علم و دانش

از بین رفتن بیش از ۲۰۰ ماهواره استارلینک در دو ماه

از بین رفتن بیش از ۲۰۰ ماهواره استارلینک در دو ماه

غزال زیاری: اطلاعات گردآوری شده توسط Satellitemap.space حکایت از آن دارد که استارلینک، مجموعه‌ای ماهواره‌ای که توسط شرکت هوافضای SpaceX اداره می‌شود، در بین روزهای ۱۸ جولای تا ۱۸ سپتامبر، ۲۱۲ ماهواره را از دست داده است.

داده‌های موجود نشان می‌دهند که تعداد ماهواره‌های ناکام در طول سه سال گذشته به شکل پیوسته، افزایش چشمگیری داشته ولی در ماه جولای امسال، افزایش قابل توجهی را در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

هنوز مشخص نیست که آیا این ماهواره‌ها قرار بود از مدار زمین خارج شوند و یا اینکه ناکامی آنها، در پی شکست پروژه اتفاق افتاده است. خبرنگار وب سایت سایبرنیوز با مسئولان اسپیس ایکس تماس گرفته تا اطلاعات بیشتری را دراین باره جویا شود ولی پاسخی دریافت نکرده است.

بیشتر بخوانید:

  • ذرات مرموز شبح‌ مانند تاج خورشید را چون جهنم داغ کرده‌اند
  • جهان آمادگی استفاده از قوی‌ترین موشک تاریخ را دارد؟/ عکس

برخی از کارشناسان، صحت آمار و اعداد منتشره در وب سایت ردیاب را زیر سوال بردند و معتقدند که به نظر می‌رسد که این آمار به طرزی غیرطبیعی بالاست. طبق گزارش satellitemap.space، این داده‌ها براساس اطلاعات ردیابی عمومی منتشر شده در space-track.org و منابع دیگر به دست آمده است.

طراحی ماهواره‌های استارلینک به نحوی است که در پایان چرخه حیاتشان، یعنی تقریبا پنج سال در جو زمین بسوزند.

starlink.jpg

پرتاب استارلینک از چه زمانی آغاز شد؟

کمپانی اسپیس ایکس، پرتاب ماهواره‌های استارلینک را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد و از آن زمان تاکنون بیش از ۵هزار ماهواره به مدار پائینی زمین ارسال شده‌اند و به نظر می‌رسد که حدود ۴۵۰۰ ماهواره هنوز فعال هستند.

ماهواره‌ها در مقابل طوفان‌های الکترومغناطیسی آسیب‌پذیر هستند و باید این را در نظر داشت که در تابستان امسال با شدت گرفتن فعالیت‌های خورشیدی، شعله‌های آن در مقایسه با قبل، قدرت بیشتری دارند.

پیش از این نیز رویدادهای مخرب خورشیدی، ماهواره‌های استارلینک را تحت تاثیر قرار داده بودند و در ماه فوریه سال گذشته، اسپیس ایکس اعلام کرد که ۴۰ ماهواره جدیدش را اندکی بعد از پرتاب، به دلیل طوفان الکترومغناطیسی از دست داده است. طبق محاسبات انجام شده برروی هزینه‌های پرتاب موشک ها، این اتفاقات خسارتی ۱۰۰ میلیون دلاری به این شرکت وارد کرده است.

منبع : cybernews

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا