علم و دانش

ایلان ماسک شرکت جدید تاسیس کرد!

ایلان ماسک شرکت جدید تاسیس کرد!

ایلان ماسک که یکی از هم‌بنیان‌گذاران OpenAI، سازنده چت‌بات ChatGPT محسوب می‌شود، یک شرکت هوش مصنوعی جدید تأسیس کرده است که X.AI نام دارد. طبق اطلاعات ثبت‌شده برای این شرکت، درحال‌حاضر مدیریت آن بر عهده خود ایلان ماسک است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال و اسناد موجود در ایالت نوادا، این شرکت در ماه گذشته میلادی تأسیس شده است. مدیریت X.AI بر عهده ایلان ماسک است و «جرد بیرچال»، مدیر دفتر خانوادگی ماسک به عنوان یکی از مدیران این شرکت فعالیت می‌کند. طبق اسناد، این شرکت در تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۳ (۱۸ اسفندماه ۱۴۰۱) به ثبت رسیده است.

ایلان ماسک با شرکت هوش مصنوعی جدیدش به جنگ OpenAI می‌رود
مدتی بود که شایعات به تأسیس یک شرکت هوش مصنوعی جدید توسط ایلان ماسک اشاره می‌کردند. در این میان گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه ماسک هزاران پردازشگر گرافیکی (GPU) برای یک محصول هوش مصنوعی خریداری کرده است. اگرچه گفته شده بود که این GPUها برای پروژه هوش مصنوعی توییتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما ظاهراً برای شرکت جدید ماسک هستند یا حداقل بخشی از آن‌ها برای X.AI کنار گذاشته شده‌اند.

همچنین گزارش دیگری از قصد ماسک برای تأسیس یک شرکت برای رقابت با OpenAI خبر داد. حتی گفته می‌شود ماسک برای تأسیس این شرکت جدید به‌دنبال دریافت سرمایه از سهام‌داران تسلا و اسپیس ایکس بوده است.

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک X.AI

بدون شک OpenAI با ChatGPT و مدل‌های زبانی GPT محبوب‌ترین شرکت هوش مصنوعی حال‌حاضر دنیا محسوب می‌شود. البته ماسک یکی از بنیان‌گذاران OpenAI است که چند سال پیش از این شرکت جدا شد. پس از محبوبیت ChatGPT، انتقادهای ماسک از OpenAI افزایش یافت و کار به‌جایی رسید که همراه سایر فعالان دنیای فناوری مانند «استیو وزنیاک»، هم‌بنیان‌گذار اپل نامه‌ای سرگشاده برای توقف توسعه هوش مصنوعی منتشر کرد.

اما حالا به نظر می‌رسد ماسک می‌خواهد با شرکتی جدید به جنگ OpenAI برود، هرچند رقابت با سازنده ChatGPT چندان راحت نخواهد بود؛ مخصوصاً اینکه حالا مایکروسافت سرمایه‌گذار اصلی آن محسوب می‌شود و می‌خواهد در تمام محصولاتش از هوش مصنوعی آن استفاده کند. در سوی دیگر هم گوگل و متا قرار دارند که مدت‌هاست روی هوش مصنوعی و مدل‌های مختلف کار می‌کنند.

درحال‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم ایلان ماسک چه برنامه‌هایی برای این شرکت هوش مصنوعی جدید دارد، بااین‌حال با توجه به محبوبیت ChatGPT، توسعه و انتشار یک چت‌بات قدرتمند چندان دور از ذهن نیست. همچنین این احتمال وجود دارد که محصولات توسعه‌یافته توسط OpenAI در تمام شرکت‌های تحت مدیریت ایلان ماسک ازجمله توییتر و تسلا مورد استفاده قرار بگیرند.

درنهایت بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که نام شرکت X.AI در راستای شرکت X یا سوپر اپلیکیشن X مدنظر ایلان ماسک قرار دارد. حتی چند روز پیش مشخص شد که شرکت توییتر دیگر وجود خارجی ندارد و با X Corp ادغام شده است.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا