فناوری

دلیل ناشناخته ماندن سیاهچاله‌ها به دلیل وجود مکانیک کوانتومی

دلیل ناشناخته ماندن سیاهچاله‌ها به دلیل وجود مکانیک کوانتومی

طبق ادعای محققان وجود موی کوانتومی در سیاهچاله‌ها موجب انتشار اطلاعات بدون نقض نسبیت یا مکانیک کوانتومی شده است.

به گزارش engadget، تصویری از  یک سیاهچاله با چگونه تشکیل شدن قرص اطراف آن موجب آشفتگی ذهن‌ها شده است. میدان‌های گرانشی کج شده در ماده داغ و گازی که به سمت جلوی سیاه‌چاله می‌چرخد برای محققان سوال‌هایی ایجاد کرده است.

سیاهچاله‌ها مدت‌هاست که برای فیزیکدانان مشکل‌ساز بوده اند اما  نظریه نسبیت عام نشان می‌دهند اطلاعات هرگز از آن‌ها خارج نمی‌شوند و این به دلیل وجود مکانیک کوانتومی است.  محققان ادعا می‌کنند که سیاهچاله‌ها دارای «موی کوانتومی» هستند یا نقش‌هایی در میدان‌های گرانشی  از اجزای ستارگانی که آن‌ها را تشکیل داده‌اند، است. این ادعا موجب می‌شود تا اطلاعات وارد شده نیز بدون نقض نسبیت یا مکانیک کوانتومی منتشر شوند.

سیاهچاله‌

 پروفسور دانشگاه ساسکس، خاویر کالمت و دیگران تکنیک‌های ریاضی جدیدی را برای نزدیک شدن به این معضل ابداع کردند. این قضیه به عنوان «قضیه موی بله» نامیده می‌شود و برخلاف قضیه «بدون مو» که پروفسور جان ویلر در دهه ۱۹۶۰، پیشنهاد کرد سیاه‌چاله‌ها موجودات «طاس» هستند که هیچ ویژگی فیزیکی فراتر از بار، جرم و چرخش ندارند.

این قضیه جدید به بحث‌ها پایان قطعی نمی‌دهد و تقریبا متقاعد کننده است. همچنین احتمال دارد گامی کلیدی در پیوند نسبیت به مکانیک کوانتومی و پایان دادن به تضاد بین این دو نظریه باشد. اگر چنین فرضی درست باشد، می‌تواند برای اخترفیزیکدانان و جامعه علمی بسیار ارزشمند باشد. همچنین احتمال دارد محققان دیگر نگرانی درباره شکستن نظریه‌ها در موقعیت‌های شدید نداشته باشند.


بیشتر بخوانید

  • مشاهده انفجاری عظیم در کهکشان راه شیری

 

مجله خبری بیکینگ فضای مجازی دريچه فناوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا