علم و دانش

رونمایی از موتور جدید بزرگترین موشک جهان / عکس

رونمایی از موتور جدید بزرگترین موشک جهان / عکس

پیشران Booster ۹ اسپیس‌ایکس پیش از پرواز آزمایشی خود در آینده، اصلاح شده و چندین به روزرسانی روی آن اعمال شده است. اسپیس‌ایکس سخت‌افزار جدیدی را به آخرین نمونه‌ی اولیه موشک استارشیپ خود اضافه کرده است که برای یک پرواز آزمایشی در آینده نزدیک آماده می‌شود.

استارشیپ که نسل بعدی سیستم حمل و نقل فضایی عمیق اسپیس ایکس است، از دو عنصر کاملا قابل استفاده مجدد تشکیل شده که یکی از آنها پیشران مرحله اول عظیمی به عنوان سوپر هوی و دیگری یک فضاپیما با ارتفاع ۱۶۵ فوت(۵۰ متر) به نام استارشیپ است.

رونمایی از موتور جدید بزرگترین موشک جهان / عکس

این دو بخش تا به امروز تنها یک بار با هم به پرواز در آمده‌اند.

طی یک پرواز آزمایشی در روز ۲۰ آوریل از پایگاه‌ فضایی استاربیس اسپیس‌ایکس در جنوب تگزاس این پیشران با هدف ارسال فضاپیمای استارشیپ به مدار زمین برخاست. با این حال، این اتفاق نیفتاد. استارشیپ و سوپرهوی طبق برنامه از هم جدا نشدند، و اسپیس‌ایکس فرمان خود تخریبی را صادر کرد و این دو را در ارتفاعات خلیج مکزیک منفجر کرد.

اسپیس‌ایکس پس از اولین تلاش، تغییرات مختلفی را با هدف افزایش شانس موفقیت در پروازهای آینده استارشیپ انجام داده است.

چشمگیرترین تغییر مربوط به سیستم جداسازی فضاپیما است. ماموریت بعدی استارشیپ که شامل یک نمونه اولیه‌ی سوپرهوی به نام بوستر۹ و یک وسیله نقلیه در مرحله بالایی به نام شیپ ۲۵ می‌شود، کاملا متفاوت خواهد بود.

این شرکت به تازگی توضیح داده است: دریچه‌های تهویه‌ و سپر حرارتی در بالای بوستر ۹ نصب شده است. استارشیپ و سوپرهوی برای استفاده از یک روش جداسازی به نام مرحله‌ی داغ، که در آن موتورهای مرحله دوم استارشیپ مشتعل می‌شوند تا فضاپیما را از پیشران دور کنند، ارتقا می‌یابند.

رونمایی از موتور جدید بزرگترین موشک جهان / عکس

ایلان ماسک در مصاحبه‌ای در روز ۲۴ ژوئن در توییتر به خبرنگار اشلی ونس گفت: پلاسمای فوق داغ موتورهای مرحله بالا باید یک جایی برود. بنابراین ما یک بخش به پیشران اضافه می‌کنیم که دریچه‌ها هستند.

ماسک افزود: مرحله داغ، که معمولا در موشک‌های روسی استفاده می‌شود، می‌تواند ظرفیت حمل بار استارشیپ را تا ۱۰ درصد افزایش دهد.

ماسک گفته است که پرواز بوستر ۹ و شیپ ۲۵ اهدافی مشابه ماموریت روز ۲۰ آوریل خواهد داشت. اسپیس‌ایکس قصد دارد به زودی این پرواز آزمایشی را انجام دهد، اما تاریخی اعلام نشده است.

استارشیپ هنوز توسط اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده(FAA) مجوز دریافت نکرده است. این سازمان که مجوز پرتاب را اعطا می‌کند، هنوز در حال بررسی گزارش ناگواری است که اسپیس ایکس در مورد پرواز آزمایشی ۲۰ آوریل ارائه کرده است.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا