فناوری

با این هدست پشت دیوارها را می‌بینید!

با این هدست پشت دیوارها را می‌بینید!

اگر دید اشعه‌ی ایکس (X-Ray) یکی از فانتزی‌های زمان کودکی شما است، اکنون می‌توانید مثل سوپرمن ازاین قابلیت استفاده کنید. این تکنولوژی پیشرفته به شما اجازه می‌دهد حتی با وجود موانع، پشت آن‌ها را ببینید.

محققان MIT دستگاهی شبیه هدست هولولنز مایکروسافت را طراحی کرده‌اند که X-AR نام دارد و به کاربران اجازه می‌دهد آنچه پشت موانع است را مشاهده کنند.

خوشبختانه استفاده از اشعه‌ی ایکس ضرر ندارد. درواقع این فناوری سیگنال‌های رادیویی را برای یافتن مواردی که با برچسب‌های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) نشانه‌گذاری شده‌اند ارسال می‌کند. سپس این آیتم‌ها به‌عنوان تصویری هولوگرافیک ظاهر می‌شوند و در تئوری به کاربر اجازه می‌دهند موارد موردنظر خود را سریع‌تر بیابند.

فاضل ادیب، محقق ارشد پروژه‌ی هدست دید اشعه‌ی ایکس و دانشیار مهندسی برق و علوم کامپیوتر در دانشگاه MIT می‌گوید:

هدف ما از این پروژه، ساختن سیستم واقعیت افزوده‌ای بود که به شما اجازه می‌دهد چیزهایی را ببیند که نامرئی هستند؛ مثل اجسامی که در یک جعبه قرار دارند.- فاضل ادیب

هدف ساخت هدست X-AR قطعاً فقط برای برآورده‌ساختن تکنولوژی‌های کمیک‌بوک‌هایی مثل سوپرمن نیست. ایده این است کارگران انبار و خرده‌فروشی‌ها از این فناوری برای پیدا کردن اجسام در انبارهای وسیع استفاده کنند. ابتدا کاربر آیتم موردنظر خود را ازطریق منوی شناور جستجو می‌کند و پس از انتخاب، و حتی اگر جسم موردنظر پشت مجموعه‌ای از جعبه‌ها و اجسام دیگر باشد، مکان آن را با مسیری از ردپاهای مجازی که روی زمین ارائه می‌شوند پیدا خواهد کرد.

به‌نوشته‌ی فیوچریسم، هدست X-AR در طول آزمایش توانست اجسامی با ابعاد حدود چهار اینچ را تشخیص داده و در ۹۶ درصد مواقع کاربر را به‌طور صحیح به مقصد موردنظر هدایت کند.

اگر دسته‌ای از لباس‌ها روی هم انباشه شده باشند، هدست X-AR به شما کمک می‌کند لباس موردنظرتان را به‌راحتی از میان آن‌ها پیدا کنید. محققان همچنین تصور می‌کنند این فناوری به تکنیسین‌ها کمک خواهد کرد تا ابزار یا قطعات دقیق را برای انجام کارهای مختلف انتخاب کنند.

نسخه‌ی اولیه‌ی X-AR امکان تشخیص اشیاء را تا فاصله‌ی حدود سه‌متری دارد و سرعت آن خیلی زیاد نیست اما درهرصورت می‌تواند گامی بسیار مهم در فناوری واقعیت افزوده باشد.

رانویر چاندرا، مدیر تحقیقات صنعتی مایکروسافت که در این مطالعه حضور نداشت می‌گوید:

مقاله‌ی جدید MIT درمورد هدست X-AR گام مهمی برای آینده‌ی سیستم‌های واقعیت افزوده به‌حساب می‌آید.- رانویر چاندرا

هدست جدید محققان MIT قطعاً نوآوری جدیدی است که در آینده کارگران می‌توانند با استفاده از آن، سطح بالاتری از کارایی را ارائه دهند.

.227227

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا