تکنولوژی

مشخصات نهایی PCIe 6.0 اعلام شد؛ سرعت باز هم دو برابر می‌شود

مشخصات نهایی PCIe 6.0 اعلام شد؛ سرعت باز هم دو برابر می‌شود

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

فناوری اتصال PCIe 5.0 این روزها به مرور در حال فراگیر شدن است، اما یک قانون نانوشته در دنیای فناوری وجود دارد و آن هم این است که یک تکنولوژی جدید به محض ورود به بازار، قدیمی می‌شود! بنابراین، جای تعجبی ندارد که صحبت‌ها در خصوص نسل آتی بالا گرفته و گروه PCI Special Interest Group (به اختصار PCI-SIG) نیز پرده از مشخصات نهایی PCI Express 6.0 برداشته است. با دیجی رو همراه باشید.

اولین و مهمترین تغییری که در نسل جدید اتصال حافظه‌های SSD و کارت‌های گرافیک می‌توان انتظار داشت، سرعت بالاتر است. در این زمینه، گفته می‌شود که PCIe 6.0 حداکثر سرعت 64 گیگا انتقال بر ثانیه خواهد داشت که در مقایسه با سرعت 32 گیگا انتقال بر ثانیه نسل فعلی دو برابر شده و یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود. در ضمن، حداکثر سرعت در هر جهت برابر 8 گیگابایت بر ثانیه و سرعت در پیکربندی 16 تایی برابر 256 گیگابایت بر ثانیه خواهد بود.

اکنون که مشخصات نهایی PCIe 6.0 تأیید شده، کنسرسیوم انتظار دارد اولین محصولات تجاری مبتنی بر این فناوری در 12 تا 18 ماه آینده، یعنی در سال 2023، وارد بازار شوند. البته، دقت داشته باشید که قبل از رسیدن PCIe 6.0 به کامپیوترها و سیستم‌های خانگی، این فناوری در سرورها به کار گرفته خواهند شد و حتی در سال 2023 هم نباید منتظر فراگیر شدن آن بود. گروه PCI-SIG می‌گوید کاربردهای اولیه این فناوری شامل هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، شبکه‌سازی و ذخیره‌سازی در مراکز داده، صنعتی، خودرویی و نظامی خواهد بود.

سرعت PCIe 6.0

PCIe 6.0 در هنگام عرضه با سخت افزارهای قبلی سازگاری کامل خواهد داشت. بنابراین، قطعاتی که از PCIe 5.0 یا فناوری قبل از آن استفاده می‌کند، در اتصال به اسلات PCIe 6.0 نیز به خوبی و بدون مشکل کار خواهند کرد و البته عکس این موضوع هم صادق است.

استاندارد جدید PCIe برای پاسخ به نیاز روز افزون برنامه‌های کاربردی به انتقال داده با پهنای باند بالا و  تأخیر کم، وارد خواهد شد. بازارهای تجاری مسلماً به این فناوری نیاز بیشتری دارند و از بودجه کافی نیز برای کوچ کردن به PCIe 6.0 برخوردارند. اما در نهایت، این استاندارد به محصولات مصرفی مانند کارت‌های گرافیک و حافظه‌های SSD نیز راه پیدا خواهد کرد و می‌تواند سرعت رایانه‌ها و دستگاه‌های مصرفی دیگر را دو چندان کند.

بامن

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا