علم و دانش

رودخانه‌ای در عمق دریا به جریان افتاده‌است!/ عکس

رودخانه‌ای در عمق دریا به جریان افتاده‌است!/ عکس

به گزارش خبرگزاری بیکینگ، در شبه جزیره یوکاتان مکزیک و درست در زیر غار سنوته آنجلیتا یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی در حال رخ‌دادن است؛ رودخانه‌ای که زیر آب جریان دارد!

بیشتر بخوانید:

صحنه ترسناک به جا مانده از جهنمی که ۲ هزار سال پیش به پا شد / عکس

شاسی‌بلند جدید چری با حال و هوای بنز که شاید به ایران بیاید / عکس

در نگاه‌ اول شاید به نظر برسد که رودخانه‌ای در اعماق آب در جریان است اما واقعیت‌ این است که این رودخانه‌ای به نوعی یک خطای دید است؛ ۳۰ متر ابتدایی آب‌های زیر غار نام برده شده با آب شیرین پر شده‌اند اما از آنجا به بعد پدیده‌ای شگفت‌انگیز در حال رخ دادن است که به دلیل تغییر چگالی آب است.

رودخانه‌ای در عمق دریا به جریان افتاده‌است!/ عکس

پس از غواصی در ۳۰ متر ابتدایی لایه‌ای از هیدروژن و سولفید نمایان می‌شود که به دلیل غلظت بالای نمک موجود در آب این منطقه‌ است؛ پدیده‌ای که از آن به عنوان «هالوکلاین» یاد می‌شود.

هالوکلاین پدیده‌ای است که معمولا ر داخل غارهای اقیانوسی رخ می‌دهد، چاکه آب‌های شیرین بر روی آب‌های نمکی با غلظت بالای داخل غارها قرار می‌گیرد و درست درهمین‌جا خطای دید رخ می‌دهد و گویا رودخانه‌ای در داخل اقیانوس در جریان است.

رودخانه‌ای که در اقیانوس جزیره یوکاتان در مکزیک ایجاد شده‌است، ۲ متر عمق دارد و به دلیل ترکیب هیدروژن و سولفید به قدری سنگین است که می‌تواند جدای از جریان آب به حرکت خود ادامه دهد.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا