فناوری

نمونه عکسی که پرچمدار سامسونگ از ماه گرفته‌است/ عکس

نمونه عکسی که پرچمدار سامسونگ از ماه گرفته‌است/ عکس

قابلیت عکاسی از ماه با گوشی‌های هوشمند همیشه یک بحث جنجالی بوده است. این‌بار کاربری در ردیت ادعا کرده که سامسونگ با کمک ترفندهای هوش مصنوعی این تصور را به کاربر القا می‌کند که با گلکسی S۲۳ اولترا عکس باکیفیتی از ماه گرفته است. او برای ادعای خود شواهد نسبتاً قانع‌کننده‌ای را ارائه می‌کند.

سامسونگ در گلکسی S۲۳ اولترا از زوم فضایی ۱۰۰ برابری پشتیبانی می‌کند که با کمک فناوری سوپررزولوشن هوش مصنوعی می‌تواند از سوژه‌های بسیار دور ازجمله ماه عکس بگیرد. بااین‌حال، کاربری به نام u/ibreakphotos در پست مفصلی توضیح داده است که این تصاویر تقلبی هستند.

او می‌گوید برای آزمایش صحت عملکرد زوم فضایی در عکاسی از ماه، یک تصویر رزولوشن بالا از ماه را دانلود و بعد آن را به‌اندازه ۱۷۰ در ۱۷۰ پیکسل کوچک کرده است. سپس آن را تار کرده تا جزئیات دقیقی از ماه پیدا نباشد و بعد این عکس را روی مانیتور قرار داده است.

این کاربر در ادامه به انتهای اتاق خود رفته و دوربین گلکسی S۲۳ اولترای خود را به‌سمت مانیتور گرفته و با کمک زوم فضایی تصویری را به ثبت رسانده است. خروجی کار در کمال تعجب یک ماه را نشان می‌دهد که جزئیات بالایی دارد. این تصویر در شرایطی تولید شده است که عکس منبع تار بود و جزئیات خاصی در آن دیده نمی‌شد.

نمونه عکسی که پرچمدار سامسونگ از ماه گرفته‌است/ عکس

سمت چپ: تصویر منبع روی مانیتور – سمت راست: تصویری که با دوربین گلکسی S۲۳ اولترا تهیه شده است

دوربین گلکسی S۲۳ اولترا با هوش مصنوعی تصاویر را می‌سازد

ibreakphotos حدس می‌زند که سامسونگ با استفاده از یک مدل هوش مصنوعی دهانه‌ها و جزئیات بیشتری را نسبت به آنچه سنسور از منبع اصلی دیده، اضافه کرده است. این سازوکار ظاهراً با زوم روی سایر سوژه‌های دوردست فرق می‌کند؛ در موارد دیگر، دوربین گوشی ترکیبی از داده‌های چندین فریم با نوردهی و اطلاعات مختلف را با هم ترکیب می‌کند، اما ظاهراً در مورد ماه اتفاق دیگری رخ می‌دهد که به باور ibreakphotos با فریب همراه است.

بااین‌وجود، برخی از کاربران اعتقاد دارند که روش عملکرد سامسونگ با تقلبی که پیش‌تر هواوی در گوشی‌های خود انجام داده بود، متفاوت است. آن‌ها می‌گویند سامسونگ در تبلیغات خود توضیح داده است که مدل هوش مصنوعی خود را با تصاویر مختلفی از شکل‌های گوناگون ماه آموزش داده است. درنتیجه اگرچه می‌توان به عدم شفافیت در ارائه توضیحات توسط این شرکت خرده گرفت، اما آن‌ها مرتکب تقلبی فاحش نشده‌اند.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا