علم و دانش

رازگشایی از گنج بزرگ قطب جنوب ماه که پوتین در رسیدن به آنجا شکست خورد!

رازگشایی از گنج بزرگ قطب جنوب ماه که پوتین در رسیدن به آنجا شکست خورد!

به گزارش خبرگزاری بیکینگ، ماموریت فضایی چاندرایان۳ روز چهارشنبه ۲۳ آگوست با موفقیت انجام شد. آنچه باعث شد تا ماموریت سازمان تحقیقات فضایی هند (IRSO)، تاریخ‌ساز شود این بود که حالا هند بعد از شوروی، آمریکا و چین، چهارمین کشوری لقب گرفت که موفق به فرود موفقیت‌آمیز روی ماه شده و به علاوه، آنها حالا اولین کشوری هستند که موفق شده‌اند تا قطب جنوبی ماه را فتح کنند.

خبر ورود فرودگر هندی‌ها در قمر زمین، در حساب توئیتر IRSO بدین ترتیب اعلام شد:«من به مقصد رسیدم و شما هم همینطور!»

ولی ماموریت IRSO که مستقر کردن یک ماه‌نورد رباتیک برای آغاز کاوش در قطب جنوب ماه است، تنها برنامه در این راستا نیست و در سال ۲۰۲۵، ناسا قصد دارد تا در قالب ماموریت آرتمیس۳ برای اولین بار در پنجاه سال گذشته انسان را به ماه برساند. این سفر شامل فرود اولین زن و اولین فرد رنگین‌پوست بر سطح ماه نیز خواهد بود

قبل از آن نیز قرار است که کاوشگر اکتشافی قطبی سازمان فضایی آمریکا (VIPER) در سال ۲۰۲۴ و در یک ماموریت صد روزه، قطب جنوب ماه را مورد بررسی قرار دهد.

از سوی دیگر چینی‌ها نیز با صنعت فضایی رو به رشد خود، قطب جنوبی ماه را زیر ذره‌بین گرفته‌اند و در نظر دارند تا در سال ۲۰۲۶ یک ماه‌نورد جدید را در ماموریت Chang’e ۷ به قمر زمین بفرستند.

اما سوال اینجاست که چرا همه به قطب جنوبی ماه علاقمند شده‌اند؟ دلیل این موضوع، نکته بسیار جالب توجهی است.

Untitled.jpg

ارزشمندترین چیز در قطب جنوبی ماه

تمایل برای فرود بر روی قطب جنوبی ماه بیشتر به خاطر این است که دانشمندان می‌دانند که این منطقه دارای آب، به شکل یخ است. آب، برای زندگی ضروری است و البته کاربردهای دیگری هم دارد و مثلا می‌تواند در حکم خنک‌کننده تجهیزات عمل کرده و حتی سوخت موشک‌ها را تامین کند. استفاده از آب برای تامین سوخت می‌تواند در ماموریت مرحله‌ای به مریخ، که قرار است روزی از سمت ماه آغاز شود موثر باشد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا