فناوری

پرچمداران سامسونگ چند؟

پرچمداران سامسونگ چند؟

شب گذشته اتفاق مهمی برای طرفداران سامسونگ رخ داد و این شرکت کره‌ای سرانجام از گوشی های پرچمدار جدید خود یعنی سری گلکسی S23 رونمایی کرد. این سری در سه مدل گلکسی اس ۲۳، اس ۲۳ پلاس و اس ۲۳ اولترا روانه بازار می‌شود. در مطالب پیشین به تفصیل به معرفی و بررسی مشخصات و ویژگی‌های این گوشی‌ها پرداختیم و قصد نداریم در این مطلب نیز آنها را تکرار کنیم؛ اما می‌خواهیم اکنون یک موضوع مهم را بررسی کنیم. قیمت گوشی های سری گلکسی S23 چقدر است؟ آیا پرچمداران جدید سامسونگ نسبت به سال گذشته گران شده‌اند؟ و از همه مهم‌تر این که گلکسی اس ۲۳، گلکسی اس ۲۳ پلاس و گلکسی اس ۲۳ اولترا در صورت ورود به بازار ایران، حدودا با چه قیمتی عرضه خواهند شد؟

قبل از هر چیز، قیمت گلکسی S23 را در بازار آمریکا و اروپا بررسی می‌کنیم. متاسفانه طبق انتظارات و پیش‌بینی‌ها، پرچمداران جدید سامسونگ در اروپا با افزایش قیمت عرضه می‌شوند؛ اما قیمت این گوشی‌ها در بازار آمریکای شمالی و کانادا دچار افزایش قیمت نشده و با قیمتی مشابه با سری گلکسی اس 22 به دست مشتریان در این منطقه خواهند رسید. تغییر دیگری که رخ داده این است که در گلکسی اس 23 پلاس و گلکسی اس ۲۳ اولترا خبری از نسخه ۱۲۸ گیگابایتی نیست و فقط گلکسی اس ۲۳ معمولی دارای یک نسخه با حافظه ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت است که ارزان‌ترین گوشی این سری محسوب می‌شود. گلکسی اس ۲۳ اولترا با رم ۱۲ گیگابایت و حافظه ذخیره‌سازی ۱ ترابایت نیز گران‌ترین نسخه این خانواده خواهد بود.

در جدول زیر می‌توانید قیمت دقیق نسخه‌های مختلف گوشی های گلکسی S23 را در بازار آمریکا و اروپا مشاهده کنید:

مدل قیمت در بازار آمریکا قیمت در بازار اروپا
گلکسی اس ۲۳ نسخه ۸+۱۲۸ گیگ ۸۰۰ دلار ۹۵۰ یورو
گلکسی اس ۲۳ نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۸۶۰ دلار ۱۰۱۰ یورو
گلکسی اس ۲۳ پلاس نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۱۰۰۰ دلار ۱۲۰۰ یورو
گلکسی اس ۲۳ پلاس نسخه ۸+۵۱۲ گیگ ۱۱۲۰ دلار ۱۳۲۰ یورو
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۱۲۰۰ دلار ۱۴۰۰ یورو
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۱۲+۵۱۲ گیگ ۱۳۸۰ دلار ۱۵۸۰ یورو
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۱۲ گیگ+۱ ترابایت ۱۶۰۰ دلار ۱۸۲۰ یورو

البته همینجا باید تاکید کنیم که برخی منابع، قیمت دقیق این گوشی‌ها را با تفاوت‌های اندکی درج کرده‌اند و ممکن است قیمتی که در جدول بالا درج کردیم به‌صورت تقریبی درست باشد.

حالا قصد داریم قیمت این گوشی‌ها را به تومان تبدیل کنیم. متاسفانه در یکی دو ماه اخیر قیمت دلار نوسانات زیادی را تجربه کرد و اکنون که در حال نگارش این مطلب هستیم، قیمت دلار بیشتر از 43 هزار و 500 تومان است. ما در این مطلب قیمت دلار را همین 43 هزار و 500 تومان در نظر می‌گیریم و امیدواریم به‌زودی شاهد ریزش نرخ ارز در بازار کشورمان باشیم. بنابراین با احتساب دلار 43500 تومانی و تبدیل قیمت دلاری گوشی های سری گلکسی S23 به تومان، به مبالغ زیر می‌رسیم:

مدل قیمت به تومان
گلکسی اس ۲۳ نسخه ۸+۱۲۸ گیگ ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۳۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ پلاس نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ پلاس نسخه ۸+۵۱۲ گیگ ۴۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۱۲+۵۱۲ گیگ ۶۰ میلیون و ۳۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۱۲ گیگ+۱ ترابایت ۶۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

اما این پایان کار نیست؛‌ چرا که برای واردات گوشی های تلفن همراه، درصدی از قیمت گوشی به‌عنوان مالیات، هزینه گمرکی و هزینه رجیستری دریافت می‌شود. طبق آخرین اطلاعاتی که در دست داریم، هزینه رجیستری و گمرکی برای گوشی های کمتر از 600 دلار برابر با 17 درصد از قیمت دلاری و برای گوشی های بالای 600 دلار برابر با 22.5 درصد از قیمت دلاری آن محاسبه خواهد شد. از آنجایی که تمام گوشی‌های سری گلکسی S23 قیمت بالاتر از 600 دلار دارند،‌ بنابراین واردکنندگان باید 22.5 درصد از ارزش گوشی را به‌عنوان مالیات، هزینه گمرکی و هزینه رجیستری بپردازند که این مبلغ نیز به قیمت نهایی گوشی اضافه خواهد شد.

در جدول زیر مشاهده می‌کنید که برای هر یک از نسخه‌های این سری باید چه مبلغی برای هزینه‌های جانبی پرداخت شود:

مدل هزینه گمرک و رجیستری
گلکسی اس ۲۳ نسخه ۸+۱۲۸ گیگ ۷ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۸ میلیون و ۴۱۷ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ پلاس نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۹ میلیون و ۷۸۷ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ پلاس نسخه ۸+۵۱۲ گیگ ۱۰ میلیون و ۹۶۲ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۱۱ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۱۲+۵۱۲ گیگ ۱۳ میلیون و ۵۰۶ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۱۲ گیگ+۱ ترابایت ۱۵ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان

به این ترتیب واردکنندگان به اندازه قیمت یک گوشی میان رده باید بابت هزینه‌های گمرکی و رجیستری، پرداخت کنند که این مساله نیز در کنار افزایش قیمت دلار، قیمت نهایی گوشی های وارداتی به بازار ایران را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. در نهایت در جدول زیر خواهیم دید که قیمت نهایی گوشی های سری گلکسی S23 با احتساب نرخ دلار و هزینه‌های جانبی در بازار ایران تقریبا چقدر می‌شود:

قیمت نهایی گوشی های سری گلکسی S23 در ایران

مدل قیمت تقریبی در بازار ایران
گلکسی اس ۲۳ نسخه ۸+۱۲۸ گیگ ۴۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۴۵ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ پلاس نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۵۳ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ پلاس نسخه ۸+۵۱۲ گیگ ۵۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۸+۲۵۶ گیگ ۶۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۱۲+۵۱۲ گیگ ۷۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان
گلکسی اس ۲۳ اولترا نسخه ۱۲ گیگ+۱ ترابایت ۸۵ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان

قیمت‌هایی که در جدول بالا مشاهده می‌کنید به‌صورت تقریبی محاسبه شده‌اند و به‌طبع مسائل مختلف می‌تواند روی قیمت نهایی این گوشی‌ها در هنگام ورود به بازار ایران تاثیرگذار باشد. این را هم باید در نظر داشته باشیم که واردکنندگان رسمی معمولا به‌صورت عمده گوشی‌ها را خریداری و وارد می‌کنند و به‌همین دلیل ممکن است قیمت خرید آنها کمی متفاوت باشد. همچنین باید سودی که واردکننده روی قیمت نهایی گوشی می‌کشد را نیز در نظر بگیریم.

قیمت گلکسی S23

در هر صورت با توجه به اوضاع نامناسب بازار موبایل در ایران و قوانین و محدودیت‌های عجیبی که در این بازار حکم‌فرماست، در حال حاضر اصلا معلوم نیست که آیا گوشی های سری گلکسی اس ۲۳ سامسونگ وارد بازار ایران می‌شوند یا خیر؛ اتفاقی که برای گوشی های آیفون ۱۴ اپل نیز رخ داد و اکنون که پنج ماه از زمان معرفی جدیدترین گوشی های اپل می‌گذرد، هنوز تکلیف واردات و رجیستری آنها مشخص نشده است و فقط تعداد محدودی به‌صورت غیر رسمی و بدون رجیستری به بازار عرضه شد.

مشکلاتی که در بازار موبایل وجود دارد در کنار رشد افسارگسیخته قیمت ارز، باعث شد قیمت برخی مدل‌های آیفون در بازار از ۱۰۰ میلیون تومان هم فراتر برود و دور از ذهن نیست که این اتفاق برای گلکسی اس ۲۳ اولترا نیز رخ دهد؛ مخصوصا در ابتدای عرضه این گوشی‌ها شاهد حباب قیمتی عجیبی خواهیم بود که باعث می‌شود با قیمت‌های سرسام‌آوری روبه‌رو باشیم.

در هر صورت باز هم تاکید می‌کنیم قیمت‌هایی که در جدول بالا محاسبه کردیم، فقط به‌صورت تقریبی و حدودی و بر اساس نرخ ارز و هزینه‌های گمرکی و رجیستری بوده و قرار نیست گلکسی اس ۲۳، گلکسی اس ۲۳ پلاس و گلکسی اس ۲۳ اولترا دقیقا با چنین قیمت‌هایی در بازار ایران به فروش برسند.

227227

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا