علم و دانش

سندروم هاوانا؛ پای یک سلاح ناشناخته در میان است؟

سندروم هاوانا؛ پای یک سلاح ناشناخته در میان است؟

پریسا عباسی– در اینجا به بررسی علائم گزارش شده از آنچه که سلاح های انرژی هدایت شده انجام می‌دهند، و همچنین نظر سازمان‌های جاسوسی ایالات متحده در این خصوص می‌پردازیم.

تنها یک سال از بازگشایی دوباره سفارت ایالات متحده در هاوانا، کوبا در سال ۲۰۱۵ گذشته بود که برخی از دیپلمات‌ها شروع به شنیدن صدای زنگی دردناک در گوش خود کردند. این عارضه که با نام “سندرم هاوانا” شناخته می‌شود، اولین بار در سال ۲۰۱۶ و توسط کارکنان سفارت آمریکا در کوبا گزارش شد. علائم آن چیزی شبیه سرگیجه و سردرد، و از کار افتادن دیپلمات‌ها و جاسوس‌هایی بود که در آنجا کار می‌کردند. چنین عارضه‌ای در طول چندین سال، و از چندین سفارت مختلف گزارش شده است.

اولین فرضیه این بود که این علائم ناشی از حمله عمدی یک کشور دیگر علیه دیپلمات‌ها و جاسوسان ایالات متحده بوده است. اما امروز این نظریه به طور کامل رد شده است. به گزارش واشنگتن پست، در اول مارس، پنج سازمان اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که بسیار بعید است که سندرم هاوانا نتیجه اقدامات یک دشمن خارجی باشد.

شیت هریس و جان هادسون، از روزنامه پست، به نقل از دو مقام اطلاعاتی ناشناس، یافته‌هایشان را اینگونه خلاصه کردند: «پنج آژانس بررسی کننده به این نتیجه رسیدند که «بسیار بعید» است که یک دشمن خارجی مسئول ایجاد علائم باشد، یا این کار در نتیجه اقدامات هدفمندی نظیر سلاح‌های هدفمند انرژی بوده باشد؛ و یا حتی به عنوان عوارض جانبی برخی فعالیت‌های دیگر نظیر نظارت‌های الکترونیکی که ناخواسته مردم را بیمار کرده است، باشد.»

توضیح اصلی که قبلا در این‌باره در خصوص استفاده از یک سلاح انرژی هدایت شده پیشرفته داده شده بود، هنوز به شکل یک معما باقی مانده است.

7095131_459.png

چنین سلاحی چطور کار می کند؟

سلاح‌های انرژی هدایت شده از قلمرو علمی تخیلی، به قلمرو واقعیت منتقل شده‌اند. این سلاح‌های انرژی غالبا لیزرهای پرقدرت و اشعه‌های مایکروویوها هستند که به روش‌های مختلفی عمل می‌کنند. سلاح‌های لیزری نیاز به خط دید واضح دارند و با گرم کردن سطح پهپاد یا سایر اشیایی که با آنها در تماس هستند، به آنها آسیب می‌زنند و این کار تا زمانی که آن شیء بسوزد یا بشکند و از بین برود، ادامه دارد.

از آنجایی که مبتلایان به سندرم هاوانا فاقد علائم قابل مشاهده هستند، به آسانی می‌توان منشا لیزری بودن آنها را رد کرد. سایر سلاح‌های انرژی هدایت‌شده، نظیر امواج قدرتمند مایکروویو ، یا اصواتی که فراتر از آن است که انسان بتواند آگاهانه آن را درک کند، نیز به عنوان علل احتمالی در نظر گرفته شده و سپس رد شدند.

به گزارش مجله «پست»: «مقامات گفتند که وقتی تحلیلگران مجموعه‌هایی از موارد گزارش‌شده، از جمله آنچه در سفارت‌خانه‌های ایالات متحده اتفاق افتاده را بررسی می‌کردند، در بین افراد شرایط مشابهی را نیافتند که بتوانند آنها را به هم مرتبط کنند. همچنین موفق به یافتن هیچ مدرکی از جمله مدارک پزشکی قانونی یا داده‌های موقعیت جغرافیایی نشدند که نشان‌دهنده این باشد که دشمن از نوعی سلاح انرژی هدایت شده نظیر امواج رادیویی یا پرتوهای مافوق صوت استفاده کرده است. یکی از مقامات در این خصوص گفت:«این موضوع که برخی از پرسنل آسیب دیده شاغل در سفارت آمریکا در معرض هیچ «خط مستقیم دید»ی قرار نداشته‌اند، احتمال استفاده از سلاح انرژی فرضی را قوی‌تر می‌کند.»

گزارش مجله پست و نتیجه گیری حاصل از آن، با مطالعات مستقل قبلی در مورد علل این حوادث در تضاد است. در سال ۲۰۲۰ مطالعه‌ای توسط کمیته‌ای از آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی انجام شد و آنها فکر می‌کنند «بسیاری از علائم حاد و قابل تشخیص و همچنین علائم معمولی و مشاهداتی که توسط کارمندان وزارت امور خارجه ایالات متحده گزارش شده است، با تاثیرات فرکانس‌های رادیویی هدایت شده پالسی(RF) مطابقت دارد.

این از همان نوع انرژی است که در سلاح‌هایی با موج میلیمتری و کشندگی کمتر استفاده می‌شود. درست شبیه آن چیزی که توسط ارتش آمریکا در «سامانه بازدارنده فعال» استفاده می‌شود. این اسلحه برای کار کردن به قدرت بالایی نیاز دارد و اگر انسان‌ها به مدت کافی در مسیر اشعه‌های آن قرار گیرند، دچار سوختگی درجه دو می‌شوند. این سلاح برای متفرق کردن افراد استفاده می‌شود، زیرا کسانی که در برابر آن قرار می‌گیرند بلافاصله احساس درد می‌کنند و به محض اینکه منطقه‌ای که اشعه در آن است را ترک کنند، درد برطرف می‌شود. اما کسانی که در مسیر پرتو باقی می‌مانند، لکه‌هایی بر روی پوستشان پدیدار می‌شود.

همچنین افرادی که از علائم سندرم هاوانا رنج می‌بردند، آسیب‌هایی که نشان‌دهنده استفاده از سلاح‌های مایکروویو باشد را نداشتند.

4d2fc5de-8e1b-40d4-ac7b-13b10e2a6470.jpeg

شریل روفر، شیمیدان بازنشسته آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس، در پاسخ به مطالعه NAS نوشت: این موضوع که مایکرویوها اشیا را از درون به بیرون گرم می کنند، شبیه به یک افسانه قدیمی شده است. اما هر کس که یک غذای یخ زده را در مایکرویو گرم کرده باشد، می‌داند که این موضوع صحت ندارد. زیرا قسمت بیرونی غذای منجمد سریع‌تر ذوب می‌شود، و علت آن این است که امواج مایکرویو قبل از رسیدن به قسمت‌های داخلی، ابتدا توسط قسمت‌های بیرونی جذب می‌شوند. بنابراین انتظار داریم که یک اشعه هدایت شده مایکروویو قبل از اینکه به مغز افراد برخورد کند، تاثیر قابل‌توجهی روی پوست و گوشت انسان بگذارد. افراد دچار به علائم سندرم هاوانا، دارای هیچ یک از این علائم نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

  • حضور جاسوس استثنایی روسیه در یک قدمی دشمن!

گزارش جدید نشان می‌دهد، با اینکه ممکن است هیچ توضیحی برای این علائم وجود نداشته باشد، اما احتمالاً دلایل قابل شناسایی دیگری وجود دارند. به گزارش مجله پست، به جای اینکه فکر کنیم که یک سلاح باعث چنین آسیب‌هایی شده است، می‌توانیم این احتمال را در نظر بگیریم که شاید کارکنان سفارت صرفا به دلیل تنفس هوای خارج شده از مجاری و لوله‌های گرفته دچار چنین عارضه‌هایی شده‌اند.

با وجودی که این گزارش احتمال استفاده از سلاح‌های شناخته شده و یک حمله عمدی را رد می‌کند، اما همچنان این احتمال را می‌دهد که افراد ممکن است علائم بیماری مضری را از منابعی بغیر از سلاح‌ها تجربه کنند.

منبع: popsci

5858

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا