تکنولوژی

علت بحران کمبود تراشه در سال‌های اخیر چیست؟

علت بحران کمبود تراشه در سال‌های اخیر چیست؟

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

هر کس که در چند سال گذشته اخبار صنعت فناوری را دنبال کرده باشد، می‌داند که مشکلات زنجیره تامین به شدت بر تولید نیمه هادی‌ها تأثیر گذاشته و همین مسئله به نوبه خود تأثیری چشمگیر بر بسیاری از صنایع داشته است. حال، پس از گذشت بیش از دو سال از بروز این بحران، وزارت بازرگانی ایالات متحده دلایل آن را مورد بررسی قرار داده و یافته‌های خود را منتشر کرده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. با دیجی رو همراه باشید.

وزارت بازرگانی آمریکا تحقیقات خود را از ماه سپتامبر شروع کرده و نتایج آن را روز گذشته منتشر کرده است. بر اساس یافته‌های این نهاد دولتی، عوامل متعددی در ایجاد بحران نیمه هادی‌ها مؤثر بوده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش تقاضا برای محصولاتی مانند خودروهای برقی و همچنین اتصالات 5G اشاره کرد که این روزها در بیشتر گوشی‌های اندرویدی رده بالا پشتیبانی می‌شود. این امر منجر به تغییرات قابل توجهی در روند عرضه و تقاضا شده و به ویژه در بحبوحه همه‌گیری جهانی کرونا، تبدیل به یک بحران شده است.

تولیدکنندگان نیمه هادی و شرکت‌های متاثر از کمبود این قطعه، در پاسخ به وزارت بازرگانی ایالات متحده دلایل زیر را مطرح کرده‌اند:

  • میانگین تقاضا ​​برای تراشه‌ها در سال 2021 میلادی 17 درصد بیشتر از سال 2019 بود، اما روند عرضه این محصولات به هیچ متناسب با افزایش تقاضا نبود. این موضوع به وضوح به عنوان عدم هماهنگی عرضه و تقاضا قلمداد می‌شود.
  • میانگین موجودی و ذخیره محصولات نیمه هادی از 40 روز در سال 2019 به کمتر از 5 روز در سال 2021 کاهش یافته است. حجم موجودی در صنایع کوچک‌تر حتی کمتر از این هم می‌باشد.
  • به نظر می‌رسد که تنگنای اصلی در ظرفیت تولید ویفر است که برطرف کردن آن نیاز به تمهیدات طولانی مدت دارد (در الکترونیک، ویفر که گاهی برش یا زیرلایه نیز نامیده می‌شود، یک برش نازک از یک نیمه‌هادی مانند سیلیکون بلورین است که در ساخت تراشه‌های الکترونیکی کاربرد دارد).

بحران کمبود تراشه

از این پاسخ‌هایی که تولید کنندگان و خریداران ارائه کرده‌اند، واضح است که افزایش تقاضا نقش بسیار مهمی در ایجاد بحران داشته و همچنین ظرفیت کم تولید ویفر دلیل اصلی کمبود تراشه‌های پردازشی در بازار است.

راه حل‌های متعددی از اوایل سال 2021 برای کمک به کاهش اثرات کمبود تراشه ارائه شده است. شرکت‌های تولید کننده نیمه هادی با ظرفیت بیشتری کار می‌کنند، سرمایه‌گذاری‌ها را در این بخش افزایش داده‌اند و همکاری‌های جدیدی را آغاز کرده‌اند تا بتوانند اوضاع را بهبود دهند. برای مثال، کوالکام در سال 2021 خبر داد که همکاری‌های خود با دیگر شرکت‌ها را گسترش داده تا اطمینان حاصل کند که پاسخگوی تقاضای افزایش یافته برای تراشه‌های 5G خواهد بود.

سامسونگ هم اعلام کرده که قصد دارد یک کارخانه تولید نیمه هادی 17 میلیارد دلاری در تگزاس احداث کند. هرچند که این پروژه تا اواخر سال 2024 به اتمام نخواهد رسید.

با وجود این تلاش‌ها، وزارت بازرگانی آمریکا در گزارش خود خاطرنشان می‌کند که، پاسخ دهندگان به پرسشنامه‌های این وزارتخانه چشم‌انداز و امیدی به برطرف شدن مشکل در طی شش ماه آینده ندارند. بنابراین، به نظر می‌رسد فعلاً نباید انتظار تغییر قابل ملاحظه‌ای در بازار داشت و حداقل تا نیمه دوم سال 2022 همین روند ادامه خواهد داشت.

بامن

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا