فناوری

جنجال به دلیل تقلب دردسرساز «دولت رییسی» از روی دست آقای «اون»!

جنجال به دلیل تقلب دردسرساز «دولت رییسی» از روی دست آقای «اون»!

غزال زیاری– بلوا و عقب نشینی به خاطر یک جمله جنجالی وزیر ارتباطات. زارعپور وقتی داشت از طرح اینترنت ویژه توریست ها حرف می زند ، باورش نمی شد این قدر از سوی مردم مورد انتقاد قرار بگیرد و دولت ناچار به عقبگرد سریع شد. اگرچه چند روز بعد مشخص شد این ایده جنجالی را عزت الله ضرغامی داده است:« می گویند چرا توریست نمی آید. توریست می خواهد بیاید اینجا باید با خانواده اش در ارتباط باشد. نمی شود که بگوییم با سروش و ایتا کار کن. بعد بیایند اینجا ، اینترنت جهانی نداشته باشند ، خانواده های شان نگران باشند. دو نفرشان هم به جرم جاسوسی بگیرند و … » او با گفتن این جمله تاکید کرد وزیر ارتباطات با خواست وزارت گردشگری ایده سیم کارت توریستی را مطرح کرده است. ایده ای که قبل از ما در کدام کشور اجرا شده است؟ درست پیش بینی کردید: کره شمالی! البته همان جا هم ایده ای شکست خورده لقب گرفته است.

کپی از روی دست آقای اون

این روزها بی تردید اینترنت ابزاری جدانشدنی و کلیدی برای تک تک ماست و هنگامی که فردی عازم سفر می‌شود، بیش از هرزمان دیگری نیازمند اینترنت است تا بتواند جاذبه‌های توریستی، مسیرها، امکانات و شرایط مقصد را بررسی کرده و در طول سفر با عزیزانش در تماس باشد.

در این میان، محدودیت دسترسی به اینترنت در برخی از کشورهای دنیا، ممکن است کار را برای توریست‌ها برای بهره‌گیری آزادانه از اینترنت و رسیدن به وب‌سایت‌های مدنظرشان سخت کند. در کشور ما بحث آماده‌سازی و ارائه سیم کارت مخصوص توریست‌ها مطرح شده که به آنها امکان دسترسی آزادانه و بدون محدودیت به اینترنت را خواهد داد.

حالا این سوال مطرح می‌شود که در کشورهای دیگری با محدودیت‌های مشابه و شدیدتر اینترنتی، شرایط توریست‌ها به چه ترتیب خواهد بود؟

فروش سیم‌کارت مخصوص توریست در کره شمالی

در اواخر فوریه سال ۲۰۱۳، کمپانی Koryolink اعلام کرد که خدمات اینترنتی را با هزینه‌ای هنگفت در دسترس خارجی‌ها قرار خواهد داد؛ بدین معنا که توریست‌ها برای در اختیار گرفتن ۲ گیگابایت اینترنت می‌بایست ۱۹۲ دلار هزینه کرده و سیم‌کارت مخصوصی تهیه کنند.

بنا بر اطلاعات مندرج در صفحه این کمپانی در ویکی پدیا، حدود یک ماه بعد، ارائه این سرویس متوقف شد و به گفته یکی از مقامات این کمپانی، خدمات اینترنت ۳G تنها برای برخی از ساکنان کره‌شمالی از جمله کارکنان دیپلماتیک در دسترس خواهد بود.

به دلیل محدودیت شدید اینترنت در کره‌شمالی، اطلاعات و داده‌ها در مورد در دسترس بودن یا نبودن این سیم کارت و روند ارائه آن به توریست‌ها در شرایط فعلی در دسترس نیست ولی در برخی وب‌سایت‌های مسافرتی می‌توان به اطلاعاتی در این رابطه دست یافت که به نظر می‌رسد که گویا هنوز این سیم‌کارت برای مسافران به کره شمالی موجود است.

ss.jpg

خبرگزاری روئیترز حدود ده سال پیش در گزارشی که یکی از معدود گزارش‌های موثق در مورد ارائه سیم کارت به توریست‌ها در کره شمالی است، نوشته بود که کره شمالی حالا سیم‌کارت‌هایی مخصوص مسافران در اختیارشان قرار می‌دهد که آنها با بهره‌گیری از این سیم‌کارت‌ها می‌توانند در شبکه ‌های مجازی به گشت و گذار بپردازند.

اما بلافاصله بعد از خروج توریست از کره، این سیم‌کارت غیرفعال خواهد شد تا افراد ساکن و بومی کره شمالی از آن استفاده نکنند. البته در صورتی که این توریست مجددا به کره شمالی بازگردد، می‌تواند دوباره این سیم‌کارت را فعال کند.

گزارشی از سال۲۰۱۹: سیم کارت، در دسترس است

وبلاگ توریستی uritours هم در گزارشی که در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده در این باره نوشته که گرچه هیچ سیم‌کارت خارجی قابلیت استفاده از سرویس رومینگ در خاک کره‌شمالی را ندارد؛ اما شرکت کوریولینک، اینترنت ۳G در اختیار افراد خارجی قرار می‌دهد تا بتوانند به اینترنت بین‌المللی دسترسی داشته باشند.

این سیم‌کارت را می‌توان در فرودگاه یا دفاتر این کمپانی در سطح شهر یا یک هتل در پایتخت تهیه کرد که روند ثبت نام و دریافت آن هم زمان زیادی از مسافر خواهد گرفت.

قیمت پایه خرید این سیم کارت حدود ۲۰۰ دلار است و برای خرید دیتای اضافه باید در ازای هر مگابایت ۰.۱۸ دلار پرداخته و ماهانه مبلغ ۲۲ دلار نیز به عنوان آبونمان دریافت می‌شود.

البته پوشش‌دهی آنتنی سیم‌کارت خوب است و پوشش اینترنت آن در شهرهای بزرگ سریع و قابل قبول است ولی در مناطق روستایی، اوضاع متفاوت خواهد بود. در عین حال دسترسی به اکثر شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک، اینستاگرام و یوتیوب محدود است.

با سیم کارت مخصوص توریست‌ها، شما نمی‌توانید به افراد بومی ساکن کره شمالی زنگ بزنید ولی می‌توانید تماس‌های خارجی برقرار کرده و یا با هتل‌های بین‌المللی و سفارتخانه‌ها در این کشور تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

  • نتیجه باورنکردنی مقایسه وزن انسان‌ها و حیوانات روی کره زمین!/عکس
  • پروژه عظیم و جنجالی ساخت خورشید روی زمین!

سیم‌کارتی که به صرفه نیست

در وب سایت rockyroadtravel هم دراین رابطه می‌خوانیم:

سیم کارت مخصوص توریست‌ها در فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ یا دفتر کوریولینک در هتل پوتونگانگ در معرض فروش است که قیمت هر ۵۰ مگابایت دیتا، ۲۰ دلار است؛ پس بهتر این است که موبایل خود را استفاده نکنید.

با این سیم کارت فقط می‌توانید تماس‌های خارجی برقرار کنید و دسترسی به اکثر سایت‌ها به جز شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های کره جنوبی برایتان فراهم است که البته برای غلبه بر این محدودیت، می‌توان از VPN استفاده کرد.

اما با توجه به قیمت بالای این سیم‌کارت و زمان زیادی که باید برای دریافت آن صرف کنید، به شما توصیه نمی‌کنیم که برای خریدن آن وارد عمل شوید؛ مگر آنکه واقعا به آن نیاز داشته باشید.

۴۱۴۱

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا