علم و دانش

پیدا شدن اژدهای کوچک در یک جزیره متروکه! / عکس

پیدا شدن اژدهای کوچک در یک جزیره متروکه! / عکس

به گزارش خبرگزاری بیکینگ‌، گونه جدیدیاز مارمولک، که “شبیه یک اژدهای کوچک به نظر می رسد”، با صورت منقاری و دمی خاردار شبیه به برگ، در جزیره خالی از سکنه کوئینزلند کشف شده است. این موجود گوشتخوار که با نام Phyllurus fimbriatus شناخته می‌شود، فقط در مرطوب‌ترین و صخره‌ای‌ترین مکان‌های جزیره اسکافل یافت می‌شود.

این مارمولک در جزیره Scawfell، جزیره‌ای ناهموار در حدود 50 کیلومتری ساحل شهر مکای(Mackay) در شمال کوئینزلند پیدا شده است.

دانشیارپروفسور کنراد هاسکین، اکولوژیست زمینی در دانشگاه جیمز کوک، در طی یک بررسی چهار روزه از جزیره، و در اعماق زیستگاه بولدری (نوعی پوشش خاکی است که همراه با سنگ است) که پوشیده از درختان انجیر و سرخس است با این گونه از مارمولک برخورد کرد.

او گفت:«رویای هر زیست‌شناس این است که بتواند گونه‌ای جدید را کشف کند و این بسیار هیجان‌انگیز است.»

هاسکین، نام این حیوان را Phyllurus fimbriatus، یا مارمولک دم برگی جزیره اسکافل ، گذاشته است. نام علمی این مارمولک اشاره به حاشیه خارهای اطراف دم مارمولک دارد.

3456.jpg

طبق مقاله‌ای که در مجله زوتاکسا منتشر شده است، طول بدن این خزنده گوشتخوار، از بینی تا دم، در حدود ۱۵ سانتیمتر است.

هاسکین می‌گوید: «گکوهای دم برگی مانند یک تکه سنگ خالدار به نظر می‌رسند که نوارهای سفید کوچکی روی دم خود دارند، اما این گونه یک نوار سفید V شکل دارد.»

او افزود:«این گونه در مقایسه با سایر گونه‌های دم‌برگ‌ها بدنی صاف‌تر دارد، در حالی که بر روی بدن بیشتر گونه‌های این خانواده سیخ‌های بیشتری وجود دارد. همچنین صورت منقاری شکل بزرگ آنها نیز متمایز از دیگر گونه‌ها است، و باعث می‌شود تا این گونه چیزی شبیه به یک اژدهای کوچک به نظر برسد.»

هاسکین در طول بررسی خود در جزیره، حدود 30 مورد از این مارمولک‌ها را مشاهده کرد و تخمین می‌زند که این مارمولک تازه کشف شده مساحتی کمتر از 1 کیلومتر مربع را اشغال می‌کند.

«این مارمولک فقط در مرطوب‌ترین، جنگل‌های بارانی و صخره‌ای‌ اسکافل یافت می‌شود.»

ساحل این جزیره ناهموار، با صخره‌های گرانیتی پوشانده شده‌اند، و این در حالی است که جنگل‌های بارانی آن در دامنه‌های تند کوه‌ها قرار دارند.

هاسکین می‌گوید: «این مارمولک نمی‌تواند آب و هوای گرمی که در بیشتر قسمت‌های جزیره وجود دارد را تحمل کند؛ و باید پناهگاه واقعا خوبی داشته باشد تا از او در برابر گرما و خشکی هوا محافظت کند.»

وی افزود: این مارمولک احتمالاً در طول روز در زیر تخته‌سنگ‌ها پناه می‌گیرد و شب‌ها برای شکار حشرات، عنکبوت‌ها و مارمولک‌های کوچکتر بیرون می‌آید.

4032.jpg

به باور هاسکینز، گکو دم برگ جزیره اسکافل، یکی از آخرین مهره‌داران متفاوت جدیدی است که در استرالیا کشف شده است.

بیشتر بخوانید:

  • گوسفند دریایی شکار شد!

او می‌گوید:«تمامی نقاط استرالیا به خوبی کاووش شده‌اند، و کشف یک موجود بزرگ جدید، مانند یک مارمولک، یا قورباغه یا یک پرنده، در این دوران، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.»

جزیره اسکافل در پارک ملی جزایر کامبرلند جنوبی قرار دارد و از آن محافظت می‌شود؛ اما تهدیدهای بالقوه‌ای نظیر وقوع آتش‌سوزی و رقابت گونه‌های مهاجم همیشه برای آن وجود دارد.

هاسکین گفت: «من همچنین تعدادی از گکوهای خانگی آسیایی(وحشی) را در جزیره پیدا کردم». او فکر می‌کند که این گونه‌ها به طور سهوی و توسط افرادی که برای کمپ زدن به جزیره می‌آیند، و با قایق به این جزیره آمده‌اند. «ما می دانیم که آنها می‌توانند اطراف تاونزویل، به تعداد بالا تولید مثل کرده، و در میان بوته‌ها زندگی کرده و به رقابت با گکوهای بومی بپردازند. »

منبع: theguardian

5858

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا