بازی

آخر هفته چی بازی کنیم: از رزیدنت ایول تا تجربه شهرسازی

آخر هفته چی بازی کنیم: از رزیدنت ایول تا تجربه شهرسازی

به رسم چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم،‌ به معرفی دو بازی خواهیم پرداخت. در آستانه انتشار بازسازی رزیدنت ایول 4، سراغ نسخه دیگری از این مجموعه می‌رویم که بی‌ربط به رزیدنت ایول 4 هم نیست و یک بازی مستقل دیگر هم داریم. پس بدون توضیحات بیش‌تر، به‌سراغ بازی‌ها برویم:

لوگوی چشم بازی Resident Evil: Revelations

بازی Resident Evil: Revelations

بدون شک این روز‌ها خیلی از گیمر‌ها منتظر بازی Resident Evil 4 هستند و بعید نیست که پس از تمام کردن این نسخه، هوس تجربه نسخه‌های دیگری از مجموعه را هم داشته باشید. برای این منظور، Resident Evil: Revelations می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ چرا که داستان این نسخه دقیقا به وقایع پس از رزیدنت ایول 4 مربوط می‌شود و از این نظر باهم مرتبط هستند. 

بازی Resident Evil: Revelations در سال ۲۰۱۲ و ابتدا به‌عنوان یک بازی انحصاری برای کنسول نینتندو 3DS منتشر شد. کارگردان این نسخه، Koshi Nakanishi، طراح بازی رزیدنت ایول 5 است و کلا تیمی که روی این نسخه از بازی کار می‌کردند، متفاوت از تیمی است که وظیفه توسعه رزیدنت ایول 6 را داشتند که آن هم در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. Resident Evil: Revelations یک سال پس از 3DS برای کامپیوتر و کنسول‌های آن زمان هم منتشر شد. 

هدف سازندگان در زمان توسعه Resident Evil: Revelations، فاصله گرفتن از تجربه‌ای اکشن و تمرکز روی ارائه اثری شبیه به نسخه‌های کلاسیک مجموعه بود؛ اثری که جنبه‌های تلاش برای بقا در آن پررنگ‌تر باشند و بازیکنان مدام با چالش‌هایی چون کمبود مهمات و مواردی از این دست روبه‌رو شوند. انصافا هم Revelations واقعا چنین حسی دارد و در زمانی که رزیدنت ایول ۶ با آن حال و هوای کاملا اکشن منتشر شد و خیلی هم به مذاق طرفداران مخصوصا قدیمی مجموعه خوش نیامد، این نسخه توانست کمی آن حال و هوای همیشگی رزیدنت ایول را ارائه دهد. 

گیم پلی بازی Resident Evil: Revelations

همانطور که اشاره کردم، وقایع Revelations از جایی آغاز می‌شود که پس از اتفاقات نسخه چهارم، سازمان بیوتروریستی Il Veltro، حمله‌ای با سلاح‌های بیولوژیکی به شهر Terragrigia دارد. پس از گذشت مدتی از این حمله، کریس ردفیلد و جسیکا که مشغول انجام تحقیقاتی پیرامون سازمان Il Veltro بودند، ناپدید می‌شوند و جیل ولنتاین و پارکر، مامور سفر به یک کشتی به نام Queen Zenobia می‌شوند که گفته می‌شود کریس و دوستش آخرین بار آنجا رویت شده‌اند. بیش‌تر بخش‌های بازی در همین کشتی جریان دارد ولی در قسمت‌هایی از آن هم به مناطق دیگری سرک می‌کشیم. 

Revelations با این هدف ساخته شده بود که بتواند تجربه مناسبی روی کنسول دستی نینتندو ارائه دهد و با اینکه نسخه‌های منتشر‌شده روی سایر پلتفرم‌ها از حیث تجربه بصری و برخی جزییات دیگر پیشرفت داشت، ولی در کل طراحی کلی مکانیک‌ها و گیم‌پلی با در نظر گرفتن قابلیت‌های 3DS صورت گرفته است. از جمله این تدابیر، می‌توان به تشکیل شدن کلیت بازی از یک سری سناریو‌های نسبتا کوتاه اشاره داشت. در بازی موقعیت‌های مختلفی پیش‌روی جیل و بقیه کاراکتر‌ها قرار می‌گیرد که از مبارزه با دشمنان و باس گرفته تا حل معما را شامل می‌شود. ویژگی مثبت در تمام این سناریو‌ها، کیفیت خوب حس ترس غالب بر بازی و همینطور احساس شدن چالش واقعی است که از یک بازی ترس و بقا انتظار می‌رود. 

Resident Evil: Revelations در مجموع جزو نسخه‌های خوب مجموعه رزیدنت ایول است که خیلی‌ها ممکن است تجربه آن را از دست داده باشند و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم اگر در این ایام عید هوس بازی‌های بیش‌تری با محوریت رزیدنت ایول را داشتید، سری به آن هم بزنید. 

پوستر و لوگوی بازی Banished

بازی Banished

دومین بازی این هفته هم بازی Banished است. این اثر تجربه‌ای در سبک استراتژی و به‌طور دقیق‌تر شهرسازی و مدیریتی است که به‌وسیله Luke Hodorowicz ساخته شده و در سال ۲۰۱۴ هم منتشر شده است. بازی طی سال‌های پس از انتشار پشتیبانی خوبی دریافت کرد و به مرور بهتر و بهتر هم شد؛ تا جایی که الان به‌عنوان یک تجربه مدیریتی واقعا خوب از آن یاد می‌شود. 

ساخت بازی Banished از سال ۲۰۱۱ و به‌وسیله Hodorowicz آغاز شد که تنها عضو و مالک استودیو Shining Rock Software به‌حساب می‌آید. این بازسازی در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۳،‌ اعلام کرد که حدود ۵ هزار و ۵۰۰ ساعت زمان صرف توسعه این اثر کرده و مجموعه Anno اصلی‌ترین منبع الهامش برای توسعه بازی بوده است. 

گیم پلی بازی Banished و خانه‌های ساخته‌شده

Banished در ابتدا با تعداد کمی از انسان‌ها و محیطی بسیار کوچک آغاز می‌شود که باید در گذر زمان، آن را تبدیل به یک شهر بزرگ با جمعیت بیش‌تر کنید. برای این منظور می‌توانید وظایف مختلفی به افراد بدهید و انواع و اقسام بنا‌ها را در گذر زمان بسازید. البته همه‌چیز به همین سادگی هم نیست و یکی از وظایف اصلی شما در بازی، راضی و خوشحال نگه داشتن انسان‌ها است تا هم در ساخت و ساز حضور فعالی داشته باشند و هم اینکه بتوانند به مرور باعث افزایش جمعیت شهر شوند. البته جمعیت از یک طریق دیگر و پذیرش افراد خارجی که قصد اقامت در شهر شما را دارند هم افزایش پیدا می‌کند. 

چالش‌های دیگری هم در بازی پیش‌روی مخاطب قرار می‌گیرند. مشکلات آب و هوایی، آتش‌سوزی‌ها و حتی مواردی مثل افسردگی اهالی شهر یا بالا رفتن سن آن‌ها می‌توانند برای مخاطب در مدیریت درست وضعیت، مشکل‌ساز شوند. سازنده بازی Banished در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که در پی محبوبیت و موفقیت‌های این اثر، قصد ساخت دنباله آن را هم دارد که البته هنوز جزییات بیش‌تری از این نسخه ارائه نشده است. اگر دنبال یک بازی استراتژی و شهرسازی سرگرم‌کننده هستید، پیشنهاد می‌کنم Banished را تجربه کنید. 

در پایان لطفا نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با بیکینگ و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا