بازی

کنترل سرعت فن لپ تاپ ؛ معرفی روش ها و نرم افزارها

کنترل سرعت فن لپ تاپ ؛ معرفی روش ها و نرم افزارها

در این قسمت دو گزینه‌ی Active و Passive را مشاهده خواهید کرد: Active یا خنک‌کننده فعال، قبل از کاهش سرعت پردازنده سرعت فن را افزایش می‌دهد. در این حالت، به‌محض بالارفتن دما، سیستم‌عامل فن را روشن می‌کند و این امر درنهایت منجر می‌شود مصرف برق سیستم افزایش پیدا کند. ازسوی‌دیگر، Passive کاملا برعکس عمل می‌کند و پیش از اینکه سرعت فن را افزایش دهد، عملکرد پردازنده را کندتر می‌کند. درواقع، خنک‌کننده غیرفعال، ولتاژی را که به دستگاه عرضه می‌شود کاهش می‌دهد و هنگام افزایش دما، ابتدا سعی می‌کند عملکرد CPU را کاهش دهد و اگر کارساز نبود، فن را به کار خواهد انداخت.

خط‌مشی‌ای که تعیین می‌کنید به اولویت‌بندی شما بین عملکرد و قدرت بستگی دارد. حالت خنک‌کننده فعال سرعت فن را افزایش می‌دهد و انرژی بیشتری مصرف می‌کند که ممکن است هنگام استفاده از لپ تاپ برای شما مفید نباشد؛ بنابراین، اگر می‌خواهید در مصرف باتری لپ‌تاپ صرفه‌جویی کنید، می‌توانید خنک‌کننده فعال را در حالت Plugged-in و خنک‌کننده غیرفعال را در حالت باتری برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تنظیم کنید.

خنک‌کننده سیستم در ویندوز ۱۰ و ۱۱

اگر از ویندوزهای ۱۰ یا ۱۱ استفاده می‌کنید، احتمالا گزینه System cooling policy را مشاهده نخواهید کرد. این گزینه در نسخه‌های جدید ویندوز پنهان است و باید با استفاده از برخی روش‌ها آن را فعال کنید. ساده‌ترین روش برای افزودن این گزینه به ویندوز ۱۱، استفاده از پنجره‌ی Command Prompt است؛ بنابراین، cmd را به‌عنوان مدیر اجرا کرده و سپس دستور زیر را تایپ کنید:

پس از اجرای دستور فوق، خواهید دید که گزینه‌ی موردبحث در Power Options نمایان می‌شود. اگر به‌دلایلی می‌خواهید این گزینه را مجدداً حذف یا پنهان کنید، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

روش دوم: کنترل فن لپ تاپ از طریق بایوس

روش دیگری که برای کنترل فن لپ تاپ توصیه می‌شود، از طریق تنظیمات بایوس است. برای این کار باید دستگاه را ری‌استارت کرده و به تنظیمات BIOS وارد شوید. ورود به این تنظیمات براساس مدل یا سازنده‌ی لپ‌تاپ متفاوت خواهد بود. در مقاله‌ی آموزش روش‌های مختلف ورود به BIOS می‌توانید نحوه‌ی ورود به دستگاه خود را پیدا کنید.

البته همه‌ی لپ‌تاپ‌ها گزینه‌های حرارتی را در تنظیمات بایوس ندارند. این گزینه‌ها بیشتر در بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده‌بالا یافت می‌شوند؛ بنابراین، قبل از انجام این روش ابتدا در وب‌سایت سازنده بررسی کنید که آیا لپ تاپ شما تنظیمات فن دارد یا خیر. از سویی، بایوس نیز تقریبا همان تنظیماتی را ارائه می‌دهد که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، بنابراین، سعی کنید درحد امکان از روش اول برای کنترل سرعت فن بهره ببرید. حال اگر به‌هر دلیلی از طریق کنترل پنل نتوانسته‌اید به تنظیمات کنترل سرعت فن لپ‌تاپ دسترسی پیدا کنید، به تنظیمات بایوس بروید و سپس فرآیند زیر را طی کنید:

در تنظیمات بایوس گزینه‌ی Hardware Monitor یا Fan Control را پیدا کنید و به آن وارد شوید. مکان این گزینه ممکن است براساس نسخه‌ی مادربرد و بایوس متفاوت باشد. اگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید، توصیه می‌کنیم دستورالعمل‌های خاص سیستم خود را به صورت آنلاین جستجو کنید.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا