فناوری

عکس | ناوشکن غول پیکر چینی در آب‌های ایران / چرا آمریکایی ها از نانینگ ۱۶۲ می ترسند؟

عکس | ناوشکن غول پیکر چینی در آب‌های ایران / چرا آمریکایی ها از نانینگ ۱۶۲ می ترسند؟

نانینگ با شماره بدنه ۱۶۲ یک ناوشکن رزمی از کلاس ناوشکن های Type ۰۵۲D است. نمونه پیشرفته از ناوشکن های ۰۵۲ بی و سی . این تیپ از ناوشکن در سال ۲۰۱۹ ساخته شده و در سال ۲۰۲۱ به ماموریت اعزام شده است. .

چین تلاش برای ساخت ناوهای جنگی را از میانه دهه ۶۰ میلادی آغاز کرد. پرژه های اولیه البته بر گرفته از مدل های روسی بودند که در میانه جنگ سرد ، ساخت شان به صورت مشترک با شوری در دستور کار بود. پروژه های که البته خیلی به موفقیت نرسیدند اما از دهه ۸۰ چینی ها کم کم به توانایی ساخت شناورهای جنگی رسید و حالا صنعت بومی کشتی سازی جنگی این کشور از مدرن ترین ها در دنیاست.

عکس | رونمایی از ناوشکن چینی مهمان نیروی دریایی در آب های خلیج فارس / شکارچی اف ۳۵ مجهز به چشم اژدها!

نانینگ ۱۶۲ مثل دیگر نمونه ها از این شناورها از دو موتور توربین گازی چینی QC-۲۸۰ استفاده می کند. موتورهایی به توان هر ۲۸ مگاوات و دو موتور دیزل آلمانی که هر کدام ۶ مگاوات قدرت دارند. این شناورها سرعتی در حدود ۵۵ کیلومتر داشته و برد آن در هنگام حرکت با سرعت ۳۳ کیلومتر بر ساعت در حدود ۹۳۰۰ کیلومتر است.

ناوشکن های تایپ ۰۵۲ دی از جمله سنگین‌ترین و در عین حال پیشرفته‌ترین ناوهای ساخت چین هستند. بدنه ساخته شده از فیبر کربن آن کمک کرده تا رادارگریز باشد و البته ویژگی های خاصی در شکار هواپیماهای قدرتمند جنگی همچون اف ۳۵ دارد. منابع چینی و روسی می گویند رادار این شناور می تواند هواپیمای اف ۳۵ را در فاصله ای در حدود ۳۵۰ کیلومتری شناسایی کند. البته منابع آمریکایی، این گزارشات را دقیق نمی دانند.

عکس | رونمایی از ناوشکن چینی مهمان نیروی دریایی در آب های خلیج فارس / شکارچی اف ۳۵ مجهز به چشم اژدها!

به عنوان ناوشکن هم رده در بین نمونه های غربی می توان نانینگ ۱۶۲ را مشابه ناوشکن‌های مشهور کلاس آلری بورک آمریکایی محسوب کرد. ناوشکن هایی که ۳۰۰ خدمه دارند و تقریبا اکثر ویژگی های شان مشترک با این نمونه چینی است.

نانینگ قابلیت حمل هلی کوپتر را به صورت بلند مدت دارد. این ناوشکن قابلیت حمل هاربین Z-۹، هلی کوپتر ضدزیردریایی کاموف-۲۸ و کاموف-۳۱ را داراست.این ناوشکن ۶۴ سلول پرتاب عمودی موشک دارد که از این تعداد ۳۲ سلول در مقابل پل فرماندهی و ۳۲ سلول دیگر در قسمت میانی ناوشکن قرار گرفته اند. از این ۶۴ سلول برای پرتاب موشک‌های پدافندی HHQ-۹، موشک‌های کروز ضدکشتی YJ-۱۸ و موشک‌های ضدزیردریایی CY-۵ استفاده می‌شود. توپ اصلی این ناوشکن هم یک توپ ۱۳۰ میلیمتری چینی است.

عکس | رونمایی از ناوشکن چینی مهمان نیروی دریایی در آب های خلیج فارس / شکارچی اف ۳۵ مجهز به چشم اژدها!

بیشتر بخوانید:

مقایسه جنگنده جدید اوکراین با اف ۱۶ آمریکایی / عکس

داستان جالب حیواناتی که در الکل غوطه‌ورند!

صندلی‌های استثنایی شاسی بلند جدید کیا/ عکس

عکس | این هیوندا رسما حصار ممنوعیت واردات خودرو به ایران را شکست!

نانینگ از یک سامانه دفاع نقطه‌ای نزدیک با نام Type ۷۳۰ چینی هم برای مقابله با تهدیدات هوایی نزدیک بهره می برد. این ناوشکن مجهز به تجهیزات الکترونیکی و راداری مجهز به رادار آرایه فازی و چند منظوره Type ۳۴۶A است که «چشم اژدها» نامیده می‌شود. این ناوشکن رادار Type ۳۴۶A که راداری چهار وجهی را در چهار سوی پل فرمانده خود دارد. راداری که شباهت هایی به سامانه Aegis ناوشکن‌های آمریکایی دارد. راداری که به «ایجیس چینی» مشهور است.

۴۱۴۱

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا