موبایل

استفاده زیاد از گوشی موبایل باروری مردان را تهدید می‌کند!

استفاده زیاد از گوشی موبایل باروری مردان را تهدید می‌کند!

محققان سوئیسی در مطالعه‌ای ۱۳ ساله روی نزدیک به ۳ هزار نفر متوجه شده‌اند که میان استفاده زیاد از موبایل و کاهش تعداد اسپرم در مردان رابطه وجود دارد.

دانشمندان سوئیسی با انجام مطالعه‌ای روی سربازان متوجه شده‌اند مردانی که بیشتر از موبایل استفاده می‌کنند، در هر میلی‌لیتر، اسپرم کمتری دارند.

این مطالعه، ارتباط بین استفاده مکرر از تلفن همراه و کاهش تعداد اسپرم را نشان داده است.

البته نکته جالب اینجاست که شبکه‌های جدیدتر 4G و 5G ظاهراً نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تر اثر کمتری بر این اتفاق داشته‌اند.

محققان دانشگاه ژنو و مؤسسه گرمسیری و بهداشت عمومی سوئیس در یک پژوهش داده‌های مربوط به ۲۸۸۶ مرد در بازه سنی ۱۸ تا ۲۲ سال را بررسی کردند. این اطلاعات از شش پایگاه نظامی مختلف در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ گردآوری شده بود.

میانگین تعداد اسپرم مردانی که بیش از ۲۰ بار در روز از تلفن همراه خود استفاده می‌کردند، ۴۴.۵ میلیون در میلی‌لیتر بود. این میزان ۲۱ درصد کمتر از تعداد اسپرم در مردانی بود که فقط یک بار در هفته از تلفن خود استفاده می‌کردند و میانگین تعداد اسپرم آن‌ها ۵۶.۵ میلیون در میلی‌لیتر بود. تحرک و شکل اسپرم تحت‌تأثیر میزان استفاده از تلفن همراه قرار نگرفت.

دانشمندان می‌گویند میانگین تعداد اسپرم مردانی که بیش از ۲۰ بار در روز از تلفن همراه خود استفاده می‌کردند، ۴۴.۵ میلیون در میلی‌لیتر بود. این میزان ۲۱ درصد کمتر از تعداد اسپرم در مردانی بود که فقط یک بار در هفته از تلفن خود استفاده می‌کردند و میانگین تعداد اسپرم آن‌ها ۵۶.۵ میلیون در میلی‌لیتر بود.

محققان مدعی هستند که استفاده از موبایل بر عمر، تحرک و شکل اسپرم اسپرم‌ها اثری نداشته است.

مطالعه در سه مرحله زمانی مختلف انجام شد و هربار ارتباط بین استفاده مکرر از تلفن همراه و تعداد کمتر اسپرم در طول زمان نامحسوس‌تر می‌شد.

فاز اول بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷، فاز دوم بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ و فاز سوم بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ اجرا شد.

 فناوری‌های قدیمی‌تر تلفن همراه مانند ۲G و ۳G نسبت‌به تلفن‌های امروزی قدرت انتقال بیشتری داشتند و احتمالاً میدان‌های الکترومغناطیسی حاصل می‌تواند موجب کاهش تعداد اسپرم شود.

منبع: العین

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا