اینترنت

مطالعه جدید: ابتلا به دیابت در اثر کرونا می‌تواند موقتی باشد

مطالعه جدید: ابتلا به دیابت در اثر کرونا می‌تواند موقتی باشد

پزشکان از شروع گسترش ویروس کرونا شاهد ارتباط میان این بیماری و دیابت بوده‌اند و معمولا افراد دارای دیابت، ابتلای حادتری به این ویروس را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر، در میان برخی از افرادی که به ویروس SARS-CoV ابتلا یافتند، نشانه‌های ابتلا به دیابت نیز مشاهده شده است.

این ارتباط که میان کودکان و بزرگسالان مشترک بود، سوالاتی را در ذهن پزشکان ایجاد کرد. ارتباط دقیق ویروس کرونا و دیابت چیست؟ آیا ویروس SARS-CoV سبب تسریع دیابت در افراد مستعد به بیماری می‌شود؟ پیامدهای بلند مدت این ارتباط چیست؟

ارتباط میان ویروس کرونا و دیابت

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد انجام شده است، به برخی از این سوالات پاسخ می‌دهد. محققان با بررسی شرایط 78 بیمار مبتلا به کرونا که سابقه دیابت نداشته‌اند، دریافتند SARS-CoV لزوما عامل مستقیم ابتلا به دیابت نیست. در عوض ممکن است بستری شدن به سبب ابتلا به ویروس، سبب تشخصی دیابتی شود که پیش از این تشخیص داده نشده بود.

مطالعه جدید: ابتلا به دیابت در اثر کرونا می‌تواند موقتی باشد

محققان این نوع تشخیص را «دیابت تازه تشخیص داده شده» نامیدند و آن را با «دیابت تازه شروع شده» متفاوت دانستند. با این‌حال، ویروس SARS-CoV به علت ماهیت عفونی خود می‌تواند افراد را به ابتلا به سایر بیماری‌هایی – حتی دیابت – سوق دهد.

مشاهدات دیگر در مطالعه متفاوتی این فرضیات را تائید می‌کند. تقریبا همه موارد ابتلا به دیابت پس از ابتلا به کرونا، در عرض یک سال پس از ترخیص از بیمارستان به‌طور کامل بهبود یافتند. تنها 7% از این افراد در دوره نقاهت پس از بیماری به انسولین نیاز داشتند.

«سارا کرومر» نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: « این به ما نشان می‌دهد که دیابت تازه تشخیص داده شده یک وضعیت گذرا مرتبط با عفونت حاد ناشی از ویروس SARS-CoV است. ماهیت دیابت این ایده را تقویت می‌کند که ویروس به‌طور مستقیم به سلول‌های بتای تولید کننده انسولین طبیعی در بدن آسیب نمی‌رساند. اما سبب شرایطی به نام «هیپرگلیسمی» می‌شود که کارایی این سلول‌ها را برای مدتی کوتاه مختل می‌کند.»

این مطالعه قطعا پاسخ قطعی به ارتباط میان SARS-CoV و دیابت نیست اما یکی از اولین تحقیقاتی است که تلاش برای فهم این ارتباط و بهبود داروهای تجویز شده را دارد.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا