تکنولوژی

فضاپیمای رباتیک InSight قدرتمندترین مریخ لرزه را ثبت کرد

فضاپیمای رباتیک InSight قدرتمندترین مریخ لرزه را ثبت کرد

فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین «این‌سایت» ناسا که برای مطالعه هسته، گوشته و پوسته مریخ به این سیاره اعزام شده، هفته گذشته یک مریخ‌لرزه با قدرت 5 ریشتر را در این سیاره سرخ ثبت کرده که قدرتمند‌ترین لرزه مشاهده شده در مکانی غیر از کره زمین به شمار می‌رود.

خبر مذکور تنها یک هفته پس از تایید شدت و موقعیت بزرگ‌ترین مریخ‌لرزه‌های پیشین اعلام شد، این لرزه‌های قبلی که در سال گذشته و به قدرت 4.1 و 4.2 ریشتر ثبت شده‌ بودند تا پیش از لرزه 5 ریشتری مورد بحث، قدرتمند‌ترین مریخ‌لرزه‌های ثبت شده محسوب می‌شدند.

ثبت قدرتمند‌ترین مریخ‌لرزه توسط فضاپیمای رباتیک InSight

گفتنی است که این‌سایت از ابتدای ماموریت خود در مریخ بیش 1000 لرزه را به ثبت رسانده اما چند لرزه شدید اخیر کامل‌ترین اطلاعات از داخل این سیاره را در اختیار دانشمندان قرار داده است.

اطلاعات بدست آمده از مریخ‌لرزه اخیر

بررسی و تحلیل ریشه مریخ‌لرزه اخیر توسط دانشمندان ممکن است مانند ارزیابی لرزه‌های سال گذشته کمی زمان‌بر باشد. علت امر مذکور اینست که در هنگام رخداد یک مریخ‌لرزه امواجی از آن متساعد می‌شوند که نمایانگر مواد تشکیل‌دهنده لایه‌های زیرین مریخ هستند.

این امواج مذکور حاوی اطلاعات بسیاری از ساختار لایه‌های داخلی مریخ هستند اما همچنان جهت بررسی و تفسیر به زمان نیاز دارند.

ثبت قدرتمند‌ترین مریخ‌لرزه توسط فضاپیمای رباتیک InSight

در کنار این موارد لازم به ذکر است که ماموریت این‌سایت در مریخ تماما با موفقیت همراه نبوده و پس از چند تلاش ناموفق در استفاده از کاوشگر حرارتی Mole برای حفر سطح سنگی مریخ، ناسا سرانجام قید این پروژه که یکی از بخش‌های اصلی ماموریت بود را زد.  

مورد نگران‌کننده دیگر نشستن غبار روی سطح صفحات خورشیدی این سطح‌نشین رباتیک است که تامین انرژی و در نتیجه مدت زمان ادامه یافتن این ماموریت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده، با این وجود این‌سایت تا اینجای کار به وظایف خود عمل کرده و همچنان مشغول مخابره داده به کره زمین است.   

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا