان، دو راهی را به‌سمت چپ بپیچید. بازدید از این روستا را می‌توانید در برنامه‌ای یک‌روزه بگنجانید یا در صورت تمایل شب را در خانه‌های روستایی بگذرانید.   

مازیچال

  • آدرس روستای مازیچال: استان مازندران، ۲۰ کیلومتری شمال غربی کلاردشت، روستای مازیچال (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای مازیچال: اواسط بهار تا اواخر تابستان

خانه های روستای مازیچال بالای تپه های سرسبز کوهستانی

منبع عکس: سایت ایرانگرد، عکاس نامشخص

روستای مازیچال در نزدیکی کلاردشت در استان مازندران قرار دارد و از زیباترین روستاهای ییلاقی و مرتفع در کشور ما به شمار می‌رود. سراسر ییلاق مازیچال را دشت‌های سرسبز و درختان انبوه جنگل‌های هیرکانی پوشانده‌اند. در زبان محلی «ماز» به معنی بلوط و «چال» به معنی گودال است و انبوه درختان بلوط در دره مازیچال سبب نامگذاری این منطقه به این نام شده است.

روستای مازیچال نیز مانند بسیاری از روستاهای کوهستانی ایران در برخی روزهای سال پدیده اقیانوس ابر را تجربه می‌کند. این روستا چشم‌اندازی بی‌نظیر از جنگل‌های کوهستانی البرز دارد و سراسر آن را دشت‌ها و مراتع سرسبز پوشانده‌اند. دشت‌های اطراف مازیچال در بهار و تابستان پوشیده از گل‌های رنگارنگ می‌شوند و گردشگران زیادی در این زمان از سال به این ییلاق تماشایی سفر می‌کنند.

ارتفاع روستای مازیچال به حدود ۲,۶۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد. برای بازدید از این ییلاق زیبا باید به کلاردشت بروید و سپس در جاده عباس آباد تا ورودی جاده فرعی این روستا ادامه مسیر دهید. این جاده از زیباترین مسیرهای جنگلی و کوهستانی در شمال ایران است و تردد در آن در زمان بارش‌های زمستانی ممکن نیست. پس از عبور از مسافتی در حدود ۱۷ کیلومتر به روستای مازیچال خواهید رسید.

روستای مازیچال بسیار بکر است و امکانات خاصی ندارد؛ پس اگر قصد اتراق در این منطقه را دارید، همه لوازم مورد نیاز را با خود ببرید. برای کمپ در طبیعت نیز نقاط نزدیک به روستا را انتخاب کنید و پیش از آن از وضعیت آب و هوایی منطقه و بارش‌ها مطلع شوید. بهترین زمان برای بازدید از روستای مازیچال از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. هوا در ۶ ماه دوم سال در این روستا بسیار سرد می‌شود.

سهولان

  • آدرس روستای سهولان: استان آذربایجان غربی، ۳۰ کیلومتری شمال غربی بوکان، روستای سهولان (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای سهولان: فصل‌های بهار و تابستان

دام های مشغول چرا در تپه های روستای سهولان

منبع عکس: سایت ایران دهیار، عکاس نامشخص

روستای سهولان از زیباترین مناطق آذربایجان غربی در نزدیکی مهاباد است که قدمت آن به حدود ۴۰۰ سال می‌رسد. مردم این روستا از اصیل‌ترین ساکنان شمال غربی ایران هستند و هم‌چنان به شیوه‌های سنتی و بومی روزگار می‌گذرانند. آب و هوای عالی، مراتع و دشت‌های سرسبز و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا در این روستا، سهولان را به یکی از زیباترین روستاهای گردشگری در آذربایجان غربی تبدیل کرده‌اند.

ورودی غار سهولان در میان کوهستان

منبع عکس: سایت تهران سوئیت، عکاس نامشخص

روستای سهولان به‌جز مناظر طبیعی زیبا و چشم‌نواز، ظرفیت‌های گردشگری برجسته‌ای نیز دارد. غار سهولان که پس از غار علیصدر، بزرگ‌ترین غار آبی کشور ما است، در نزدیکی این روستا قرار دارد. روستاییان از این غار دنج و تماشایی با نام غار لانه کبوتر یاد می‌کنند. قلعه اوریس و مسجد تاریخی این روستا از دیگر جاهای دیدنی سهولان هستند.

نورپردازی داخل غار سهولان

منبع عکس: سایت تهران سوئیت، عکاس نامشخص

برای بازدید از روستای سهولان باید به‌سمت شمال غربی ایران و شهرستان مهاباد سفر کنید. در ادامه، جاده مهاباد به بوکان را تا روستای «عیسی کندی» ادامه دهید و سپس از دو راهی این روستا به‌سمت راست بروید. در روستای سهولان خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی برای اقامت شبانه وجود دارند. با توجه به اقلیم سردسیر روستای سهولان، بهترین زمان بازدید از این روستا فصل‌های بهار و تابستان هستند؛ اما در این زمان‌ها نیز برای بازدید از غار سهولان یک لباس گرم اضافه همراه داشته باشید.

لیقوان

  • آدرس روستای لیقوان: استان آذربایجان شرقی، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز، روستای لیقوان (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای لیقوان: فصل‌های بهار و تابستان

رودخانه لیقوان در جوار روستای لیقوان میان درختان سرسبز

منبع عکس: سایت پیشاهنگ، عکاس نامشخص

روستای لیقوان در دامنه‌های سرسبز کوهستان سهند در جنوب شرقی تبریز قرار دارد و از زیباترین روستاهای ییلاقی کشور ما است. این روستا در مجاورت دره تماشایی لیقوان قرار دارد و شهرت آن به‌دلیل سوغات معروف این روستا یعنی پنیر لیقوان است. روستای لیقوان با جاذبه‌های طبیعی برجسته مانند رودخانه‌های خروشان، مراتع سرسبز و دشت‌های پر گل، گردشگران زیادی را به‌خصوص در فصل‌های بهار و تابستان به سوی خود جلب می‌کند.

جاذبه‌های طبیعی بکر و چشم‌انداز تماشایی دره لیقوان، سبب نامگذاری روستای لیقوان به نام «دره بهشت» شده‌اند

موقعیت ممتاز روستای لیقوان و وفور مراتع سرسبز و چشمه‌های جوشان در این منطقه، لیقوان را به یکی از محبوب‌ترین مناطق میان عشایر شمال غربی ایران تبدیل کرده‌اند. بقایای آتشفشان سهند چشمه‌های زیرزمینی و آبگرم‌های معدنی بسیاری در گوشه و کنار این منطقه پدید آورده‌اند. محیط کوهستانی این روستا سبب پیدایش خانه‌های پلکانی شده است و باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی ساکنان این منطقه در دشت‌های هم‌جوار با روستای لیقوان قرار دارند.

چرای دام ها در مراتع سرسبز روستای لیقوان

منبع عکس: ایلیا گشت، عکاس نامشخص

از معروف‌ترین جاهای دیدنی روستای لیقوان می‌توان به پل حاج سالار، عمارت سنگی، زاغه‌های طبیعی، قبرستان تاریخی، دره لیقوان، چشمه‌های آبگرم طبیعی و رودخانه‌ها اشاره کرد. به‌دلیل تنوع و زیبایی جاذبه‌های طبیعی این روستا از آن با نام «دره بهشت» یاد می‌کنند و گردشگران علاقه‌مند به طبیعت گردی از تماشای زیبایی‌های این منطقه سیر نخواهند شد.

برای بازدید از روستای لیقوان باید به جنوب شرقی تبریز بروید. ورودی جاده این روستا پس از روستای «زرنق» قرار دارد. در این جاده با عبور از روستاهای هروی و بیرق به روستای لیقوان خواهید رسید. بهترین زمان برای بازدید از روستای لیقوان فصل‌های بهار و تابستان هستند.

فهرج

  • آدرس روستای فهرج: استان یزد، ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی یزد، روستای فهرج (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای فهرج: اواخر زمستان تا اواخر بهار و نخستین روزهای پاییز

مسجد تاریخی روستای فهرج با نورپردازی شبانه

منبع عکس: سایت ایران دهیار، عکاس نامشخص

روستای فهرج از اصیل‌ترین و زیباترین روستاهای کویری کشور ما در استان یزد است. قدمت این روستا بنا بر نظر برخی مورخان به حدود ۵۰۰۰ سال قبل می‌رسد و آثار و بناهای تاریخی کهن در این منطقه مورد توجه علاقه‌مندان به گردشگری تاریخی قرار دارند.

خانه‌های روستای فهرج بافت سنتی روستاهای کویری را حفظ کرده‌اند و به‌صورت دایره‌ای دورتادور بناهای باستانی این روستا قرار گرفته‌اند. پیاده روی میان آثار باستانی و خانه‌های تاریخی این روستا برای بسیاری از گردشگران جذابیت بالایی دارد. از مهم‌ترین جاهای دیدنی روستای فهرج می‌توان مسجد جامع، آب‌انبار قدیمی، قلعه باستانی، مجموعه تاریخی شهدای فهرج و کمپ کویری این روستا را نام برد.

مسجد تاریخی روستای فهرج از نمای پایین زیر آسمان آبی

منبع عکس: هتل داد یزد، عکاس نامشخص

برای بازدید از روستای فهرج کافی است به شهر یزد بروید و سپس به جاده یزد به بافق وارد شوید. جاده ورودی این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری این جاده از یزد و در سمت راست قرار دارد. در روستای فهرج امکانات و زیر ساخت‌های مناسبی برای استقبال از گردشگران تعبیه کرده‌اند که اقامت در این روستا را ساده می‌کند. بهترین زمان برای بازدید از روستای فهرج از اواخر زمستان تا اواخر بهار است. آفتاب شدید تابستانی و سوز و سرمای شبانه پاییز و زمستان در این روستا می‌تواند برای برخی گردشگران آزاردهنده باشد.

برغان

  • آدرس روستای برغان: استان البرز، ۲۰ کیلومتری شمال کرج، ساوجبلاغ، منطقه چندار، روستای برغان (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر به روستای برغان: فصل‌های بهار و پاییز

خانه های روستای برغان در جوار رودخانه و بوته های سبز

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس نامشخص

روستای برغان در غرب استان البرز و میان کوهپایه‌های جنوبی کوهستان البرز قرار دارد. این ییلاق تماشایی و خوش‌آب‌وهوا از زیباترین روستاهای ایران در نزدیکی شهر کرج است. رودهای سنج و شاهرود در دو سمت این روستا سبب سرسبزی و خرمی محیط برغان می‌شوند. سراسر روستای برغان را چنارهای کهن پوشانده‌اند که بین آن‌ها درخت چنار چند هزار ساله وجود دارد.

از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی روستای برغان می‌توان پل صفویه، چنار کهن مسجد و حسینیه اعظم برغان را نام برد که نام آن‌ها در فهرست میراث ملی ایران به چشم می‌خورند. طبیعت سرسبز و تماشایی اطراف این روستا به‌همراه چشمه‌های خروشان، از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌روند. از دیگر جاهای دیدنی برغان می‌توان به تپه کش کلا، زیارتگاه چهل دختر، قبرستان قدیمی، حمام تاریخی و کاروانسرای برغان اشاره کرد.

برای بازدید از روستای برغان می‌توانید از مسیرهای جاده کردان به برغان یا آتشگاه به‌سمت این روستا بروید. مسیر دسترسی به این روستا از کنار رودخانه می‌گذرد و چشم‌اندازهایی تماشایی از کوهستان‌های اطراف دارد. اگر ساکن تهران یا کرج هستید، برنامه بازدید از روستای برغان در یک روز برای شما میسر خواهد بود. بهترین زمان برای بازدید از این روستا فصل‌های بهار و پاییز هستند. در این زمان‌ها طبیعت برغان به زیباترین حالت خود می‌رسد. آب و هوای این روستا در تابستان نیز چندان گرم نیست؛ اما زمستان‌های این منطقه پر بارش و سرد است.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا