اینترنت

مقصر اصلی کیفیت پایین خودروهای صفر ایران خودرو و سایپا کیست؟

مقصر اصلی کیفیت پایین خودروهای صفر ایران خودرو و سایپا کیست؟

بسیاری از خودروهای صفر پس از مدت کوتاهی روانه تعمیرگاه می‌شوند. مسئولین مربوطه عمده کیفیت پایین خودروهای صفر داخلی را انحصاری بودن بازار به دو خودروساز بزرگ، یعنی سایپا و ایران‌خودرو می‌دانند!

باشگاه خبرنگاران جوان چندی پیش مصاحبه‌ای با افراد معمولی داشته که از خرید خودروهای صفر خود گلایه‌مند بودند. کیفیت پایین محصولات جدید خودروهای صد میلیونی باعث شده برخی خودروهای صفر در همان ماه اول راهی تعمیرگاه شوند.

کیفیت پایین خودروهای صفر حتی اعتراض نمایندگان مجلس را نیز برانگیخته است. علی نقدی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس علنا از عملکرد خودروسازهای سایپا و ایران‌خودرو انتقاد کرده و حمایت صددرصدی دولت از آن‌ها را بی‌فایده قلمداد کرده است.

به عقیده نمایندگان، انحصار در بازار خودرو زمینه‌ساز بروز این مشکلات و عدم توجه به کیفیت ساخت محصولات داخلی شده است.

سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این باره می گوید: «به دلیل عدم وجود رقابت و انحصاری بودن بازار، کیفیت خودرو، کرامت مشتری و توجه به نیاز و توان پرداخت مشتری احساس نمی‌شود.»

البته این انحصار قرار بود با واردات از بین برود، ولی مجمع مصلحت نظام به دلایلی همچون سیاست‌های کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، از ورود خودروهای خارجی به وطن جلوگیری کرد.

همچنین بخوانید: باکیفیت ترین و بی کیفیت ترین خودروهای داخلی مشخص شدند

مقصر اصلی کیفیت پایین خودروهای صفر  ایران خودرو و سایپا کیست؟
مراجعه خودروهای صفر به تعمیرگاه

با این وجود، همین سیاست‌های کلی تولید ملی که در سال 1391 ابلاغ شده، شامل بندهایی همچون بالا بردن قدرت رقابت، کاهش هزینه‌ها، اصلاح و بازسازی ساختار تولید ملی و بهبود کیفیت تولید می‌شود که ظاهرا هیچ سازمان و ارگانی مسئولیت آن‌ها را بر عهده نمی‌گیرد.

این در حالی است که با توجه به قانون ارتقای کیفی تولید خودرو، وزارت صمت مکلف است برنامه و سیاست‌های مرتبط با ارتقاء کیفیت تولید خودرو، کاهش مصرف سوخت، اجرای کامل استانداردهای اجباری پنجاه‌ویک گانه و استانداردهای موردنیاز قطعه‌سازی، استانداردهای ایمنی و آلایندگی را ابلاغ کرده و از طریق سازمان استاندارد، از تولید یا ورود خودروها و لوازم غیر استاندارد جلوگیری کند.

ولی طبق گفتگوی انجام‌شده با مدیر نظارت بر اجرای استاندارد، این سازمان خود را موظف و حتی قادر به بررسی تک‌تک محصولات تولیدی نمی‌داند. در ضمن، رئیس این سازمان علنا گفته کیفیت خودروها را تعیین و تأیید نمی‌کند و این مسئولیت را بر گردن وزارت صمت گذاشته است!

حال وزارت صمت که خود تولیدکننده، ناظر بر کیفیت و قیمت‌گذاری خودرو است، به دنبال چگونگی حل این چالش‌ها می‌گردد و ظاهرا هنوز فرصتی برای ادامه پاس‌کاری‌ها و شناسایی مقصر جدیدی برای کیفیت پایین خودروهای صفر پیدا نکرده است.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا